سرویس تئاتر هنرآنلاین، منصور خلج نمایشنامه‌نویس، پژوهشگر و مدرس تئاتر مهمان غرفه هنرآنلاین در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات شد و در گفت‌وگویی با خبرنگار هنرآنلاین وضعیت فعلی هنر تئاتر را بررسی کرد.

این پژوهشگر تئاتر بیان کرد: در سال‌های اخیر مختصات و شرایط جامعه ایران باعث رشد کمی تئاتر شده است که نمود آن با افزایش سالن‌های تئاتر در سطح شهر تهران دیده می شود. این اتفاق به خودی خود مثبت است ولی باید سعی کرد این رشد کمی به رشد کیفی هم برسد.

وی افزود: جامعه شهری ما به سرعت و با شتاب جلو می‌رود و دلایلی همچون رشد جمعیت تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل، رشد رسانه‌ها و مطبوعات، نیازهای جامعه به تفریح و سرگرمی و عطش نسل جوان برای تولید و تماشای تئاتر، دست به دست هم داده‌ تا در شهر پر جمعیتی همچون تهران، نمایش‌های بیشتری روی صحنه برود و مخاطبان بیشتری از اجراهای صحنه‌ای دیدن کنند.

منصور خلج در خصوص حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر نیز گفت: حضور چهره روی صحنه تئاتر هم بخشی از این هنر است ولی در نهایت همه چیز فقط به حضور چهره ختم نمی‌شود. تئاتر مبتنی بر یک گروه اجرایی خوب است. یعنی اگر یک نمایشنامه‌ خوب توسط یک نمایشنامه‌نویس خوش‌فکر و صاحب‌نظر نوشته شود و یک کارگردان کار بلد هم آن را کارگردانی کند، آن نمایش حتی بدون حضور چهره هم مخاطب خودش را خواهد داشت.

این پژوهشگر و مدرس تئاتر گفت: هنرپیشه‌ها در همه جای دنیا پس از کار در چند فیلم سینمایی، روی صحنه تئاتر می‌روند تا به پالایش درونی برسند. این اتفاق در همه جای دنیا می‌افتد و هیچ جای نگرانی ندارد چون نمایش خوب صرفاً مبتنی بر بازیگر چهره نیست و عواملی در کنار هم باعث دیده شدن یک نمایش می‌شوند.

منصور خلج خاطر نشان کرد: خیلی از بازیگرهای خوب سینما و تلویزیون از علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز تا رضا کیانیان و امین تارخ، کارشان را از تئاتر شروع کرده‌اند و تربیت شده تئاتر هستند. این بازیگرها بعدها به مرور که تلویزیون و سینما رونق پیدا کردند، جذب عرصه تصویر شدند اما همچنان هم اگر در تئاتر روی صحنه بروند، بهترین اجرا را از خودشان نشان می‌دهند.

وی افزود: در سال‌های اخیر فارغ‌التحصیلان رشته تئاتر با هر سختی که در مسیرشان بوده، سعی کرده‌اند با هنر خود دخل و خرج‌شان را در بیاورند و روی پای خودشان بایستند. اکنون برخلاف گذشته اداره‌ای مثل اداره تئاتر وجود ندارد که این جوان‌ها را استخدام کند و این‌ها ناگزیر هستند خودشان کار کنند و در این زمینه موفق هم بوده‌اند.

خلج در خصوص تازه‌ترین فعالیت‌های خودش نیز گفت: در حال حاضر مشغول کارهای پژوهشی هستم. آخرین جلد از کتاب "درام‌نویسان جهان" را ویرایش و بازنگری می‌کنم که این کتاب درام‌نویسان قرن 21 و معاصر را در بر می‌گیرد. امیدوارم این کتاب به نمایشگاه کتاب سال 97 برسد.

این مدرس دانشگاه افزود: همچنان به تدریس هم مشغول هستم و تاریخ نمایش در ایران و جهان را تدریس می‌کنم. در زمینه تئاتر کودک هم نمایشنامه می‌نویسم و آثاری از جمله نمایشنامه "رنگین کمان" را دارم که در دست چاپ است.

منصور خلج در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای همه اصحاب رسانه‌، بیان کرد: رسانه‌ها و مطبوعات مسئولیت دشواری دارند چون انسان امروزی با رسانه پرورش پیدا می‌کند و صاحب دید، نگاه و اندیشه می‌شود. رسانه قدرت بالایی دارد و اگر اطلاعات را درست طبقه‌بندی کند، حتماً برای مخاطب مؤثر و مثمر ثمر خواهد بود.