به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی ششمین جشنواره تئاترشهر، هادی احمدی که به‌ عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش "فالش‌خوانی چهارراه فخرآباد" در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: این نمایش درباره اتفاقی انتقام‌گونه است که در چهارراه فخرآباد، بالاتر از بهارستان رخ داده است. جزئیات مربوط به این حادثه هیچ‌گاه مشخص نشده است. سه متهم در جریان این اتفاق وجود داشته است که هر یک از این سه متهم در نمایش ما دفاعیه و نگاه خود به این اتفاق را اعلام می‌کنند.

وی در ادامه افزود: تلاش کردیم شیوه اجرایی نمایش خودمان را به‌سمت تئاتر مستند ببریم چون راه دیگری برای اجرای این نمایش پیدا نمی‌کردیم اما ادعا نداریم که "فالش‌خوانی چهارراه فخرآباد" تئاتر مستند است. در این نمایش شاهد برش‌های زمانی و مکانی مختلفی هستیم.

احمدی ضمن اعلام این نکته که برای نخستین بار در جشنواره تئاتر شهر حضور یافته است، گفت: البته در دوره‌های قبل تماشاگر آثار جشنواره بوده‌ام و دوستانم در این جشنواره شرکت کرده بودند. من به‌همراه سایر بازیگران این نمایش در سال 1391 در کانون سمعی و بصری آموزشگاه استاد سمندریان حضور داشته‌ایم. یکی از همین دوستان من در دوره گذشته این جشنواره شرکت کرده بود و پیشنهاد داد ازآنجاکه نمایشنامه "فالش‌خوانی چهارراه فخرآباد" به بررسی مشکلات و معضلاتی می‌پردازد که در همه خانواده‌ها مشترک است، آن را به دبیرخانه جشنواره ارائه دهیم.

کارگردان "فالش‌خوانی چهارراه فخرآباد" درباره برنامه‌هایش برای اجرای عمومی این نمایش، گفت: تمایل داشتیم ابتدا این نمایش را در جشنواره اجرا کنیم و سپس به برنامه‌ریزی برای اجرای عمومی نمایش بپردازیم چون این نمایش شرایطی دارد که بهتر است ابتدا در یک جشنواره معرفی شود و سپس نسبت به اجرای عمومی آن اقدام کنیم.

این هنرمند عرصه تئاتر درباره برگزاری جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران گفت: ویژگی مثبت پردیس تئاتر تهران، سالن‌های تئاتر بسیار خوبی است که در این مجموعه وجود دارد. زمانی‌که برای نخستین‌بار سالن‌های این پردیس را دیدم، شگفت‌زده شدم. هم سالن‌های این مجموعه از شرایط بسیار خوبی برخوردار هستند و هم فضایی که به اجرای نمایش‌های محیطی اختصاص پیدا کرده است شرایط بسیار مناسبی دارد اما بسیاری از دوستان و آشنایان ما اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند برای دیدن اجرای ما به پردیس تئاتر تهران بیایند. اگر پیش از برگزاری جشنواره و در زمان افتتاح این پردیس تبلیغات بهتری صورت می‌گرفت، می‌شد با وضعیت بهتری این جشنواره را برگزار کرد.

هادی احمدی ضمن اعلام این نکته جشنواره تئاتر شهر باانگیزه به راه خود ادامه می‌دهد، گفت: در این مدت با برگزارکنندگان جشنواره تئاتر شهر وارد گفت‌وگو شدم. آن‌ها از الان درباره برنامه‌ریزی دوره هفتم این جشنواره با من صحبت می‌کنند. وقتی مسئولان برگزارکننده جشنواره‌ای تنها به فکر برگزار کردن یک دوره نباشند و به آینده نگاه درستی داشته باشند، یعنی جشنواره روبه‌پیشرفت است. جشنواره تئاتر شهر حرکتی را آغاز کرده است که اگر تغییرهای کلان مدیریتی همچون تغییر شهردار تهران و ... آن را تحت‌تاثیر قرار ندهد، این جشنواره ادامه‌دار خواهد بود.

هادی احمدی در پایان گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: "فالش‌خوانی در چهارراه فخرآباد" جدیدترین اثر گروه تئاتر "هامون" است. نمایشنامه را خودم نوشته‌ام و کارگردانی آن را بر عهده دارم. نیلوفر وهاب‌زادگان، میلاد بانگی و خودم گروه بازیگران این نمایش را تشکیل می‌دهیم. از دیگر عوامل نمایش می‌توان به بهار خالقی‌؛ دستیار کارگردان، سالار حسینی‌فر؛ طراح صحنه، هادی احمدی؛ طراح پوستر و امیرحسین شجاعیان؛ مدیر صحنه اشاره کرد.

 

نمایشی که به خودآگاهی و هم‌دلی تاکید دارد

نمایش "المر، یک فیل رنگی رنگی" به کارگردانی سیدحسن حسینی در ششمین جشنواره تئاترشهر اجرا خواهدشد.

حسینی توضیح داد: نمایش‌نامه "المر، یک فیل رنگی رنگی" توسط سارا الهیان براساس داستان "المر" اثر دیوید مک‌کی نوشته شده است.

وی با بیان این که سه محور از 10 محور اصلی که در رشد تربیت کودک موثر است در "المر، یک فیل رنگی رنگی" به نمایش درمی‌آید، گفت: به دلیل سه محور موضوعی "خودآگاهی"، "هم‌دلی" و "حل مسئله" این متن انتخاب و از آن اقتباس شد. این سه محور دغدغه اصلی گروه نیز بود.

به گفته حسینی، این نمایش‌ با تلفیق دو تکنیک سایه عروسکی و فیزیک بدن اجرا می‌شود.   

نمایش قصه فیل رنگی رنگی به اسم المر در شهر فیل‌ها است. برای او سوال ایجاد می‌شود چرا رنگ او با دیگر فیل‌ها فرق می‌کند و برای پاسخ به این سوال از شهر می‌رود.

سعید تاجیک، راحله شمس‌آبادی، محسن ابولفتحی، زهرا کبابیان، دلاسا صابر، پوریا سعیدیان و ابولفضل گرجی‎نژاد بازیگران نمایشند. 

سایه پگاه پورجهانی، مژده سرلکی، پریا ابراهیمی، محمد محمدزاده، سپیده ولیان، سینا حاجی‌آبادی و سحر رجبی عروسک گردان‌های نمایش محسوب می‌شوند.

طراح صحنه، طراح لباس و آکسوسوار و طراح عروسک‌های سایه ریحانه مطهری است.

 

حضور "جادوگر بیکار" در سالن استاد رشیدی

نمایش "جادوگر بیکار" به کارگردانی زهرا ناظری به مدت 60 دقیقه در پردیس تئاترتهران به صحنه می‌رود.

نمایش "جادوگر بیکار" از کتابی به همین نام نوشته جانی رودار با ترجمه مهناز صدری اقتباس و به طور مشترک توسط معصومه حسنی، نیلوفر غیابی و زهرا ناظری نوشته شده است.

زهرا ناظری کارگردان نمایش، این کتاب را جذاب و خلاقانه دانست و توضیح داد: با توجه به پایان‌بندی متفاوت هر بخش این کتاب، از آن وام گرفتیم و ایده‌ای را که در ذهن داشتیم پرورش دادیم.

وی با تاکید بر این که احساسات و روابط انسانی برایم بسیار اهمیت دارد، افزود: شخصیت اصلی داستان محبت و مهربانی را به جامعه برمی‌گرداند. همچنین در نمایش "جادوگر بیکار" به موضوعات اجتماعی و روابط انسانی که بسیار تاثیرگذار است پرداخته شده.

ناظری درباره تکنیک اجرایی نمایش اظهار داشت: اجرا مبتنی بر حضور بازیگر است و جایی که نیاز مبرم به عروسک بود از آن استفاده شده. در طراحی صحنه از انیمیشن بسیار بهره گرفته شده و انیمیشن‌ها به سیر داستان کمک می‌کند. با توجه به این که قصه و روایت پرکاراکتر است بازی نور نیز داریم.

این نمایش قصه جادوگری است که انجمن جادوگران را به دلایلی ترک می‌کند و وارد جامعه می‌شود. پس از مدتی رییس انجمن به او ماموریت می‌دهد راز سیاهی جهان را پیدا کند.

احمد خیرآبادی، علی مربی، ماهان دوانلو، علی محمدی، خرم‌بانو عسکری، فاطمه نمازی، سارا فردی و ماهان بالاجاده بازیگران نمایشند.

فاطمه صفیری طراح صحنه، ساخت دکور علی‌اکبر ناظری، طراحی و ساخت عروسک و ماسک نسیم یاقوتی و طراح لباس فاطمه نمازی هستند.

نمایش "جادوگر بیکار" پنج‌شنبه 30 آذر در دو سانس 15 و 17 در سالن استاد رشیدی اجرا می‌شود.

 

جشنواره تئاتر شهر جزء جشنواره‌های کارآمد ایران است

مسلم رضایی که به‌عنوان کارگردان با نمایش "23" نوشته احسان رحیمی در بخش صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر حضور دارد، درباره داستان این نمایش، گفت: رزمنده‌ای پس از جنگ دچار مردن‌های پی‌درپی می‌شود و هر بار همسرش اجازه دفن شوهرش را نمی‌دهد و او را بازمی‌گرداند. مرد با سماجت سعی در روایت مردن‌هایش را دارد. تا شاید اولین مردنش را به یاد بیاورد.

رضایی درباره دلیل حضور خود در ششمین جشنواره تئاتر شهر، گفت: اولین و مهم‌ترین ویژگی این نمایش پرداختن به هشت سال دفاع مقدس است و دومین ویژگی این نمایش اجتماعی بودن این اثر است که فکر می‌کنم این دو نوع ویژگی مهم‌ترین سوژه در این برهه است. همچنین این ویژگی‌ها با اهداف این دوره از جشنواره تئاتر شهر بسیار هماهنگ است. 

این هنرمند تئاتر درباره اجرای عمومی نمایش "23" گفت: من و گروه نمایشی "هی‌جار" برای اجرای عمومی در ماه آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به امید حمایت‌های ویژه جشنواره تئاتر شهر، .اجرای عموم این نمایش را در سالن سرو برگزار می‌کنیم.

کارگردان "23" درباره لزوم حضور جشنواره تئاتر شهر در تقویم تئاتر ایران گفت: به نظر من جشنواره تئاتر شهر جزء جشنواره‌های خوب و کارآمد این مرزوبوم است و با برنامه‌ریزی‌های درست مدیران ارشد تئاتری شهرداری به عرصه حرفه‌ای گام گذاشته است. درنتیجه مسئولیت سنگینی را بر دوش دارد.

مسلم رضایی درباره برگزاری ششمین جشنواره تئاتر شهر در پردیس تئاتر تهران گفت: در ابتدا باید از شهرام کرمی؛ دبیر ششمین جشنواره تئاتر شهر که تمام و کمال اخلاق حرفه‌ای تئاتر رو می‌شناسد تشکر کنم؛ اما به قول گذشتگان با یک گل بهار نمی‌شود. به نظر من تیم مدیریت فنی و خود مدیر فنی پردیس تئاتر تهران هیچ‌گونه شناختی از تئاتر ندارد. با اینکه اعضای دبیرخانه جشنواره تماما کار بلد هستند اما به نظر بنده پردیس تئاتر تهران به یک تیم کار بلد و اخلاق‌مدار نیاز. دارد.

کارگردان "23" در پایان گروه اجرایی نمایش خود را معرفی کرد: احسان رحیمی تمبی نمایشنامه "23" را نوشته است و خودم کارگردانی این نمایش را بر عهده دارم. پروا آقاجانی، فرهاد تفرشی، احمد صمیمی و خودم گروه بازیگران "23" را تشکیل می‌دهیم.