سرویس تئاتر هنرآنلاین: رضا اصغری که پیش از این تجربه‌ دستیاری داود میرباقری را برعهده داشته است، در اولین تجربه‌ کارگردانی خود با نگاهی متفاوت به نمایشنامه‌ای از ژان پل سارتر که سال‌ها پیش حمید سمندریان آن را ترجمه کرده، نمایش "دوزخ" را طراحی کرده و روی صحنه برده است.

وی که سال‌ها تجربه کار کردن در سینما و تلویزیون و پروژه‌های بزرگى مثل "مختارنامه" را داشته است درباره اینکه اکنون به سراغ تئاتر آمده استبه هنرآنلاین گفت: صادقانه بگویم دو ماه پیش فکر می‌کردم آخرین کاری که در زندگی‌ام انجام خواهم داد، کارگردانی تئاتر است. واقعیت این است که اجرای یک نمایش در سالن شهرزاد به من پیشنهاد شد و من هم قبول کردم.

اصغری درباره انتخاب نمایشنامه "دربسته" نوشته سارتر به عنوان نخستین تجربه‌اش در زمینه کارگردانی عنوان کرد: کنجکاو شدم که متن را بخوانم تا دو ماه پیش اسمش را هم نشنیده بودم. اسم نمایشنامه‌های مهم را در گوگل سرچ کردم و به این نمایشنامه برخورد کردم. بعد از اینکه آن را خواندم فهمیدم دلیل اینکه کمتر به سراغ این اثر رفته‌اند این است که به هیچ وجه متن دراماتیکی نیست.

وی اضافه کرد: این اثر کاملا از روی خشم و رنجش از رابطه با انسان‌ها توسط یک فیلسوف اگزیستانس نوشته شده است. شاید دلیل انتخاب من این بود که دو ماه پیش من هم دچار خشم و رنجش از رابطه با آدم‌ها بودم. طی چهار روز آن را بازنویسی کردم و رفتیم برای انتخاب بازیگر و باقی ماجرا.

رضا اصغری درباره به روز شدن نمایشنامه و اضافه شدن رگه‌هاى طنز به آن، تصریح کرد: نیمی از بار طنز را من به متن اضافه کردم و نیمی دیگر را توماج (بازیگر نقش مرد) با شیوه اجرای باورنکردنی‌اش به نمایش افزود. یکی از دلایل اصلی این کار نگاهم به روابط انسانی است. هر وقت می‌خواهم به روابط آدم‌ها نگاه کنم ذهنیتم گروتسک می‌شود.

این کارگردان که تجربه کار سینمایی و تلویزیونى داشته است، درباره انتخاب بازیگران این نمایش یادآور شد: با وجود بی‌تجربگی خودم در تئاتر عقل حکم می‌کرد سراغ بازیگرهای با تجربه تئاتر بروم.

اصغری با اشاره به اینکه آرامش چیزی نیست که تصمیم بگیریم داشته باشیم یا نداشته باشیم، گفت: نگاهی که من به متن سارتر اضافه کردم همین بود که آرامش و خیلی چیزهای دیگر انتخابی نیست. 

وی در پایان در پاسخ به این سوال که پس از این تجربه قصد کارگردانی دارد یا خیر، عنوان کرد: چند شب پیش بعد از نمایش در همان سالن یک تهیه‌کننده به من پیشنهاد کار داد. امیدوارم سر حرفش باقی بماند.

نمایش "دوزخ" به نویسندگی و کارگردانی رضا اصغری از 14 آبان‌ماه ساعت 19 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. در این اثر نمایشی که براساس نمایشنامه "دربسته" نوشته ژان پل سارتر است، توماج دانش بهزادی، رویا بختیاری، میترا شیرک‌وند و ایمان اصفهانی نقش‌آفرینی می‌کنند.