سرویس تئاتر هنرآنلاین: آرش شریف‌زاده نمایش کودک و نوجوان "خروسی که می‌خواست شب را ببیند" نوشته بهرام جلالی‌پور را ساعت 18:30 در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه دارد. وی در گفت‌وگو با هنرآنلاین در این باره گفت: این نمایش از آخرین تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مخاطب آن نیز از گروه سنی پیش دبستانی به بعد است. این اثر نمایشی چند موضوع دارد اما موضوع کلی آن در ارتباط با بچه‌های کار است و  به صورت سمبلیک سعی شده تا یک سری از اتفاقات جامعه را به بچه‌ها منتقل کند. 

شریف‌زاده در ادامه افزود: نظافت و موضوعاتی از این دست برای بچه‌های این نسل حل شده است و باید مسائل دیگری به آن‌ها آموزش داده شود و جدی‌تر با آن‌ها وارد گفت‌وگو شد. به نظرم اکنون باید موضوعاتی برای گروه سنی دبستان تولید شود که سال‌ها پیش این دسته از موضوعات برای بچه‌های بزرگ‌تر کار می‌شد. 

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان داستان نمایش "خروسی که می خواست شب را ببیند" را اینگونه شرح داد و عنوان کرد: این نمایش درباره بچه‌هایی است که دوست دارند شب‌ها بیشتر بیدار بمانند و به تبع صبح‌ها دیرتر بیدار خواهند شد و این معضلی برای خانواده‌هاست. کنار این موضوع که خیلی معمولی است سعی کرده‌ایم اتفاقات جامعه امروز را با شخصیت‌های نمایش مانند کلاغ، خروس و روباه عینیت دهیم. 

وی همچنین اضافه کرد: مثلا شخصیت کلاغ تبدیل به بچه‌های کار در جامعه شده است. این دسته از کودکان در اجتماع پس زده می‌شوند و افراد به شکل دیگری به آنها نگاه می‌کنند در صورتی‌که آن‌ها هم سن و سال بچه‌های ما هستند. بارها اتفاق افتاده طی اجراهای‌مان بچه‌های فال فروش در بین خانواده‌ها می‌نشینند و متاسفانه از سوی آن‌ها طرد می‌شوند. کودکان ما که هم سن و سال همین بچه‌های کار هستند در جامعه با هم برخورد دارند در حالی‌که فرزندان ما متوجه مشکلات این قشر از همسن و سالانشان نمی‌شوند. 

آرش شریف‌زاده ضمن بیان اینکه این نمایش در نظر دارد بگوید کودکان کار تفاوتی با بچه‌های دیگر ندارند، یادآور شد:  این قشر از بچه‌ها حتی گاهی از دیگر همسن‌هایشان باهوش‌ترند. کودکان دیگر شاید از لحاظ احساسی لوس بار آمده باشند اما این کودکان به لحاظ شرایطی که دارند مستقل تربیت شده‌اند. این نمایش قصد دارد به خانواده‌ها بگوید که این بچه‌ها نیز باید در کنار کودکان ما مهم باشند. به هر حال آن‌ها نیز پدر و مادر و آرزوهایی دارند. 

این کارگردان با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی از این نمایش صورت گرفته است، تصریح کرد: پیش‌تر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معمولا به آثاری که قصد طرح معضلات اجتماعی را داشته‌اند، کمتر پرداخته است و اغلب این آثار از سوی شورا پس زده می‌شدند. اما خوشبختانه شورای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این نمایش بسیار کمک شد. 

وی در ادامه افزود: در اجرای این نمایش ردیفی را به کودکان کار اختصاص داده‌ایم و خانواده‌ها بدون توجه به ظاهر آن‌ها در کنارشان به تماشای نمایش می‌نشینند. حتی یکی از بچه‌های کار بروشور نمایش را در سطح پارک پخش می‌کند. 

آرش شریف‌زاده در پایان صحبت‌هایش درباره توجه رسانه‌ها به عرصه تئاتر کودک و نوجوان متذکر شد: پیش از این متاسفانه رسانه‌ها توجه‌ای به نمایش کودک و نوجوان نداشتند اما اکنون اتفاقاتی افتاده است که آن‌ها برای این جریان زمان می‌گذارند و توجه نشان می‌دهند. این توجه جای دوری نمی‌رود و اگر رسانه‌ها کار کودک را مهم بدانند و تخصصی به آن پرداخته شود کارگردانان این عرصه نیز سعی می‌کنند که کارشان را به درستی و با مطالعه انجام ‌دهند.  

نمایش "خروسی که می‌خواست شب را ببیند" تا پایان آبان ماه در  بوستان لاله (مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورشی) با بازی سعید ابک، بهاره میرزاپور، راحله شمس آبادی، احمد خیرآبادی، سعید حاجی حیدری و امین رضا ملک محمودی روی صحنه است و علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیکت تهیه کنند.