به گزارش هنرآنلاین، مریم کاظمی دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان و یکی از اعضا هیات داوران جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هرمزگان در یادداشتی نوشت:

"تئاتر کودک و نوجوان ایران به صد سالگی خود نزدیک می‌شود. اگر اولین نمایشنامه‌های جبار باغچه‌بان را گواهی بگیریم می‌فهمیم که این مقوله در ایران بسیار جدی و قابل اهمیت است.

حضور هنرمندان علاقمند به این رشته در شهرهای مختلف ایران و برگزاری بیست و چهار دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان که سال آینده به یک ربع قرن می‌رسد زمینه بسیار مناسبی است که هرچه زودتر این جریان هنری به استیج جهانی پیوند خورده و موجبات جهانی شدن این جشنواره در ادامه محقق شود. در حوزه کشورهای همسایه، همدان اقبال خوبی نسبت به میزبانی گروه‌های مختلف خارجی داشته است و می‌تواند افزایش یابد.

شمار فارغ التحصیلان دانشگاهی، اجراهای متعدد نمایش‌های کودک و نوجوان در سالن‌های رسمی و غیر رسمی و فرهنگسراها و نمایش خیابانی و دانش آموزی، جشنواره‌های استانی، افزایش تئاتر عروسکی کودک و نوجوان و گسترش نمایشنامه نویسی این رشته روز به روز اضافه می‌شود و کمک بزرگی به این جریان فرهنگی خواهد کرد.

علی رغم همه این افزایش‌ها و این صفت‌های‌ترین، تئاتر کودک و نوجوان ما نتوانسته به طور شایسته به تشکیلات جهانی تئاتر کودک و نوجوان یعنی اسیتج بپیوندد. زیرا تنها تشکیلات اسیتج که در ایران نمایندگی می‌شود به همت کانون پرورش فکری پا گرفته است و علی رغم کوشش‌ها و قابلیت همه جانبه کانون پرورش فکری در سالهای دور گذشته و ادامه فعالیت‌ها حتی در سال‌های نزدیکتر، اکنون کارآیی و تاثیر خود را از دست داده و نتوانسته آنقدر گسترده و عمیق عمل کند تا هر هنرمند کودک و نوجوان علاقمند به عضویت در این نهاد جهانی باشد و امکانات آن را بشناسد .

از طرفی آنقدر خوب تعریف نشده که یک نیاز تلقی شود. گویا در گوشه‌ای به کار خود ادامه می‌دهد بدون اینکه بدانیم واقعا چه می‌کند. کاربرد واقعی آن و تاثیرش بر تئاتر ملی را درک نکرده‌ایم. 

گاهی معرفی‌های توصیه‌ای و دعوت‌های دوستانه از آشنایان و کسانی انگشت شمار، حرکت و جریانی به وجود نمی‌آورد. 

کار جهانی نگاه و دیدگاه آزاد و بدون محدودیت‌های دولتی می‌خواهد. کانون پرورش فکری اخیرا آزادی عمل خود را با موضع گیری‌های سلیقه‌ای و محافظه کارانه وابسته به آموزش و پرورش و بسته‌بندی شده کاهش داده است. بنابر این رغبتی بین هنرمندان برای پیوستن به این نهاد بین‌المللی از طریق کانون پرورش فکری نمی‌بینیم. 

امیدوارم هرچه زودتر این ارتباط و پیوند فعال شود و علاوه بر برخورداری از امکانات این نهاد بین‌المللی در پیوند با سایر گروه‌ها و کمپانی‌های تئاتر کودک و نوجوان در سطح جهان شاهد پیوستن جشنواره خودمان به ساختار جشنواره‌های کودک جهانی به همراه اسیتج باشیم.

و همچنین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان که سومین جشنواره وزین و پرقدمت هنری ایران بعد از جشنواره عروسکی و فجر به شمار می رود آنقدر قابلیت دارد که بتواند در سال‌های آینده یکی از کنگره‌های سالیانه اسیتج جهانی را در ایران و همدان همزمان با برگزاری جشنواره میزبانی کند."