سرویس تئاتر هنرآنلاین: حامد زحمتکش از فعالان تئاتر کودک و نوجوان است که در این عرصه به عنوان بازیگر و کارگردان آثار بسیاری را روی صحنه آورده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین ضمن گلایه نسبت به این موضوع که مدتی است آموزش و پرورش استان تهران مجوز اجرای نمایش در مدارس را صادر نمی‌کند، گفت: این مسئله درحالی است که مجوز برای تماشای فیلم سینمایی صادر می‌شود اما آموزش و پرورش استان تهران مجوز اجرای تئاتر در مدارس را صادر نمی‌کند. حدود 8 سال است که به صورت مشخص در حوزه نوجوان نمایش تولید و اجرا می‌شود و مخاطب این آثار دانش‌آموزان 11- 12 ساله است.

زحمتکش همچنین با اشاره به اینکه از صدور بخشنامه یا آئین نامه‌ای در این خصوص اطلاع دقیقی ندارم خاطر نشان کرد: در اوایل دهه 80 من، ناصر آویژه و رامین کهال‌زاده با بخشنامه رسمی آموزش و پرورش شروع به اجرای نمایش در مدارس کردیم که طی اسناد موجود در آن بخشنامه نام نمایش، قیمت بلیت، گروه اجرایی و موضوع نمایش آمده است. در آن زمان به هر مدرسه‌ای که می‌رفتیم آن بخشنامه به آن مدرسه نیز اعلام و موجود بود و یک کپی از آن نیز دست خودمان بود.

وی در ادامه اضافه کرد: از یک دوره‌ای کسی متولی این کار نشد و با پیگیری‌های انجام شده جواب قطعی دریافت نکرده‌ایم. حتی چند وقتی است که مرکز هنرهای نمایشی به این فکر افتاده است که برای نمایش‌هایی که در مدارس اجرا می‌شود نیز مجوز صادر کند در حالی‌که پیش از این چنین اتفاقی نمی‌افتاد. اکنون نیز با مجوز اداره کل هنرهای نمایشی و هماهنگی با مدیر مدرسه این امکان وجود دارد که نمایشی را در مدارس به صحنه آورد.

این فعال تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه در دورانی بازار کار گروه‌های نمایشی در مدارس گرم بود، تصریح کرد: در آن زمان این اتفاق با مجور رسمی آموزش و پرورش صورت می‌گرفت و در روز حدود سه اجرا در مدارس داشتیم و این برنامه روزانه ما بود و حتی در آن دوران مدارس روزهای پنجشنبه نیز تعطیل نبودند.

حامد زحمتکش یادآور شد: از وقتی که برخی سازمان‌ها مانند آبفا، شهرداری و راهنمایی و رانندگی به این امر وارد شدند و با گروه‌های نمایشی برای تعداد مشخصی اجرا در مدارس قرارداد منعقد کردند که بنابر آن قرارداد از گروه می خواستند که پس از اجرا، مدیر مدرسه طی امضایی آن اجرا را تائید کرده و گروه نمایشی آن گواهی را به سازمان مربوطه تحویل دهد. این اتفاق باعث شد که که این اقتصاد دچار اختلال شود و هنرمندانی همچون حمید گلی، علی فروتن و ناصر آویژه که در این زمینه فعالیت می‌کردند و این کار را به صورت روتین و بهترین شکل انجام داده‌اند، دچار مسئله شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه از سال 82 اجرا در مدارس را به صورت بین‌المللی تجربه کرده‌ام، گفت: ما در اروپا با کاروان‌های نمایشی تئاتر کودک و نوجوان را اجرا می‌کردیم و این اتفاقی است که امتحان خود را پس داده و در دنیا وجود دارد و تنها ما آن را انجام نداده‌ایم.

حامد زحمتکش در پایان عنوان کرد: آخرین بار سال گذشته برای نمایش خودم که در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه رفت، درخواست اجرای آن اثر در مدارس را از امور تربیتی استان تهران پیگیری کردم و بدون طرح دلیل خاصی با اجرای ما موافقت نشد.