سرویس فرهنگ هنرآنلاین: پرویز ممنون، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، پس از چند دهه تلاش در این حوزه و فعالیت‌های مختلفی نظیر نقالی مدرن در سطح بین‌المللی، نخستین جلد از کتاب "تاریخ تئاتر اصفهان" را با تمرکز بر موضوع نمایش‌های سنتی منتشر کرد.

ممنون در مقدمه این کتاب درباره دلایل توجه به تاریخ تئاتر اصفهان، نوشته است: در سال‌هایی که دانشجوی تئاتر بودم در دانشگاه وین درس می‌خواندم، بعضی از کلاس‌های نظری ما در موزه تئاتر وین تشکیل می‌شد. در آنجا بود که من برای اولین بار به اهمیت حفظ اسناد نمایش برای شناسایی تاریخ تئاتر پی بردم و از آن زمان به بعد هر موقع گذرم به اصفهان، شهر زادگاهم، می‌افتاد سعی می‌کردم هر چه را که به نمایش مربوط می‌شود، از بلیت ورودی گرفته تا عکس و آفیش و اعلانات و احیانا نوشته روزنامه‌ها جمع‌آوری و حفظ کنم.

در این کتاب که شامل 4 فصل است، بخش‌های مختلف شبیه‌خوانی، نقالی و قصه‌خوانی، نمایش‌های شاد و تقلیدی و نمایش‌های عروسکی و سایه مورد بررسی قرار گرفته است.

"صفویان و شبیه‌خوانی"، "زندیه و قاجاریه"، "از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی"، "کاروان تعزیه"، "مکان‌های شبیه‌خوانی"، "شبیه‌خوانی در حومه اصفهان"، "شاعران تعزیه"، "تعزیه‌گردانان"، "یادداشت‌ها" و "عکس‌های شبیه‌خوانی" از جمله مطالب فصل نخست این کتاب تحت عنوان "شبیه‌خوانی و تعزیه" هستند.

"صفویه و قاجار" "از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی"، "نقالان و قصه‌گویان"، "بخشی از یک مجلس نقل"، "یادداشت‌ها"، "عکس‌های نقالی و قصه‌خوانی"، "پرده‌خوانی و شمایل‌گردانی"، "نقاشان پرده و پرده‌خوانان"، "دیگر اشکال نقاشی با تصویر"، "عکس‌های نقل با تصویر" نیز مطالب بخش دوم این کتاب تحت عنوان "نقالی و قصه‌خوانی" هستند.

در فصل سوم این کتاب که به موضوع "نمایش‌های شاد و تقلیدی" پرداخته است، خواننده مطالبی نظیر: "زمینه"، "سیر تحول تقلید"، "گزارش تقلید حکایت زوار"، "تاریخچه روحوضی"، "دسته‌های روحوضی"، "امور اجرایی، خبررسانی و مالی"، " داستان‌ها"، "ممیزی و مالیات"، "معروف‌ترین بازیگران و مطربان روحوضی"، "افول روحوضی در اصفهان"، نمایشنامه "حاج عبدالنبی"، "یادداشت‌ها" و "عکس‌های نمایش‌های شادی‌آور" را شاهد است.

ممنون در فصل چهارم این کتاب تحت عنوان "نمایش‌های عروسکی و سایه" نیز به مسائلی چون "صفویه و قاجاریه"، "استادان نمایش عروسکی"، "گزارشی از یک نمایش "عروسک پشت پرده"، "یادداشت‌ها" و "عکس‌های نمایش‌های عروسکی و سایه" پرداخته است.  

پرویز ممنون هنرمند، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر است که سال‌ها نیز به‌عنوان رئیس دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران فعال بوده است. این هنرمند که سالیان درازی را در وین به سر برده، توانسته قصه‌های کهن ایرانی از جمله هفت‌پیکر را به شکل نقالی مدرن ارائه کند.

او در سال هفتادونه توانست در چند نوبت "لیلی و مجنون" را به فارسی و آلمانی با همان شیوه مدرن نقالی در تالار چهارسو به صحنه ببرد.

دکتر ممنون که خود نوازنده سه‌تار است در تالارهای بزرگ جهان برنامه "قصه‌های به‌یادماندنی ایرانی" را به‌صورت نقالی مدرن اجرا کرده و از او نسخه‌های تصویری مختلفی در سطح بین‌المللی منتشر و عرضه‌ شده است.

او به‌دفعات در زادگاه خود اصفهان "شیرین و فرهاد" را به صحنه برده است و کارگاه‌های آموزشی در این زمینه با کمک مرکز هنرهای نمایشی در استان‌های جنوبی برگزار کرده است.

از دکتر ممنون نمایش‌های زیادی به‌صورت ترجمه از آلمانی توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است که اکنون همگی نایاب است.

بر اساس این گزارش، کتاب "تاریخ تئاتر اصفهان"، پاییز سال 96، در 255 صفحه توسط انتشارات موسسه توسعه هنرهای معاصر به چاپ رسیده است.

نخستین شماره چاپ این کتاب در 1000 نسخه با حضور چهره‌های فرهنگی و هنرمندان رونمایی شد.