سرویس تئاتر هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای ششمین جشنواره تئاترشهر بعد از ظهر امروز با حضور شهرامی کرمی دبیر جشنواره و مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و علی جورابچی معاون اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان در آستانه برگزاری این جشنواره در محل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

شهرام کرمی در ابتدای این نشست با بیان اینکه این دوره از جشنواره به دلیل تغییر و تحولات مدیریتی با تاخیر برگزار شد، گفت: ششمین جشنواره تئاترشهر از فردا 28 آذرماه با گردهمایی هنرمندان ساعت 18 در سالن سینما تئاتر پردیس تئاتر تهران آغاز به کار می‌کند. زنگ افتتاح رسمی این دوره از جشنواره توسط محمود صلاحی رئیس فرهنگی هنری شهرداری تهران نواخته شده و اجرای نمایش‌ها به صورت رسمی از 29 آذر ماه به صورت متمرکز در پردیس تئاتر تهران شروع می‌شود.

وی همچنین در ادامه اضافه کرد: 3 نمایش به دلیل اینکه اجرای آن‌ها در پردیس امکان‌پذیر نبود در نگارخانه‌های مریم، لاله و زندان قصر اجرا خواهند شد. همچنین بخش خیابانی جشنواره به دلیل نگاه و حضور مردمی در فضای باز فرهنگسرای خاوران برگزار می‌شود.

مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری ضمن اشاره به این موضوع که این دوره از جشنواره طی 9 روز و در 8 بخش برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این دوره 62 گروه نمایشی با 145 اجرا و 1200 هنرمند از 29 آذر ماه تا 7 دی ماه در مرحله نهایی اجرا خواهند داشت. جشنواره در بخش‌های مسابقه تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر دیگر، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، مسابقه عکاسی تئاتر، مدرسه تئاتر، نقد صحنه و بخش ویژه برگزار خواهد شد. 7 دی ماه نیز همزمان با پایان اجراها، اختتامیه جشنواره با حضور دکتر محمدعلی نجفی در پردیس تئاتر تهران برگزار خواهدشد.

وی با اعلام این خبر که مسابقه نمایشنامه‌نویسی سه برگزیده خواهد داشت، عنوان کرد: در این دوره از جشنواره، مسابقه عکس به دبیری رضا موسوی با شکل و شیوه جدیدی برگزار خواهد شد. 150 عکاس جوان در کنار گروهی از استادان این حرفه حضور خواهند داشت. همچنین 4 اثر توسط محمود اکبرشاهی، مریم داننده و مریم کاظمی به همراه هنرجویانی تولید شده است که در بخش مدرسه تئاتر اجرا خواهند شد.

کرمی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار بخشی با عنوان نقد تئاتر در جشنواره وجود دارد، یادآور شد: از آنجا که یکی از ضعف‌های تئاتر، نقد نمایشی است، این بخش زیر نظر بهزاد صدیقی با حضور منتقدان جوان در کنار منتقدان شناخته شده خارج از شکل کلیشه‌ای نقد طی این سالیان، در این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد. منتقدان حاضر آثار نمایشی را دیده و سپس به شکل مکتوب نقد خود را ارائه خواهند کرد.

مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری در ادامه صحبت‌هایش افزود: دو اثر نیز در بخش جنبی جشنواره هستند که یکی از آنها به دلیل اینکه داستان آن معرفی زندان و فضای محیطی آن است در باغ موزه قصر اجرا می‌شود.

وی از 5 هنرمند به عنوان 5 نسل مختلف به عنوان هیأت داوران جشنواره نام برد و گفت: اصغر همت، حمید مظفری، حمیدرضا نعیمی، مرتضی میرمنتظمی و جابر رمضانی ترکیب شورای داوری جشنواره هستند که 20 اثر حاضر در این دوره از رویداد را داوری می‌کنند.

دبیر جشنواره ضمن اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره بخش علمی هنر شرقی مورد توجه است و به شکل مکتوب پیگیری و ارائه خواهد شد، تصریح کرد: کتاب "مونو شورایی و گفت‌وگو با مردم" نوشته آرین رضایی در این دوره به زودی توسط نشر افراز منتشر خواهد شد.

شهرام کرمی در بخشی از سخنانش عنوان کرد: بسیار علاقمند بودم در این دوره از جشنواره در کنار گروه‌های شرکت‌کننده جوان به سمت تئاتر حرفه‌ای نیز برویم اما با وجود زیرساخت‌ها، شرایط آن مهیا نشد. امیدوارم در هفتمین دوره از این جشنواره این امر محقق شود.

وی با بیان اینکه آخرین دوره‌ای است که به عنوان دبیر جشنواره فعالیت می‌کنم، خاطرنشان کرد: امیدوارم سال آینده با معرفی دبیر جدید، این جشنواره که به خوبی معرفی شده و جایگاه خود را پیدا کرده است، پربارتر برگزار شود. نیاز است با نگاه تحول‌گرایی به این حوزه نهایت استفاده از بضاعت مناسب شهرداری بشود.

کارگردان نمایش "چه کسی سهراب را کشت" همچنین متذکر شد: این دوره به نکوداشت داریوش مودبیان از هنرمندان و پژوهشگران عرصه تئاتر اختصاص دارد. تمامی هنرمندانی چون مرحوم محمود استادمحمد، اسماعیل خلج، علی نصیریان، مرحوم داوود رشیدی و اکبر زنجانپور که تا کنون نکوداشت آن‌ها در این جشنواره برگزار شده است زاده تهران بوده‌اند.

وی درباره محل برگزاری جشنواره که پردیس تئاتر تهران است، گفت: آرزوی‌مان این بود که این دوره به صورت حرفه‌ای برگزار شود و از آنجا که این مکان دارای تجهیزات و سالن‌های استاندارد است، آن را برای این منظور در نظر گرفتیم. در سال‌های گذشته جشنواره در فرهنگسراها که سالن‌های چند منظوره‌ای دارند و عمدتا فعالیت‌شان در حوزه تئاتر کودک و نوجوان است برگزار می‌شد. تمام اجراهای جشنواره این امکان را دارند که پس از برگزاری این رویداد در پردیس تئاتر تهران اجرای عمومی با برخورداری از حمایت‌های مالی داشته باشند.

کرمی با اشاره به اینکه از فردا سایت تیوال پیش فروش بلیت‌های جشنواره را آغاز خواهد کرد، یادآور شد: البته از آنجا که این دوره به صورت متمرکز در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود و هنرمندان بسیاری به عنوان مخاطب حضور خواهند داشت، ظرفیت محدودی برای فروش بلیت در نظر گرفته شده است.

مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری بودجه جشنواره را 550 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: جشنواره بودجه زیادی ندارد. 350 میلیون تومان از این مبلغ کمک هزینه گروه‌ها، 100 میلیون تومان به جوایز و مابقی به هزینه‌های اجرایی اعم از چاپ کاتالوگ، حق‌الزحمه داوری و ... اختصاص می‌یابد. با توجه به اضافه شده اجراها و گروه‌های شرکت‌کننده بودجه جشنواره نسبت به سال گذشته افزوده نشده است و قرار است درصدی به منظور خلاهای برخی از بخش‌ها به آن اضافه شود که امیدوارم این اتفاق بیافتد. طی این سال‌ها ستاد برگزاری دستمزدی دریافت نکرده و نمی‌کند و طی این سالیان  به این رویداد به عنوان وظیفه نگاه کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درخصوص آغاز به کار پردیس صبا خاطرنشان کرد: این پردیس مراحل زیربنایی را پشت سر گذرانده اما از آنجا که سازنده مرکز با شهرداری دچار اختلافاتی شده است، پس از حل امور حقوقی در مدت زمان کوتاهی افتتاح خواهدشد.

پوستر

در پایان از پوستر جشنواره که توسط مازیار تهرانی طراحی شده است رونمایی شد.