سرویس تئاتر هنرآنلاین: نسیم شجاعی بازیگر- خواننده نمایش موزیکال "الیورتوئیست" است، البته یکی از بازیگر- خواننده‌های این کار، چرا که نام دیگری چون هادی قضات نیز در کنار نام اوست. قضات دانش آموخته اپرا و سرپرست گروه آنسامبل اپرای تهران، کسی که بعد از نزدیک به 40 سال اپرای موفق "جان اسکیگی" را در ایران روی صحنه برد. 

وی که سال‌ها در گروه‌های کر بسیاری فعالیت داشته و اکنون نیز چند سالی است در زمینه کاری خود با آثار نمایشی همراهی می‌کند، در این مورد گفت: من حدود ده سال با گروه‌های کر زیادی همکاری داشتم و هنوز هم دارم اما می‌توانم بگویم از این ده سال حدود 4 سالش را رجیستر اشتباه می‌خواندم چون رِنج صدای من به اشتباه تشخیص داده شده بود و کارهای سولیستی که انجام داده بودم تا حدی به حنجره‌ام آسیب زده و آن را منحرف کرده بود که این موضوع را هادی قضات تشخیص داد و گفت رنج صدای من سوپرانو است. آشنایی با هادی قضات یکی از اتفاق‌های خوب زندگی‌ام بود که باعث شد در مسیر درست بیافتم و از آن زمان  سوپرانو کار کنم و هنوز هم شاگرد ایشان هستم و در حال یادگیری.

شجاعی در خصوص همکاری با اپرای "هانسل و گرتل" خاطرنشان کرد: قرار بود در اپرای "جان اسکیگی"  که پیش از "هانسل و گرتل" روی صحنه آمد با آقای قضات همراهی کنم که متاسفانه به دلیل برخی محدودیت‌های عضویت در گروه باعث شد، این فرصت از من گرفته شود. در آن کار هم سوپرانو می‌خواندم و همزمان به صورت فشرده با آقای قضات کلاس هم داشتم. بعد از آن هم تجربه کار با آقای بهبودی در "فاوست" را داشتم و هر چه پیش می‌رفتیم این نیاز به بودن روی صحنه در من بیشتر می‌شد و به نظرم خیلی هم طبیعی بود چون در همه دنیا کسانی که موسیقی می‌خوانند واحدهای نمایش می‌گذرانند و کسانی که نمایش می‌خوانند، واحدهای موسیقی را می‌گذارنند، چون تنها از این راه می‌توانند قواعد و قوانین روی صحنه بودن را که برای‌شان در طول کار پیش می‌آید بیاموزند، چیزی که در کلاس‌های موسیقی به ما آموزش داده نمی‌‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه تا پیش از همکاری با نمایش موزیکال "الیورتوئیست" در این زمینه تجربه‌هایی در این زمینه داشته‌ام، عنوان کرد: البته با آموزش‌های حسین پارسایی به عنوان کارگردان و تمرین‌های هر روزه‌ای که داشتیم این تجربه کامل‌تر شد.

نسیم شجاعی درباره همکاری با گروه "الیورتوئیست" یادآور شد: همکاری با این گروه تجربه بسیار خوبی بود و می‌توانم بگویم از آن بچه 7 ساله‌ای که در این کار است تا بزرگ‌ترها و حرفه‌ای‌ها چیزهای زیادی را یاد گرفتم. این گروه بسیار صمیمی و کم تنش است. بردیا کیارس (رهبر ارکستر) زحمت‌های بسیاری کشیدند و به من که پیشینه خجالتی بودن هم در زندگی‌ام داشتم با تشویق‌هایش اعتماد به نفس زیادی را دادند و زمانی که قرار شد یکی از قطعه‌های زیبایی را که نوشته شده بود را به تنهایی روی صحنه اجرا کنم واقعا حس بی‌نظیری داشتم.

وی همچنین اضافه کرد: هر زمانی که لازم بود ما را تشویق می‌کردند و انرژی مثبت می‌دادند و شاید این نکته خیلی مهم باشد چون همه این نوع برخورد را ندارند اما بردیا کیارس زمانی که کار درست اجرا می‌شد حتما این نکته را می‌گفتند. در بخش‌های دیگر هم همین طور بود و واقعا فرصت هر نوع کار تازه و اتود حین تمرین‌ها وجود داشت.

این بازیگر و خواننده ضمن اشاره به اینکه در پیشینه زندگی‌ام آدمی خجالتی بودم، اما امروز می‌توانم در برابر چشم 1400 نفر در تالار وحدت اجرا کنم، یادآور شد: نمی‌گویم استرس ندارم اما با تمرین‌های زیادی که ده روز مانده به اجرا داشتم، به صورتی‌که همه جای خانه پر بود از نوشته‌ها، متن و نت‌هایی که باید حفظ می‌کردم این موارد برطرف شد.

شجاعی درخصوص خروجی کارش در نمایش موزیکال "الیور توئیست" گفت: بازخوردهای بسیار خوبی از کار تا به امروز داشته‌ایم؛ خصوصا در بخش موسیقی و همچنین بازی هوتن شکیبا در نقش فاگین که واقعا در زمان تمرین‌ها بسیار با حوصله و صبوری با گروه موسیقی و بردیا کیارس تمرین می‌کردند تا بتوانند به آن تیپ‌سازی صوتی که می‌خواهند برسند. به نظرم این کار بزرگی است که صورت گرفت و امروز هم نتیجه‌اش را می‌توانیم از تشویق‌های مخاطبان نمایش  ببینیم. البته همه عوامل برای روی صحنه بردن "الیورتوئیست" زحمت کشیدند و حضور بازیگران حرفه‌ای و مطرحی چون نوید محمدزاده، مهناز افشار، آتیلا پسیانی، داریوش موفق و سعید چنگیزیان و ... هم باعث درخشش این کار شد.

وی درباره فعالیت زنان در عرصه موسیقی ضمن ارائه توضیحاتی تصریح کرد: متاسفانه با مُهری که بر پیشانی موسیقی خورده به نوعی آن را تبدیل به خط قرمزی کرده و باعث شده تا ارتباطش با هنرهای دیگر مانند هنر نمایش قطع شود. از طرفی در همین فضا گه‌گاه هم شاهد اتفاق‌های بسیار خوب در حوزه موسیقی و حضور زنان بوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: موسیقی از زمان‌های قدیم به عنوان پرورش‌‌دهنده ذهن و مغز شناخته شده است و در مدینه فاضله افلاطون به عنوان عنصر حیاتی بوده و اگر کسی می‌خواست به رسته خاصی بپیوندد باید با آن آشنایی می‌داشت. هرچند من با هر نوع موسیقی موافق نیستم چرا که باور دارم موسیقی مبتذل خصوصا اگر مادری شنونده آن باشد می‌تواند ستم به بچه او باشد چون باعث می‌شود ذهن کودک تربیت نشود و در آینده فواصل سخت موسیقیایی را نتواند بشنود و  بعدها  به سختی موسیقی خوب گوش دهد اما کارهایی چون موزیکال "الیورتوئیست" خلاف این جریان می‌تواند حرکت کند و  من امیدوارم به اتفاق‌های خوب و اینکه این نمایش موزیکال می‌تواند زمینه‌ساز کارهای ارزشمند دیگری در آینده شود.