سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "راننده چینی" نوشته داریوش رعیت و به کارگردانی پریزاد سیف از اول آذرماه ساعت 18 در سالن سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. سیف بازیگر تئاتر است و با این اثر نمایشی نخستین تجربه کارگردانی خود را پشت سر می‌گذارد. در نمایش "راننده چینی" که تا اول دی ماه با مدت زمان یک ساعت روی صحنه است، رضا عمرانی و پریزاد سیف نقش‌آفرینی می‌کنند.

پریزاد سیف در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره داستان نمایش "راننده چینی" گفت: داستان نمایش درباره زن و مردی است که سال‌ها در انزوای خودخواسته خود فرو رفته‌اند و تنها راه ارتباطی‌شان با دنیای بیرون از طریق دوربین‌های متعددی است که در اطراف شهر برای زیرنظر گرفتن همسایگان‌شان کار گذاشته‌اند و از طریق صفحه مانیتوری با جهان بیرون در ارتباطند. در واقع آن‌ها از تاریکی، روشنایی را می‌بینند و در مورد اتفاقات قضاوت می‌کنند.

وی اضافه کرد: پس از مدتی توهمات و برداشت‌های‌شان از جهان خارج تبدیل به تهدیدی برای‌شان می‌شود. تهدیدی که اکثر آدم‌ها تحت تاثیر آن از جهان بیرون هستند. این تهدید در قالب راننده چینی که همواره مواظب‌شان است، شکل می‌گیرد و پررنگ می‌شود. این زن و مرد متوجه خواهند شد که تنها آنها نیستند که با دوربین دیگران را زیرنظر دارند بلکه دیگران نیز در زندگی این زن و مرد سرک می‌کشند.  در نهایت خانه‌شان تبدیل به گوری ابدی می‌شود و دوربین‌های‌شان را از دست می‌دهند و ...

این بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه نمایش فضایی شبیه آثار هارولد پینتر دارد، یادآور شد: در آثار این نویسنده نیز آدم‌ها خودشان را پشت دیوار پنهان کرده و از ارتباط هراس دارند. انسان‌های مدرن تصور می‌کنند که با زدن دکمه‌ای با جهان بیرون ارتباط برقرار می‌کنند.

سیف با بیان اینکه شیوه اجرایی نمایش "راننده چینی" به سبک مدرن است، عنوان کرد: طراحی صحنه نمایش را ناصح کامگاری انجام داده است و صحنه نمایش نیز در راستای نبود ارتباط در حین ارتباطی تنگاتنگ در فضای مجازی طراحی شده است. بازی‌ها به سمت شیوه گروتسک است و اجرا فضایی ابزورد دارد.

وی در ادامه افزود: در ابتدا در نظر داشتم نمایشنامه "لانه خرگوش" نوشته دیوید لیندزی- ابر را که اثری رئال اجتماعی و امریکایی است را به صحنه آورم اما از آنجا که این اثر 5 بازیگر دارد، در نهایت تعجب پس از انجام مراحل اولیه کار و مذاکراتی با پردیس تئاتر شهرزاد، هر کدام از بازیگران به دلیل مشغله‌های کاری دیگر، گروه را ترک کردند.

بازیگر نمایش "شن" با اشاره به اینکه از ابتدا قصد بازی در نمایش را نداشتم و ترجیح‌ام بر این بود که از بیرون نمایش را کارگردانی کنم، گفت: پس از این اتفاق سراغ آقای داریوش رعیت رفتم و از او خواستم که نمایشنامه‌ای با 2 پرسوناژ بنویسد تا خودم و آقای عمرانی در آن بازی کنیم. او در عرض یک هفته به صورت فشرده متن این نمایش را نوشت هر کس آن را خواند و یا اجرای نمایش را دید معتقد است که نمایشنامه ساختار محکمی به لحاظ نمایشی دارد.

پریزاد سیف در پایان خاطرنشان کرد: بسیار خوب است که با خرید بلیت حامی تئاتر مستقل باشیم و بلیت نمایش‌ها را خریداری کنیم تا از تئاترِ بدون سرمایه‌گذار حرفه‌ای، بدون چهره و تئاتر به معنای واقعی هنر تئاتر حمایت کنیم.

دیگر عوامل نمایش "راننده چینی" عبارتند از: دستیار کارگردان: سعید محبی، طراح صحنه و نور:  ناصح کامگاری، طراح حرکت: اصغر فریدی ماسوله، گریم: افسانه قلی زاده و انتخاب موسیقی: داریوش رعیت. علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.