به گزارش هنرآنلاین، هفته هنر هرمز با مشارکت تئاتر باران از 11 آذر ماه لغایت 16 آذر ماه با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف فرهنگی– هنری جزیره هرمز برگزار می‌شود.

در این هفته، ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های هنرمندان جزیره هرمز در مجموعه تئاتر باران به نمایش در می‌آید و این برنامه‌ها شامل نمایش صنایع دستی، نمایشگاه عکس، اجرای موسیقی محلی، اجرای تئاتر اعداد در بیابان اثر برگزیده جشنواره تئاتر استانی  استان هرمزگان به کارگردانی محمد سلامتی و نمایشگاه هنرهای تجسمی را شامل می شود.

جزیره هرمز یکی از نقاط بسیار جذاب با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی خاص و بهره‌مندی از آداب و رسوم مرتبط با دریانوردی، تجارت و مبادلات فرهنگی با کشورهای همسایه است که این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به صورت یک هفته در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در تهران به نمایش در می آید.

 

پیام ارمغان بهداروند به هفته هنر هرمز

مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران به مناسب هفته هنر هرمز پیامی را منتشر و اظهار امیدواری کرد که با بهره‌مندی از  الگوهای اقلیمی و پدیده های آیینی، معرّف "هرمز" به همّ و همت تئاتر بازآفرینی شود وبه فراموشی و زوال دچار نشود.

متن این پیام بهدین شرح است:

"تئاتر، این کهن هنر ارجمند، مولود آیین‌ها و آدابی است که بهروزی و خوش فرجامی انسان را به دنبال داشته‌اند. آدابی که تبلور اصالت و هویت فردی و اجتماعی و آیین‌‌هایی که تجلی خداپرستی، خردورزی و انسان دوستی بوده است. سرزمین ما ایران، از جمله غنی‌ترین اقلیم‌هایی است که به مدد تنوع جغرافیایی و قدمت تاریخی و به سبب قرابت قلبی مردمانش با دین و جلوه‌های مذهبی، زادگاه آیین‌های دیرینی است که اکنون به عنوان‌ میراثی بی‌بدیل به روزگار ما ارزانی شده است و حفظ و پاسداشت این غنیمت و تلاش برای روزآمدی آن در زندگی امروز، اولویتی اجتماعی است. تئاتر، به این گنجینه اندیشیده است و به مدد همین دانش مکتوب و نامکتوب، روایت‌گر ارجمندی مردمان ایران زمین و این مرز و بوم بوده است.

شناخت ایران و جاذبه‌های اقلیمی آن از ضرورت‌های روزگار ماست. پیشینه‌شناسی مردمانی که در وضع و کشف علوم، تمدن، تدیّن و فرهنگ از معدود ملل بنام و باقی هستند، باید به عنوان نهضتی که خردمندانه به تعالی و ترقی ایران توجه دارد مورد حمایت قرار گیرد که سربلندی و تفاخر این‌ مردم‌ بیش از هر چیز به هویت ایرانی اسلامی خود است که همواره به نیکی از آن یاد شده است.

"هرمزگان" از مهمترین و معتبرترین مناطقی است که به واسطه جغرافیای بکر و جاذبه‌های طبیعی و ازمنه تاریخی و به مدد همسایگی با فرهنگ دیگر ملل، نام و نشان متمایزی دارد و از این‌ میان "جزیره هرمز" جلوه‌گاه بی بدیل سرمایه‌های معنوی و میراث باستانی و تاریخی و پایتخت آیین‌ها و آداب این خطه خطیر است.

در آیین نکوداشت این سرزمین، تئاتر محشور است و مسئولانه خواهد کوشید تا با بهره‌مندی از  الگوهای اقلیمی و پدیده‌های آیینی، معرّف "هرمز" باشد. رمز و رازهای نهفته در آیین‌های زار، لیوا، سحرگونه‌گی موسیقی، تلوّن البسه و بهره‌مندی از طبیعت تنها گوشههایی از فرهنگ و هنر این خاک پرگهر است که باید به همّ و همت تئاتر بازآفرینی و دوباره‌خوانی شود که در عصر صنعت و سرعت به فراموشی و زوال دچار نشود. اکنون که به برکت میلاد پیامبر رحمت، فرصت بازخوانی و بازشناسی این اقلیم عزیز در پایتخت فراهم شده است سزاوار است که صحنه روشنی فراهم شود که به آوازهای سور و آواهای سوگ و مجالس آیین درمانی مزّین شود تا بیش از پیش این‌ پیکره نازنین که همواره و از دیرباز فخر مردمان ایران زمین بوده است به تماشا آید. چنین باد"