سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "قیقاج" به نویسندگی فاطمه دولت‌آبادی و کارگردانی افشین واعظی از 15 آذرماه ساعت 19:45 با مدت زمان یک ساعت در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. در این اثر نمایشی که تا 5 دی‌ماه در این تالار نمایشی به صحنه می‌رود نسیم افشارپور، آیدا جعفرى، رامین دلفانى، هامون سیدى، حامد شریف‌پور، حامد مقدسی و نوشین مینایى‌فرد به عنوان بازیگر حضور دارند.

واعظی که تاکنون به عنوان بازیگر در عرصه تئاتر مشغول فعالیت بوده است و نمایش "قیقاج" به عنوان نخستین تجربه کارگردانی وی محسوب می‌شود، در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه این نمایش اثری رئال است، گفت: این اثر داستان هفت رفیق است که شب تولد آرش به دعوت ماهور همسر آرش به دور هم جمع می‌شوند. این زوج به تازگی به خانه جدید نقل مکان کرده‌اند اما ماهور از آنجا که معتقد است جشن تولد را باید همان شب تولد برگزار کرد، در میان شلوغی‌های اثاث‌کشی تصمیم می‌گیرد همسرش را سورپرایز کند. در آن شب تصمیم به بطری بازی می‌گیرند. جسارت‌ها حال‌شان را خوب می‌کند اما در مواجه با حقیقت‌ها...

بازیگر نمایش "پچپچه‌های پشت خط نبرد" در ادامه درباره پیام این اثر نما‌یشی اضافه کرد: این مسئله که انسان‌ها با آدم‌های اطراف‌شان به سازش و توافق برسند، بسیار بهتر است تا اینکه آدم‌های جدیدی را وارد زندگی‌شان کنند.

وی با بیان اینکه ایده اولیه نمایشنامه را حامد مقدسی یکی از بازیگران مطرح کرد، یادآور شد: از آنجا که متن نخستین با ایراداتی روبرو بود، تصمیم بر آن شد تا آن را به خانم دولت‌آبادی داده تا او نمایشنامه‌ای را بر آن اساس بنویسد. در نهایت نمایشنامه‌ای را که خانم دولت‌آبادی به ما تحویل دادند متفاوت از طرح اولیه است.

افشین واعظی درباره فضا و طراحی صحنه نمایش "قیقاج" گفت: در ابتدا فضای صحنه را اتاق خانه‌ای لوکس با مبلمان، ساعت دیواری، تابلو فرش و ... در نظر گرفتیم، اما در روند تمرینات به این نتیجه رسیدیم که این طراحی، نمایش را به سمت طراحی سینمایی سوق می‌دهد. بر این اساس تصمیم بر آن شد که با طراحی صحنه اثاث‌کشی، آشفتگی شخصیت‌های نمایش را در صحنه متبلور کنیم و بنابراین طراحی صحنه به نفس نمایشنامه نزدیک شد.

این کارگردان درباره انتخاب پردیس تئاتر شهرزاد به منظور اجرای نمایش "قیقاج" عنوان کرد: از آنجا که نمایش "قیقاج" نخستین تجربه من در عرصه کارگردانی بود، در ابتدا تصمیم داشتم سراغ سالن نمایشی معمولی و با هزینه‌های کمتری بروم. اما زمانی‌که تمرینات نمایش آغاز شد متوجه شدم که این اثر می‌تواند شرایط مطلوبی را رقم بزند و نتیجه آن برایم رضایت‌بخش بود، بنابراین باورم نسبت به کار بیشتر شد و تصمیم گرفتم آن را در پردیس تئاتر شهرزاد که از نظر برخورداری از امکانات و فروش گیشه، سالن خوبی است، به صحنه آورم.

وی درخصوص انتخاب بازیگران نمایش "قیقاج" خاطرنشان کرد: دو سری بازیگران این نمایش عوض شدند تا به گروه بازیگران فعلی رسیدم. بازیگران نمایش چهره نیستند اما در عرصه تئاتر حرفه‌ای هستند. اعتقادی به استفاده از بازیگران چهره در تئاتر ندارم همچنین بلد نیستم که با آن‌‍‌ها کار کنم. چرا که من جوان هستم و اولین تجربه کارگردانی را پشت سر می‌گذارم و بازیگر چهره می‌تواند خود به جای کارگردان، کار را به دست گیرد و نظراتش را اعمال کند.

واعظی همچنین افزود: به نظرم در صورتی‌که اثری خوب و با کیفیت باشد بدون استفاده از چهره‌ها نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد و اگر از کیفیت‌های لازم برخوردار نباشد با چهره‌ها نیز دیده نخواهد شد چرا که تماشاگران تعارف ندارند.

بازیگر نمایش "خرده جنایت زناشوهری" درباره استقبال مخاطبان از نمایش "قیقاج" تصریح کرد: شخصیت من بسیار اکتیو و پرانرژی است و این خصوصیت را در نمایش نیز پیاده کردم. نظرات تماشاگران عام و خاص تاکنون بسیار مثبت بوده و گفته‌اند که سالن را پر انرژی ترک می‌کنند و به هیچ عنوان متوجه مدت زمان نمایش که یک ساعت و سه دقیقه است، نمی‌شوند. معتقدم که نمایش ایراداتی دارد که پیش از هر اجرا آن‌ها را یادداشت کرده و رفع می‌کنم.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: تولد منه، همه جمعا، یکى تز می‌ده بطرى بازى کنیم...

دیگر عوامل نمایش "قیقاج" عبارتند از: تهیه‌کننده: حمیدرضا محمدى، دستیار کارگردان: فاطمه زین‌العابدین، طراح گرافیک: سینا افشار، طراح صحنه: غزاله الکائى، طراح نور: پدرام رضوانى، مدیر صحنه: مسعود عابدى، عکاسان: پانیذ افشار و آوا وفاخواه، تیزر: شهرام خطى و روابط عمومى:  هدیه رحمت‌نژاد.

علاقمندان به تماشای این اثر نمایشی می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.