سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "بال پنجم" پس از "لیما" دومین اثر از نخستین سالانه اجراهای بینا رشته‌ای تهران به مدیریت هنری حمید پورآذری است که این اثر به عنوان گروه دوم سابت، اجرای خود را از 15 آذر ماه ساعت 21:30 با حضور احمد سُلگی، از حوزه تئاتر، مهدی ساکی، هنرمند حوزه موسیقی و بهرنگ صمدزادگان، هنرمند حوزه تجسمی در تئاتر مستقل آغاز کرده است.  نویسنده و کارگردان نمایش "بال پنجم" احمد سلگی است که این اثر را بر اساس متن "مهود و قصه‌های جنگ" نوشته مهدی ساکی نگاشته است. صبا پیریایی، آبان حسین‌آبادی و مهدخت مولایی بازیگران این اثر هستند و اجراگر آن نیز مهدی ساکی است. 

احمد سلگی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی گفت: موضوع نمایش روایت کودکی مهدی ساکی در شهر اهواز و در زمان جنگ و نزدیک مرگ است. او در آن فضا خانواده، گذشته و آینده خود را مرور می‌کند. 

وی با بیان اینکه این اثر ابتدا به صورت داستان بود و من آن را به نمایشنامه تبدیل کردم، خاطرنشان کرد: تا پیش از نگارش نمایشنامه، جنگ و فضای آن هیچ‌گاه دغدغه ذهنی من نبوده است و این اثر توفیقی اجباری برایم بود تا فضای تازه‌ای را کشف کنم و بر این اساس میان زندگی من در سال 96 و سرگذشت مهدی ساکی در سال 60 پیوند و تعاملی صورت گرفت.  

کارگردان نمایش "هویت پروانه‌های مرده" درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "بال پنجم" عنوان کرد: نمایش ترکیبی از تئاتر و موسیقی است و در اجرای آن بسیار سعی کردیم تا این دو عنصر جدا از هم نباشند و در هم تنیده شوند و مرزی میان‌شان نباشد.

سلگی همچنین در ادامه اضافه کرد: فضای موسیقی نمایش سازبندی خلوتی از آلات موسیقی چون گیتار و عود است که به صورت زنده نواخته می‌شود و عنصر اصلی موسیقی آواز مهدی ساکی است. 

وی درباره کاربرد هنر تجسمی در این اثر نمایشی گفت: هنر تجسمی نیز به صورت بک گراند و دکورِ فضای بصری را در نمایش به تصویر می‌کشد.

این کارگردان و طراح نور تئاتر درباره طراحی صحنه نمایش "بال پنجم" یادآور شد: در طراحی صحنه، میزانسن و ترکیب‌بندی کلی، فضای خالی را در نظر گرفتم و چیزی به صورت دکور کاربردی که بازیگران با آن درگیر باشند، نساختم. 

احمد سلگی در پایان گفت: نمایش "بال پنجم" مانند کابوس است که در مواجهه با مرگ شکل می‌گیرد و در حین تلخی، زیبایی‌شناسی ویرانی را هدایت می‌کند.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: کابوس کم نور ویرانی در گذشته و حال و آینده..

دیگر عوامل نمایش "بال پنجم" عبارتند از: نوازنده: ابراهیم علوی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز:  میترا سیدی، طراح لباس: الهام معین، دستیار لباس:  شهرزاد کاظمی و مهسا حجامی، طراح عروسک:  متین گودرزی، ساخت عروسک:  پریسا شاعری، سها آردم و متین گودرزی، طراح گرافیک:  سیاوش تصاعدیان، عکاس:  مهرداد متجلی، آنونس: کارگاه مستطیل "مهرداد متجلی و محمد زارعی" مدیریت امور رسانه:  مهدخت اکرمی و تبلیغات مجازی: امیر قالیچی‌ها.

علاقمندان می‌توانند بلیت این اثر بینا رشته‌ای را که تا اول دی ماه در تئاتر مستقل به روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.