سرویس تئاتر هنرآنلاینمحسن حسینی که نمایش "فروغِ ساراپینا" را شهریور ماه در تالار استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه آورده بود به دلیل اینکه این اثر نمایشی طی اجراهای خود به حد نصاب فروش نرسید زودتر از موعد مقرر جای خود را به نمایش "ماتریوشکا" به کارگردنی پارسا پیروزفر داد.

در مراسم افتتاح تماشاخانه "شانو" قطب‌الدین صادقی خبر از اجرای این اثر نمایشی در این تالار نمایشی تازه تاسیس داد. محسن حسینی در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: تمایل دارم این نمایش را دوباره و به ویژه در بخش مرور آثار جشنواره تئاتر فجر روی صحنه ببرم چون اجرای عمومی این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر ناموفق بود و مسائلی مثل قانون کف فروش برای نمایش ما مطرح شد و یک نمایش دیگر را جایگزین آن کردند.

این کارگردان با سابقه تئاتر درباره شایعات اجرای نمایش "فروغِ ساراپینا" در تماشاخانه شانو بیان کرد: اجرای این نمایش در تماشاخانه شانو ممکن نیست. حتی دوستان پردیس شهرزاد هم لطف کردند و خواستند به ما فرصت اجرا بدهند اما طبعاً نمایش "فروغِ ساراپینا" به سالن بزرگ‌تری احتیاج دارد که ترجیح می‌دهم در جشنواره تئاتر فجر هم در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا شود.

محسن حسینی درباره پایان زودتر از موعد نمایشش در تماشاخانه ایرانشهر گفت: متأسفانه وضعیت تئاتر ما نا به سامان است و پروژه‌ها سعی می‌کنند به سراغ طنزهای پیش پا افتاده یا استفاده از چهره‌ها بروند تا به فروش بیشتری برسند که این به خاطر سیاست غلط حاکم بر تئاتر است.  

حسینی افزود: وقتی نمایش‌های روی صحنه را مقایسه می‌کنم، نمی‌دانم چرا بعضی از کارها باید به این شکل در بوق و کرنا بروند. خیلی از تئاترها چیز خاصی ندارند و به لحاظ تاریخی و زیبایی‌شناسی به غایت غلط هستند اما حمایت می‌شوند و مخاطبان‌شان بیشتر است. همه این‌ها به خاطر سیاست‌های غلطی است که بر تئاتر حاکم شده و باعث شده تئاترهای جدی‌تر از کمتر حمایتی برخوردار شوند.

وی افزود: کاش تمهیداتی فراهم می‌شد که پروژه‌‌ای مثل "فروغِ ساراپینا" قربانی نمی‌شد. به هر حال اجرای این نمایش در جشنواره تئاتر فجر باید حتماً بهتر از اجرای عمومی آن باشد و ما تمام تلاش‌مان را برای این کار انجام خواهیم داد.

کارگردان "فروغِ ساراپینا" از تغییر کست بازیگری این نمایش برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر خبر داد و گفت: امکان دارد یکی دو بازیگر جدید به گروه اضافه شود. ‌خانم الهه مونسی و خانم سپیده صیفوری بازیگرهای با سابقه‌ای هستند که حدود 15 سال است در نمایش‌های مختلف با من کار کرده‌اند. این دو بازیگر در اجرای جدید نمایش "فروغِ ساراپینا" هم حضور دارند و امیدوارم که خانم روجا جعفریان را هم به گروه اضافه کنم.

محسن حسینی در خصوص رسالت رسانه در حوزه فرهنگ و هنر نیز بیان کرد: اهالی رسانه‌ خیلی فعال هستند و در پوشش اخبار نمایش "فروغِ ساراپینا" خیلی کمک کردند. رسانه هنرآنلاین هم این کار را انجام داد و از نمایش ما مصاحبه و گزارش تهیه کرد که از این رسانه و سایر رسانه‌هایی که اخبار نمایش "فروغِ ساراپینا" را پوشش دادند تشکر می‌کنم.