به گزارش هنرآنلاین، سفارت مکزیک در تهران با همکاری موسسه فرهنگی اکو، با برپایی نمایشگاه عکس و اجرای دو نمایش، روز پنجشنبه نهم آذرماه 1396 آیین بزرگداشت "روز مردگان" را با حضور چهره‌های دیپلمات و فرهنگی و هنری برگزار کرد.

در ابتدای این مراسم، آلفونسو زگبه سفیر کشور مکزیک در تهران ضمن تشکر از محمدمهدی مظاهری رییس موسسه فرهنگی اکو به خاطر همکاری و حمایت از این رویداد، اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های سفارت مکزیک و این نهاد بین‌المللی در حوزه فرهنگ و هنر گسترش یابد.

اولین نمایش که "چهار شمع و جنازه‌ام" نام داشت، نوشته توماس اورتوساستجی از نام‌آورترین نویسندگان معاصر مکزیک بود که توسط رامین ناصر نصیر به زبان اسپانیایی اجرا شد و دومین اجرا "آنقدر بهم نزدیک بود که نتوانستم او را ببینم" نام داشت که نویسندگی و بازی آن را آمنه.ا.وفایی، کارگردانی را علی مسرور و دستیار کارگردانی را مهدیه یزدان‌پرست عهده‌دار بود.

در بخش دیگری از این رویداد که به نمایشگاه عکس اختصاص داشت، تصاویری از آداب و رسوم کشور مکزیک در روز بزرگداشت مردگان در معرض دید عموم قرار گرفت.

عکس‌های به نمایش در آمده در این نمایشگاه، آثار برگزیده مسابقه عکسی بوده است که توسط شورای ملی فرهنگ و هنر مکزیک انتخاب شده بودند.

بزرگداشت روز مردگان، یک جشن ملی در مکزیک است که هر ساله در ماه نوامبر برگزار می‌شود. در این جشن، افراد به زیارت قبر دوستان و خانواده می‌روند و با تمیز کردن قبر، گل‌آرایی، روشن کردن شمع و خواندن دعا یاد آنها را زنده نگه می‌دارند.

 

برنامه کارگاه‌های آموزشی هفته هنر هرمز  اعلام شد

هفته هنر هرمز با حمایت مجموعه تئاتر باران و با حضور اساتید برجسته، کارگاه‌های آموزشی خود را با رویکرد تخصصی و هدف دانش افزایی و توانمندسازی هنرمندان و کنشگران تئاتری هرمز برگزار می‌کند.

کارگاه‌های هفته هنر هرمز با رویکرد "فرآیند تبدیل عناصر طبیعی به نشانه‌های فرهنگی" با هدایت دکتر سعید اسدی؛ کارگاه "بازیگری در نمایش‌های آیینی" توسط حسین مسافر آستانه "هرمز، چشم انداز یک افسانه" توسط هادی کمالی مقدم، مینا بزرگ مهرنیا، کارگاه نمایشنامه‌نویسی توسط سیروس همتی، کارگاه مبانی بافت پیش مغ محمد سایبانی و کارگاه "حافظه حرکت جمعی" با هدایت دکتر مجید سرنی زاده در تئاتر باران برگزار خواهد شد.

با توجه به رویکرد هفته هنر هرمز در تأثیرگذاری محتوای کارگاه‌های آموزشی بر مخاطبان، ظرفیت معینی از هر کدام از این کارگاه‌ها به فعالین حوزه هنرهای نمایشی اختصاص دارد.

ظرفیت محدودی از متقاضیان آزاد نیز پس از ثبت نام اولیه برای حضور در این کارگاه‌ها دعوت خواهند شد و علاقمندان جهت اطلاعات بیشتر و ثبت نام در این کارگاه‌ها می‌توانند با شماره66176825 تماس بگیرند.

هفته هنر هرمز به همت تئاتر باران و حمایت سایت تیوال از یازدهم تا شانزدهم آذر ماه در تهران برگزار خواهد شد.

 

"عروسی" در تالار قشقایی برپا می شود

نمایش "عروسی" نوشته نیکولای گوگول با ترجمه آبتین گلکار و به کارگردانی وحید اخوان از روز یکشنبه ۱۲ آذر طی مراسمی، به دست سیاوش طهمورث از چهره‌های هنری پیشکسوت سینما و تئاتر، با حضور جمعی از هنرمندان افتتاح و در تالار قشقایی به روی صحنه خواهد رفت.

"عروسی" که از کمدی های انتقادی و از آثار درخشان گوگول نویسنده و طنزپرداز برجسته جهان است، موقعیت ورود همزمان چند خواستگار برای ازدواج با دختری متمول که آرزوی وصلت با اشراف‌زاده‌ای را دارد روایت می‌کند که خواستگاران برای آنکه خود را در دل دختر دم بخت جا کنند ‌و در همان حال‌، سایر رقیبان را از چشم او بیندازند‌، به انواع و اقسام حیله‌ها و ترفند‌ها متوسل می‌شوند‌. گوگول در این نمایشنامه کاستی‌هایی را در شخصیت هر یک از قهرمانان اثر گنجاده است و با نمایش و گاه بزرگ‌نمایی این کاستیها و واداشتن ما به خندیدن به آنها‌، توجه همذات پندارانه مخاطب را به احتمال وجود همین عیوب در خودش بر می‌انگیزد‌. وحید اخوان کارگردان این نمایش، با وفاداری اصل نوشته گوگول اما با نگاهی نو و رئالیستی، این اثر را اجرا می‌کند.

در این نمایش بازیگرانی چون: حبیب دهقان نسب، کاظم هژیرآزاد، محمد ساربان، علیرضا درویش نژاد، هومان سالکی، سودابه صادقی، الهام ذوالفقاریان، آسیه عطوفی، فاطمه پورمحمدی، محمدرضا خادمی و وحید اخوان ایفای نقش می‌کنند. طراح لباس: وحید اخوان، طراح صحنه: وحید اخوان و فرشید حیدری، طراح نور: بابک شاه علیزادگان، طراح گریم: بهمن صنیعی، طراح پوستر: امیر اردستانی، دستیاران کارگردان: سبا امیری و قدرت رهبری، مدیر صحنه: مهسا ربیعی، منشی صحنه: ریحانه اشتری و مشاور رسانه: محمد وفایی از عوامل اجرایی این نمایش هستند.

نمایش "عروسی" از دوازدهم تا بیست و هفتم آذر، هر روز به جز شنبه‌ها در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر تهران راس ساعت ۱۹ اجرا می‌شود.

 

 

هوتن شکیبا  به تئاتر "۱۰۰%" پیوست

.هوتن شکیبا در نمایش "۱۰۰%" به کارگردانی مرتضی اسماعیل کاشی به ایفای نقش می‌پردازد.

شکیبا در حال حاضر با تئاتر "الیور توییست" بر روی صحنه است. دیگر بازیگر "۱۰۰%"، ستاره پسیانی است.

این نمایش که از اواخر آذر ماه در تماشاخانه ایرانشهر بر روی صحنه می‌رود و مجری طرح  "۱۰۰%"  محمد قدس

است.

نمایشنامه این نمایش نوشته مارکس لید است و ترجمه آن را وحید رهبانی انجام داده است.

اسماعیل کاشی سال گذشته، نمایش پر مخاطب "سه خواهر" را در تالار مولوی بر روی صحنه برده بود.

 

خسرو سینایی به تماشای نمایش "اصفهان، شهر بچه‌های لهستان" نشست

خسرو سینایی به تماشای نمایش "اصفهان، شهر بچه‌های لهستان" نوشته محمد چرم‌شیر با طراحی رکسانا مهرافزون نشست و از آن به عنوان یک یادآوری برای عدم تکرار فاجعه انسانی نام برد.

این نویسنده و کارگردان سینما که مستند "مرثیه گمشده" را درباره لهستانی‌های مهاجر در ایران ساخته و از تصاویری از این مستند در این نمایش هم استفاده شده از حضور لهستانی‌های و مهاجرت آنها به ایران به عنوان تجربه عجیبی یاد کرد که 48 سال از خاطرات او از این ماجرا می‌گذرد.

او با بیان اینکه این موضوع او را هیچوقت رها نکرده است،‌ گفت:‌ همیشه از من می‌پرسیدند، چرا این موضوع را فراموش نمی‌کنی و من در جواب می‌گفتم من آن را رها کردم اما این موضوع همیشه با من است. با اینکه کوشش‌های بسیاری صورت گرفت تا این مستند نادیده گرفته شود اما خوشحالم که نسل جوان آن را یادآوری می‌کند.

سینایی با اشاره به جمله یک فیلسوف لهستانی درباره فاجعه‌های انسانی ادامه داد: فیلسوف لهستانی می‌گوید، فجایع تاریخ تکرار می‌شوند چون نسل جدید فراموش می‌کند که چه بر سر نسل‌های گذشته آمده. در این دنیای آشفته و در نبرد ابدی اهرمین و اهورمزدا همیشه باید به جبهه اهورامزدا کمک کنیم. در این شرایط که بسیاری از آدم‌های این دنیا آواره هستند با نشان دادن فجایعی که هفتاد سال پیش رخ داده باید به نسل جدید یادآوری شود که فاجعه ایجاد نکنیم. فاجعه‌ها تکرار پذیرند و اگر مراقب نباشید، دوباره اتفاق خواهند افتاد و تکرار می‌شود.

کارگردان "عروس آتش" با ذکر خاطره‌ای از ساخت مستند "مرثیه گمشده" گفت: در نزدیکی ورشو شهر کوچکی است که یک باشگاه سینمایی دارد. من را به آنجا دعوت کردند و بعد از نمایش فیلم به من گفتند می‌خواهیم از شما تشکر کنیم چون بخشی از تاریخ ما را به ما نشان دادید که ما از آن اطلاع نداشتیم. حالا شما با اجرای این نمایش کاری کردید که دوباره به لهستان و دنیا یادآوری می‌کنید که فاجعه تکرار پذیر است.

این کارگردان سینما از محمد چرم‌شیر و رکسانا مهرافزون برای این یادآوری تشکر کرد و گفت: این دو از جمله معدود افرادی بودند که برای استفاده از تصاویر فیلم مستند از من اجازه گرفتند چون این روزها خیلی‌ها از این فیلم استفاده می‌کنند، بدون اینکه به من خبر دهند.

 

"