سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بال پنجم" به کارگردانی احمد سلگی این روزها در تئاتر مستقلتهران به صحنه می‌رود. سلگی که پیش­تر نمایش موفق "هویت پروانه­‌های مرده" را در تئاتر باران به صحنه برده بود در رابطه با فضایکلی اثرش و تفاوت آن با تجربه‌­هایی که پیش از این داشته به خبرنگار هنرآنلاین گفت: برخلاف اجراهایی که پیش‌­تر به روی صحنه برده‌­ام و عموما از ریتم بالایی برخوردار بودند، این‌­بار به سراغ آهستگی رفتم و فضای اثر را با ریتمی کند، سکون، سکوت و تاریکی ساختم. بازیگران به آهستگی قدم برمی‌­دارند، موسیقی­‌ها در فضایی آرام و خلوت در دل اجرا شکل می‌­گیرند و همه این­‌ها در خدمت انتقال کانسپت اثر قرار دارند.

او در رابطه با طراحی صحنه کار و اینستالیشن بهرنگ صمدزادگان توضیح داد: طراحی صحنه‌­ای که برای اجرا در نظر گرفته‌­بودم، فضای خالی صحنه و استفاده از جایگاه تماشاگران و اتاق رژی بود اما بهرنگ صمدزادگان در جایگاه هنرمند تجسمی اینستالیشنی به کار اضافه کرد که ما در بخ‌‌ش‌هایی از اجرا وارد رابطه مستقیم با آن می‌شویم و در غیر آن اینستالیشن مستقل عمل می­‌کند و فضای خودش را می‌­سازد.

سلگی همچنین طراحی میزانسن بازیگران و ارتباط مستقیمی که با اینستالیشن برقرار می­‌کنند را از نکات جالب توجه این اجرا دانست و بیان کرد: با طراحی میزانسن‌ها ارتباطی مستقیم بین بازیگر و اثر بهرنگ صمدزادگان ایجاد کردم، تلاش من بر آن بود تا گامی به سوی او بردارم و بهرنگ نیز متقابلا یک گام به سوی ما برداشت و نتیجه‌­اش ارتباطی است که بر روی صحنه می‌بینید. در این‌­ کار سعی کرده‌­ام تا بار دیگر تخیل را مبنای اصلی کار قرار دهم نه میزانسن‌­هایی که رنگ واقع­‌گرایی دارند؛ برای فعال کردن تخیل تماشاگر این­‌بار فضای صوتی را گسترش دادم و در ادامه به سراغ تاریکی رفتم. زیرا تاریکی بهترین بستر برای بیدار کردن تخیل تماشاگر است.

این کارگردان جوان تئاتر در پاسخ به این سئوال که نمایش از لحاظ بصری، ترکیب‌­بندی‌­های زیبایی دارد و در کنار آن فضای شنیداری عجیبی نیز دارد، توضیح داد: در کارهای قبلی‌ام، میزانسن و بُعد بصری اثر در اولویت بود اما در نمایش "بال پنجم" با یک موزیسین-خواننده به نام مهدی ساکیهمکاری داشتم و می‌دانستم قطعات موسیقی­ای نیز در دل نمایش اجرا خواهد شد. در واقع دو راه داشتم، در کارگردانی با تصویرسازی­‌های متنوع در نقطه مقابل بایستم و یا با این فضا همراه شوم و با تلفیق تصویرسازی مینی‌مال و فضاهای صوتی دست به تجربه جدیدی بزنم، بنابراین راه دوم را انتخاب کردم، فضای صوتی را نشکستیم و آن را با بازیگران و خود مهدی ساکی تکمیل کردیم.

نمایش بال پنجم

سلگی با ارائه توضیحانی در مورد روند تمرینات نمایش نیز خاطرنشان کرد: مدت زمان کوتاهی برای تمرین و آماده‌­سازی اجرا در اختیار گروه بود، از همین‌­رو بار زیادی را بر دوش بازیگران قرار ندادم و سعی کردم بیشتر به طراحی کلی فضا و اتمسفر با آوازهای مهدی ساکی و نوازندگی ابراهیم علوی بسنده کنم.

او عنوان کرد: به طور کلی اکثریت گروهی که در این پروژه در کنار ما بودند توسط پروژه سابت انتخاب شده‌ بودند، من نیز به عنوان کارگردان انتخاب شدم تا متن "مهود و قصه­‌های جنگ" را روی صحنه ببرم. این متن یک تک­‌گویی ساده و زیبا بود و من سعی کردم آن را تبدیل به نمایشنامه و البته دراماتیک کنم. شخصیت­ مرگ یا موشک و ... را اضافه کردم تا برای روی صحنه رفتن آماده شود.

 لازم به یادآوری است نمایش "بال پنجم" که اثر بینارشته‌ای است تا اول دی ماه در تئاتر مستقل روی صحنه می‌رود.