سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "شیوه به قداست رساندن یک اعتراف‌کننده نامعتبر" به نویسندگی و کارگردانی آرش واحدی از ۲۴ آبان‌ماه ساعت ۱۹ در سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز با بازی محمد نادری، خاطره حاتمى، علی باقرى و آذین نظرى روی صحنه آمده است‌.

واحدی که پیش از این در سال ۹۳ نمایش "باور کنید من گره گوار سامسا هستم" را در تماشاخانه سه نقطه به صحنه آورده است درباره موضوع و مضمون نمایشنامه "شیوه به قداست..." به هنرآنلاین گفت: این اثر روند خاصی دارد و در مورد تضادها و تفاوت‌های انتخاب مسیر انسانی و مذهبی است. انسان در شرایطی مجبور به انتخاب می‌شود؛ انتخابی که گاه به فاجعه و گاه به رستگاری افراد ختم می‌شود. برخی بر پایه اصول اخلاقی و انسانی انتخاب می‌کنند و بعضی‌ها براساس قوائد مذهبی و برخی بر اساس تجربه‌هایی که در زندگی پشت سر گذرانده‌اند.

وی افزود: انتخاب میان گزینه‌های انسانی و مذهبی به موازات یکدیگر حرکت می‌کنند. در این نمایش سعی شده است تضاد میان انتخاب‌های انسانی و مذهبی زیر ذره‌بین قرار گیرد، جایی که خط قرمزهای مذهبی با شرایط انسانی همخوانی ندارند و در شرایطی خاص باعث سخت شدن انتخاب‌ها می‌شوند.

این کارگردان خلاصه داستان این نمایش را اینگونه شرح داد و عنوان کرد: در یک روستا در انگلستان کشیشی مشغول جمع و جور کردن کارهای یکشنبه شب خود است که آماده خوابیدن شود، سه مراجعه کننده نابهنگام وارد شده و خلوت او را برهم زده و سه مسئله را مطرح می‌کنند. در این میان پسر بچه‌ای از میان مراجعه‌کنندگان از کشیش می‌خواهد که از دریچه میان مذهب و انسانیت راهی را برگزیند و ....

واحدی درباره سبک و شیوه اجرایی این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: نمایش "شیوه به قداست..." اثری رئالیستی است که در اجرای دکور سعی شده قراردادها برای تماشاگر شکسته شود و مخاطب را با بازیگر همراه کرده و قرارگیری در موقعیتی نامناسب به او القا شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: در نمایش سه صحنه نرمال و رئال وجود دارد که در تخیل و تصورات می‌گذرد. شاید در ابتدا و شروع، تماشاگر به دلیل شکست زمان و مکان به سختی با نمایش ارتباط برقرار کرده و درک صحنه‌ها برای مخاطب کمی دشوار باشد اما در روند اجرا این ارتباط برقرار خواهد شد.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران این اثر نمایشی یادآور شد: مدتی به دنبال بازیگر برای نمایش بودیم. محمد نادری که ایفاگر نقش کشیش است پس از خواندن نمایشنامه از آن استقبال کرد و به دلیل فرمت و مدل بازی او برای این شخصیت انتخاب شد. همچنین دیگر بازیگران نیز همین‌گونه انتخاب شدند.

وی در پایان در خصوص انتخاب آذین نظری برای بازی در نقش پسر بچه گفت: به دلیل حساسیت و شکنندگی که این شخصیت داشت پس از اتودهایی که با بازیگران پسر زده شد به این نتیجه رسیدیم که بازیگر دختر برای این نقش مناسب‌تر است چون که بازیگر دختر برای القای ظرافت‌های این نقش نیاز به ادا در آوردن ندارد و ذهن تماشاگر را منحرف نمی‌کند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: علیرضا مولایى، مدیر تولید و برنامه ریز: میلاد نصرالهی، دستیار کارگردان و منشی صحنه: هدی کاویانی نسب، دستیار تهیه: حمیدرضا بابایی، طراح صحنه: حامد اصلانی، طراح لباس: زهره کاظمی، طراح گریم: آتنا نعمتیان، موسیقی و صدا: فرید کولیوند، مدیر صحنه: امیر سلامی، مدیر تبلیغات: مرتضی کازرانی (تهران تئاتر)، تبلیغات مجازى: ایلیا شمس (تئاتر بازها)، مشاور رسانه ای: سارا حدادی (مکث)، دستیار روابط عمومی: حنیف سلطانی (تئاتر بازها)، عکاس: آرش وکیل زاده وعلی سعیدایی، طراح گرافیک: آرش وکیل زاده، ساخت تیزر: پیام رفیعی، تنظیم موسیقی و صدا: آرش فلاحی، نوازندگان: پیانو و کیبورد: آرش فلاحی، گیتار بیس: فرید کولیوند، گیتار کلاسیک: امیر وکیلی، گیتار آکوستیک: بابک علوی، گیتار الکتریک: علیرضا شاهپری،  میکس و مستر: استودیو تک کلاوی، دستیار تولید: مهدی یگانه، دستیار لباس: فرزانه زارع، ساخت دکور: محمد میرسلطانی، مجریان گریم: هیوا امین زاده و شهرام کاشی دستیاران صحنه: محسن برغمدی و منصور محمدی و تدارکات: رضا چاوشی.

علاقمندان می توانند بلیت این نمایش را که مدت زمان آن یک ساعت است را از سایت تیوال تهیه کنند.