سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "ماهی سیاه کوچولو" به نویسندگی مهرنوش علیا و کارگردانی محمد عاقبتی پروژه مشترک ایران و آمریکا است که با نگاهی آزاد به نوشته صمد بهرنگی از 24 آذر ماه به مدت یک هفته ساعت 17 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. این نمایش در تابستان ۲۰۱۶ به عنوان یکی از طرح‌های برگزیده برای کارگاه پروژه‌های جدید توسط کمپانی نیو ویکتوری در نیویورک انتخاب شد و پاییز ۲۰۱۶ در Down Town Art  در منهتن و  African American Arts & Culture Complex سانفرانسیسکو به زبان انگلیسی روی صحنه رفت.

محمد عاقبتی کارگردان تئاتر و مدیر هنری گروه تاتر "ما" در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: نمایشنامه "ماهی سیاه کوچولو" با نگاهی به اثر صمد بهرنگی که از معروف‌ترین آثار کودک ایرانی است، توسط مهرنوش علیا نوشته شده است. این داستان قصه ماهی است که تصمیم می‌گیرد برکه را ترک کرده و به دریا برود.

وی با اشاره به اینکه این نمایش به صورت چند رسانه‌ای اجرا خواهد شد، عنوان کرد: نمایش "ماهی سیاه کوچولو"  داستان نام آشنایی دارد که تنها مختص گروه سنی کودک نیست و مخاطب آن همه اقشار هستند اما دیدن آن را برای سنین پایین 5 سال توصیه نمی‌کنیم. این نمایش تلفیقی از، موسیقی، نور، مدیا و انیمیشن است.

کارگردان نمایش "لیر شاه" درباره طراحی صحنه نمایش "ماهی سیاه کوچولو" خاطرنشان کرد: در طراحی صحنه نمایش تاکید بر نور و تصاویر است و سعی شده تا از عناصر دیگر دور شده و از این امکانات در نشان دادن مکان‌ها و شرایط استفاده شود.

عاقبتی با بیان اینکه این نمایش را برای نخستین بار در آمریکا روی صحنه بردم، گفت: این نمایشنامه از جمله معدود اقتباس‌های داستان صمد بهرنگی است که قبل و پس از انقلاب اجرا شده است.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: ماهی سیاه کوچولو با مادرش در برکه‌ای کوچک زندگی می‌کند و رویای دریا در سر  دارد..

ناز شادمان، مازیار سیدی، آوا درویشی، پارمیس عقدایی و مانلی قراخان در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند و از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به حضور رها جهانشاهی مدیر تولید و مجری طرح، سردار سرمست و شهرزاد بهشتیان آهنگساز، رضا بهجت و علی کوزه‌گر طراح نور، اولیویا بونزی و جلیله هیبتان طراح لباس و آکسسوار، محمدعاقبتی و رضا بهجت طراح صحنه، آدرین جیویشکی و رودریک بیراستیکر طراح تصاویر، نگار بهبهانی طراح صدا، آرمینه مقدسی تصویرساز، مجتبی ادیبی طراح گرافیک، نادر مقدم دستیار کارگردان، مسیح کاظم پور مدیر صحنه، البرز تیمورزاده عکاس و ایلیا شمس مدیر روابط عمومی اشاره کرد.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

"ماهی سیاه کوچولو" یکی از داستان‌های کودکان، نوشته صمد بهرنگی نویسندهٔ ایرانی است. او این داستان را در زمستان سال ۱۳۴۶ نوشت و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را در سال ۱۳۴۷ منتشر کرد. ماهی سیاه کوچولو کتاب برگزیده کودک در سال ۱۳۴۷ شد. همچنین جایزه ششمین نمایشگاه کتاب کودک در بلون ایتالیا و جایزهٔ بی‌ینال براتیسلاوای چک‌اسلواکی را در سال ۱۹۶۹ دریافت کرده‌است. این کتاب به بسیاری از زبان‌های جهان ترجمه شده‌است.