به گزارش هنرآنلاین، بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از جمعه 10 آذرماه در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مریم مهدی‌پور پیربستی که به‌عنوان کارگردان با نمایش خیابانی "بازی و کودک" از شهرستان کیاشهر استان گیلان در بخش تئاتر خیابانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان و شیوه اجرایی نمایش "بازی و کودک" گفت: این اثر درباره تعدادی کودک است که به‌دلیل زندگی کردن در آپارتمان نمی‌توانند همچون سال‌های گذشته بازی‌های قدیمی را بازی کنند چون هر بار که این بازی‌ها را در خیابان یا محیط‌زندگی خود انجام می‌دهند، همسایه‌ها اعتراض می‌کنند. در طول نمایش نشان داده می‌شود که کودکان به بازی‌های رایانه‌ای روی می‌آورند و آسیب می‌بینند.

در این نمایش به بازی‌هایی همچون "عمو زنجیرباف"،فوتبال و ...  اشاره کرده‌ و به اهمیت آن‌ها پرداخته ایم.

مهدی‌پور ضمن اعلام این نکته که مخاطب اصلی "بازی و کودک" کودکان هستند، گفت: البته این نمایش در کنار این مساله، به والدین و بزرگ‌سالان هم خطر توجه بیش از حد کودکان به بازی‌های رایانه‌ای را گوش‌زد می‌کند.

کارگردان "بازی و کودک" ضمن اعلام این نکته که در استان گیلان اصلا بودجه‌ای را به نمایش‌های خیابانی اختصاص نمی‌دهند، گفت: برخی از دوستان به من و دیگر کارگردان‌هایی که در حوزه تئاتر خیابانی فعالیت می‌کنند، خرده می گیرند که چرا نسبت به اجرای عمومی این آثار اقدام نمی‌کنیم در صورتی‌که اصلا تمایلی به اجرای عموی آثار خیابانی از سوی مسئولان وجود ندارد و این نکته برای من عجیب است چون در اجرای نمایش‌های خیابانی در بسیاری از هزینه‌ها همچون هزینه سالن، صرفه‌جویی می‌شود.

وی در ادامه افزود: مدارس یکی از بهترین مکان‌ها برای اجرای نمایش‌های خیابانی مختص کودکان و نوجوانان است اما مدیران مدارس برای رسیدن به این منظور با ما همکاری نمی‌کنند. ما باید از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم تئاتر چیست تا در آینده رغبت داشته باشد که به دیدن تئاتر بپردازد. حتی در زمینه تئاتر صحنه‌ای هم شرایط بر همین منوال است. در سال‌های گذشته بسیاری از نمایش‌هایی که در استان گیلان روی صحنه رفته‌اند، برای مدارس تخفیف‌های زیادی در نظر گرفتند اما بازهم مدیران مدارس از این طرح‌ها استقبال نکردند. ما برای اجرای یک نمایش سه‌میلیون تومان برآورد کرده بودیم اما با این‌که این مبلغ اندک نمی‌تواند جواب‌گوی هزینه‌های گروه باشد، باز هم از سوی مدیران مدارس استقبالی از طرح ما صورت نگرفت.

کارگردان "چرا بارون نمیاد" ضمن اعلام این نکته که برای چهارمین سال است که در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان شرکت می‌کند، گفت: احساس می‌کنم این جشنواره جایگاه خود را پیدا کرده است. شرایط تئاتر کودک و نوجوان در همدان بسیار خوب شده است و امیدوارم سایر شهرستان‌ها و استان‌ها هم نسبت به ارتقای این تئاتر و حمایت از آن، اقدام کنند. در همدان دیده‌ام که والدین با رغبت بسیار زیادی کودکان خود را برای دیدن تئاتر همراه خود به سالن‌ها یا مکان‌های اجرای نمایش‌های خیابانی می‌برند. مردم همدان هر سال منتظر جشنواره هستند. امیدوارم روزی برسد که بتوانم در مدارس نمایش‌های کودک را اجرا کنم.

"بازی و کودک" روزهای جمعه 10 آذرماه ساعت 16:30 و یک‌شنبه 12 آذر ساعت 15:30 در محوطه مجتمع فرهنگی‌سینمایی شهید آوینی شهر همدان اجرا می‌شود. محمدرضا جعفری‌لفوت نمایشنامه "بازی و کودک" را نوشته است و مریم مهدی‌پورپیربستی؛ کارگردانی این نمایش خیابانی را بر عهده دارد. گروه بازیگران این اثر را محمدرضا پورعلی، میلاد حسین‌زاده، امید کفشدار، نوید خانجانی، سعید سرشار و شاهین شعبانی تشکیل می‌دهند. از دیگر عوامل این نمایش خیابانی می‌توان به احمد الفتی و سیدرضا علوی؛ بخش موسیقی، محمدرضا پورعلی و میلاد حسین زاده؛ طراحی وساخت ابزار صحنه، مریم مهدی‌پور؛ طراح لباس نگار جعفری‌لفوت؛ طراح پوستر و بروشور و پوریا کریمی؛ مشاور کارگردان اشاره کرد.

 

لزوم سرمایه گذاری در بخش تئاتر کودک ونوجوان

یک نمایشنامه‌نویس  با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در بخش تئاتر کودک ونوجوان،  گفت: یک نمایش خوب باید تاثیر گذار و به دور از شعار زدگی باشد.

عماد نصرآبادی که با نمایش "دیواکولا" در بخش کودک جشنواره بیست و چهارم حضور دارد با بیان اینکه این نمایش همراه با شعر و موسیقی است، افزود: در کنار قصه پردازی بخش هایی از این نمایش با موسیقی شاد و شعرهای زیبا همراه می شود.

نصرآبادی در خصوص تاثیر گذاری نمایش بر مخاطب کودک اظهار کرد: تاثیر گذاری نمایش بر کسی پوشیده نیست؛ اما متاسفانه سرمایه گذاری در این بخش به نسبت سایر کشورها بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان کشور با قهرمانان قصه های ایرانی ناآشنا هستند و در عوض قهرمانان خارجی را می‌شناسند، گفت: آنچه که مهم است تهیه برنامه ها و آثار متناسب با فرهنگ ایرانی است.

نویسنده نمایش "دیواکولا" اظهار کرد: یک نمایش خوب باید تاثیر گذار و به دور از شعار زدگی باشد؛ زیرا نمایش همزاد پنداری را در کودکان و نوجوان نسل امروز بیدار می کند.

نصرآبادی با معرفی عوامل این نمایش، تأکید کرد: فرشاد قاسمی، علی زکریایی، سجاد انتظامی، علی زمیری، شقایق کریمی، آسا ملکی، تکتم شاه تقی، سینا رازقی، مهدی یاقوتی و ناصر کاشانی در این نمایش بازی می کنند.

کودکانی که با تئاتر ارتباط دارند از نگرش عمیق تری برخوردارند

 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: جشنواره های فرهنگی هنری کارکردهای مختلفی داشته و می‌توانند فضایی برای آموزش و تبادل تجارب فراهم نمایند.

سید محمدرضا جوادی افزود: آخرین تحقیقات تخصصی و فنی کشورهای مختلف که در حوزه های گوناگون انجام شده و به نتیجه رسیده است را هم می‌توان در میدان این جشنواره‌ها به اشتراک گذاشت.

وی تأکید کرد: نمایش‌هایی که به صورت موزیکال اجرا می‌شوند هم پیام‌های متنوعی دارند و علاوه بر ارائه پیام آموزشی و تربیتی با زبانی ساده، پویایی خاصی در بین مخاطبین ایجاد می کنند.

جوادی برگزاری جشنواره بین المللی تئالتر کودک و نوجوان زمینه‌ساز تحلیل و نقد مسائل مختلف فرهنگی اجتماعی دانست و افزود: به جرأت می توان گفت که کودکانی که در سنین پایین با این فضاها ارتباط دارند؛ از نگرش عمیق تری برخوردار خواهند بود.

وی همچین افزود: ارتباط مستقیم مخاطب و اثرگذاری پیام‌های آموزشی و تربیتی و باور پذیر شدن بسیاری از مسائل، از دیگر نتایج آموزش از طریق تئاتر است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از همکاری کانون در برگزاری جشنواره بیست و چهارم در همدان خبر داد و گفت:  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موظف است در کنار سایر ارگان‌های متولی در برگزاری جشنواره، تمام تلاش خودش را انجام دهد . طبق روال سال های گذشته امسال هم تعدادی از نشست ها و جلسات در سالن های آمفی تئاتر و جلسات کانون برگزار خواهد شد.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 10 تا 15 آذرماه با دبیری مریم کاظمی در همدان برگزار خواهد شد.