سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پدر" نوشته فلوریان زلر و ترجمه ساناز فلاح‌فرد به عنوان نخستین کارگردانی تئاتر محمود زنده‌نام در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد از 29 آبان ماه ساعت 19:45 روی صحنه رفته است. در این اثر نمایشی که تهیه‌کننده آن امید پیراینده است، چنگیز جلیلوند، میرطاهر مظلومی، فقیهه سلطانی، محسن بهرامی، سوگل خالقی و ساناز فلاح‌فرد به عنوان بازیگر نقش‌آفرینی می‌کنند.

محمود زنده‌نام در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن بیان اینکه "پدر" مضمونی اجتماعی دارد، گفت: این نمایشنامه به سالمندان، سالخوردگان و کهنسالان می‌پردازد و توجه‌ آن به عارضه فراموشی و آلزایمر است که گریبان‌گیر این قشر در جوامع صنعتی و در حال توسعه است.

این مستندساز در ادامه افزود: ساختار این نمایشنامه برگرفته از مضمون آن، از یک بهم ریختگی و هزارتو برخوردار است که از ذهن شخصیت پدر در اثر الهام می‌گیرد. شیوه پرداخت نمایش به گونه‌ای است که مخاطب دقایق بسیاری از نمایش، خود را به جای این شخصیت قرار داده و نگران درگیری خود و یا خانواده‌اش با عارضه فراموشی می‌شود. نمایشنامه "پدر" در القای این مفهوم موفق عمل کرده و به خوبی تماشاگر را درگیر می‌کند.

مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی رادیو، درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "پدر" عنوان کرد: با توجه به پیچیدگی‌های ذهن شخصیت اصلی که در متن وجود دارد، سعی کرده‌ایم شیوه اجرایی کار را به این سمت نبرده و مضمون پیچیده را با سبکی انتزاعی و خلاصه روی صحنه آوردیم. در صورتی‌که سبک اجرای نمایش اینگونه نبود مخاطب را پس زده و از نمایشنامه دور می‌کرد.

زنده‌نام با اشاره به اینکه در شیوه اجرایی، سادگی را سرلوحه قرار دادیم، تصریح کرد: تلاش کردیم ضمن اینکه در خدمت نمایشنامه باشیم، با نور و موسیقی هارمونی در اجرا، ایجاد کنیم. نمایش را با وفاداری به اصل متن و تنها با کوتاه کردن و ادغام آن روی صحنه آوردیم.

وی ضمن بیان اینکه با انتخاب چنگیز جلیلوند به عنوان شخصیت پدر و توانایی او در عرصه هنر گویندگی، نوعی خوانش ایرانی از این شخصیت داریم، تصریح کرد: این بازیگر با توانایی خود و نوع دیالوگ‌گویی‌اش، باعث شد تا مخاطب همذات‌پنداری بیشتری با شخصیت آندره داشته باشد و با آن ارتباط برقرار کند.

این کارگردان تلویزیونی هویت اشیاء صحنه را نمایشی عنوان کرد و درباره طراحی صحنه نمایش "پدر" گفت: طراحی صحنه نمایش را خودم انجام داده‌ام. با توجه به اینکه نوعی شکنندگی و فراموشی در موقعیت شخصیت پدر نمایش وجود دارد و همه چیز در ابهام است، سعی کردم ابزار، دکور و آکسسوار صحنه را از جنس پلکسی گلاس در نظر بگیرم. این نوع متریال از آنجا که شیشه‌ای و شفاف است، شکنندگی پدر را بیشتر به مخاطب القا می‌کند و نشانه‌های پیرامون این شخصیت را محو می‌کند.

محمود زنده‌نام در ادامه صحبت‌هایش افزود: نمایش "پدر" اثری اصیل و مردمی است که خردمند و اندیشه‌گراست و فارغ از زرق و برق، اصالت تئاتر را به نمایش می‌گذارد. خوشبختانه در این چند اجرا برخلاف جریان تئاتر امروز، توانسته‌ایم نظر مخاطب عام و خاص را جلب کنیم و برقراری ارتباط آن‌ها با نمایش برایم پیام خوبی است و آن را به فال نیک می‌گیرم.

وی در پایان گفت: متاسفانه امروزه برخی از آثار نمایشی تبدیل به نمایش‌های لاله‌زاری شده‌اند و قصد دارند به هر ترفندی تماشاگر را به سالن‌ها بکشانند و اینگونه هویت تئاتر را از بین می‌برند. در این وانفسایی که تئاتر اوضاع اقتصادی خوبی ندارد این جریان نه تنها کمک کننده نیست بلکه به این هنر لطمه خواهد زد.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: حکایتی از فراموشی‌ها، قصه از یاد رفتن و از یاد بردن، داستان فراموش‌کاری نسل امروز و فراموش کردن نسل دیروز...

دیگر عوامل نمایش "پدر" عبارتند از: دستیار کارگردان و برنامه‌ ریز: ساناز فلاح فرد، موسیقی: فرشاد رحیمی‌زند، همخوانی: تندیس احمدوند، طراح لباس: کارگاه هنری پرنده آبی "ساناز فراهانی"، دستیار لباس: ستاره فلاح‌فرد، منشی صحنه: نگارالسادات وردی، گروه کارگردانی: مهیار علم بیگی و حسین نائینی، مشاور رسانه‌ای:  مهسا همتی، عکاس: احمد بلباسی، طراح نور و صدا: علی‌اکبر صدیقی نی، طراح گریم: امیر شکری، مجری گریم: فرزانه جعفری و طراح پوستر و ساخت تیزر: امین شفیعی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را که تا اول دی ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.