به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، نصرت‌اله رمضانی افزود: مراسم افتتاحیه جشنواره ساعت 9 صبح روز پنجشنبه 9 آذرماه در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی سینای همدان آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: هنرمندان، مسئولان کشوری و استانی و کودکان و نوجوانان همدان مهمانان این مراسم هستند.

مدیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه مراسم افتتاحیه به صورت جشن کودکانه برگزار می‌شود؛ خاطرنشان کرد: ستاد برگزاری جشنواره هرسال تلاش می‌کند جشن افتتاحیه به صورت مردمی برگزار شود؛ امسال هم با هماهنگی بهزیستی از کودکان و نوجوانان تحت پوشش و مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی برای حضور در مراسم افتتاحیه دعوت شده است.

رمضانی گفت: حمیدرضا رضایی (عمو حمید) مجری مراسم است و برنامه‌ریزی شده که این مراسم ویژه کودکان باشد.

وی افزود: اجرای نقالی، موسیقی کودکانه و اجرای برنامه توسط هنرمندان از دیگر بخش های مراسم افتتاحیه است.

مدیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی جشنواره بیست و چهارم از صبح روز جمعه 10 آذرماه آغاز می‌شود.

 

ترغیب کودکان به مطالعه با نمایش "دیواکولا"

نمایش "دیواکولا" به کارگردانی محمد جهان پا از خراسان رضوی، در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، در بخش کودک به روی صحنه می‌رود.

محمد جهان‌پا کارگردان نمایش "دیواکولا" بیان اینکه این نمایش قصد دارد با زبان قصه، کودکان را به کتاب و کتاب‌خوانی علاقه‌مند کند، اظهار کرد: متاسفانه در دنیای کنونی علاقه کودکان به کتاب روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین هدف این نمایش ترغیب کودکان به کتاب و کتاب خوانی است، تأکید کرد: در این نمایش موجودی به نام دیو اکولا وجود دارد که جوهر کتاب‌های قصه و درسی و ... می‌خورد و برگه‌های کتاب سفید می‌شود.

جهان پا در خصوص جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هم گفت: مهمترین و پر انرژی ترین بخش تئاتر کودک و نوجوان کشور همین جشنواره است.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره فضایی برای تعامل هنرمندان است، تصریح کرد: در واقع به نظر می‌رسد برپایی چندین دوره این جشنواره توانسته تماشاگران حرفه‌ای را نیز تربیت کند.

کارگردان نمایش "دیواکولا" اضافه کرد: بنده سال گذشته نیز از جشنواره  بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان جایزه کسب کردم.

جهان پا که سال گذشته با نمایش "مورچه‌ای به نام موری" در بخش ویژه کودک موفق به کسب رتبه شد، بیان کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پایه‌گذاری هنر تئاتر و نمایش در نسل جدید، تاثیر بسیاری خواهد داشت.

 

 

نمایش "من و مادربزرگه" با تم عروسکی روی صحنه می‌رود

نمایش "من و مادربزرگه" کاری از رضا روان در بخش ویژه همدان در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهرستان اسدآباد به روی صحنه می‌رود.

رضا روان کارگردان در خصوص این نمایش گفت: نمایش "من و مادربزرگه" برای کودکان سنین الف طراحی شده است و دیدگاهی روانشناسی به کودکان دارد.

وی با بیان اینکه مقوله مرگ برای کودکان سنین الف و ب ناشناخته است، افزود: این نمایش سعی دارد با دیدگاهی روانشناسی به سوالات کودکان در خصوص مرگ عزیزان خود، همچون مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها پاسخ دهد.

روان تصریح کرد: در این نمایش با استفاده از نورپردازی، ویدئو پروژکشن و طراحی صحنه، فضایی از جهان دیگر همچون بهشت را برای کودکان ترسیم می‌کنیم تا تصویری از آنجا در ذهنشان شکل گیرد.

این کارگردان، تم نمایش را عروسکی اعلام کرد و گفت: مینا دختری است که بیشتر وقت خود را با پدر بزرگ و مادربزرگ خودش می‌گذراند؛ طی حادثه‌ای در حین بازی مادر بزرگ خود را از دست می‌دهد و چرخ زندگی‌اش دچار تغییر و تحول می‌شود.

هادی لایقی، حجت محمدی، نوشین به‌منش، دنیا نوربخش، سیما لاهوتی و فاطمه نوری بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

نمایش "من و مادربزرگه" نوشته عباس دوست قرین با آهنگسازی علیرضا ستاری و عروسک گردانی سودابه طاهری، دریا اسماعیلی، فاطمه رشیدی و هانیه شنگولی و به کارگردانی رضا روان در بخش ویژه همدان در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در شهرستان اسدآباد به روی صحنه خواهد رفت.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 10 تا 15 آذر با دبیری مریم کاظمی در همدان برگزار خواهد شد.