به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، پنج نمایش "خانه ای وجود داشت" ، "پنچه طلا" ، "بچه های خاکستری" ، "ماه پیشونی" و "من و در لجباز" در بخش مسابقه بین الملل جشنواره بیست و چهارم حضور می یابند.

طبق اعلام دبیرخانه نمایش‌های :

"خانه ای وجود داشت" به کارگردانی مرضیه اشرفیان و مهدی فدایی از اصفهان ،

 "پنجه طلا" به کارگردانی محسن پور قاسمی از همدان ،

"بچه های خاکستری " به کارگردانی امید نیاز از اصفهان ،

"ماه پیشونی" به کارگردانی آزاده انصاری از تهران ،

نمایش "من و در لجباز" به کارگردانی محمود تیموری از تهران،

در کنار 4 نمایش خارجی بخش مسابقه بین‌الملل را تشکیل می‌دهند.

 

 آموزش مهم‌ترین عنصر نمایش خردسالان است

  نمایش "دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده" با طراحی، نویسندگی و کارگردانی حامد ترابی در بخش (خردسالان) بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا می‌شود.

حامد ترابی این نمایش را حاصل فعالیت خود و خانواده‌اش دانست و گفت: نمایش توسط خودم نوشته و کارگردانی شده است. پسرم آراد، که خردسال است در این اثر بازی می‌کند و با همراهی همسرم زهره جلیلی‌معز به عنوان عروسک‌ساز و طراح صحنه، نمایش را به مرحله اجرا رساندیم.

 وی توضیح داد: طرح نمایش "دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده" با ایده‌گیری از قصه‌های فولکلور سعی در ایجاد آموزش درباره یادگیری نظم و انظباط در زندگی خردسالان دارد.

ترابی با این توضیح که آموزش مهم‌ترین عنصر نمایش خردسالان است، ادامه داد: چند سال است با یک خردسال زندگی می‌کنم. از نزدیک با خصوصیات و علایق این سن آشنایی کامل دارم و از لحاظ عاطفی و همچنین روان‌شناسانه به دلیل مطالعاتی که برای فرزند خود در این زمینه داشتم تجربیات خوبی بدست آوردم. این قصه زندگی یک روز پسر بچه‌‌ای را نشان می‌دهد که همیشه به خاطر بی‌انظباطی در اتاقش باید دنبال وسایلش بگردد و دچار مشکلاتی می‌شود.

وی با بیان این که تکنیک نمایش "دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده" عروسکی (تاب تیبل) است، تصریح کرد: در ساخت این عروسک‌ها از پارچه استفاده شده تا آن لطافت خاص برای این گروه سنی را داشته باشد. همچنین دیالوگ‌ها به صورت ریتمیک نوشته شده تا جذابیت شنیداری به همراه جذابیت دیداری برای خردسالان را داشته باشد.

ترابی با بیان این که موسیقی نمایش به صورت زنده اجرا می‌شود، افزود: برخی از نوازندگان گروه نیز خردسال و کودک هستند. از این سن استفاده کردیم تا اعتماد به نفس در کودکان بیشتر شود. همچنین موسیقی در دو فضای مختلف سنتی و فانتزی سازبندی شده که هم بحث نوستالژی قصه "دستمال من زیر درخت آلبالو گم شده" القا شود و هم بحث آموزش نظم و انظباط در خردسالان را بتوانیم بهتر به بچه‌ها آموزش دهیم.

حامد ترابی در چندین دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با نمایش‌های "هم‌بازی"، "مبارک و عروس باران" و "وقتی که زال کوچک بود" در بخش مسابقه تئاتر خیابانی شرکت داشته است. همچنین در چند دوره به عنوان بازیگر و عروسک‌گردان با آثاری چون "تیک تاک"، "گل‌پری" و"گلاب" به صحنه رفته است.

آهنگ‌ساز رضا عباسی، نوازندگان میلاد کوشش، بهراد شریفی، سبحان ترابی، رضا عباسی و مشاور متن و مشاور کارگردان محسن پورقاسمی محسوب می‌شوند.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 10 تا 15 آذر با دبیری مریم کاظمی در همدان برگزار خواهدشد.