سرویس تئاتر هنرآنلاین، سیروس همتی بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر در حاشیه بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات از غرفه هنرآنلاین بازدید کرد. این بازیگر که این روزها در نمایش "کلنل" به کارگردانی خیراله تقیانی‌پور حضور دارد، درباره این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: "کلنل" را باید دید و بعد در موردش صحبت کرد. با توجه به سبقه خیراله‌ تقیانی‌پور در عرصه تئاتر، "کلنل" هم یک نمایش قابل دفاع و تأمل است.

وی افزود: قصه نمایش "کلنل" در زمان مشروطه و استبداد صغیر می‌گذرد اما بی‌مناسبت با اتفاقات امروز جامعه ایران نیست چون این جزو رسالت‌های هنرمندان است که بتوانند شعور مخاطبان را نسبت به اتفاقاتی که در اطرافیان‌شان می‌گذرد، بالاتر ببرند و مخاطبان را آگاه‌تر کنند.

همتی در مورد نقش خودش در این نمایش گفت: من نقش "شیخ مقصود" را در این نمایش دارم که آن را از نقش "قاضی شارح" در سریال "سربداران" و همینطور از شخصیت "قاضی شریح" که حکم قتل امام حسین (ع) را داد، گرفته‌ام. "شیخ مقصود" از جمله آدم‌هایی است که حرف‌های‌شان در میان مردم خریدار دارد و گاهی از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و  مردم را فریب می‌دهد.

بازیگر نمایش "کلنل" در مورد فعالیت تئاتری خود نیز اظهار داشت: می‌خواهم نمایش "فیش‌آباد" را کارگردانی کنم. "فیش‌آباد" یکی از نمایشنامه‌های من است که درباره فیش‌های نجومی نوشته شده و چندی پیش به مدت سه شب در تئاتر شهر نمایشنامه‌خوانی شد و مخاطبان خوبی هم داشت.

همتی افزود: نمایشنامه "فیش‌آباد" مورد استقبال بنیاد روایت فتح قرار گرفته و این بنیاد تصمیم دارد از آن حمایت مالی کند. بنیاد روایت فتح می‌خواهد این نمایش تا پیش از اتمام سال جاری در یکی از سالن‌های حرفه‌ای شهر تهران روی صحنه برود.

سیروس همتی به حضورش در سریال جدید "پاهای بی‌قرار" به کارگردانی منوچهر هادی نیز اشاره کرد و توضیح داد: این سریال در سه فاز و سه برهه زمانی مختلف ساخته می‌شود که تاکنون فاز یک و دو آن ساخته شده و اکنون فاز سوم آن در حال فیلمبرداری است. در حالی‌که دوران جوانی، میانسالی و پیری شخصیت‌های دیگر این سریال را بازیگرهای متفاوتی بازی می‌کنند اما من جوانی و پیری نقشم را خودم بازی می‌کنم.

وی در خصوص نقشش در سریال "پاهای بی‌قرار" گفت: نقش "سید" را در این سریال دارم که به نوعی دوست و مشاور نقش اول سریال است و هر وقت نقش اول سریال با مشکلی مواجه می‌شود به "سید" مراجعه می‌کند تا او را راهنمایی‌ کند. نقشم را خیلی دوست دارم و به همین خاطر بازیگری دوره‌های مختلف سنی این شخصیت در دهه‌‌های 50، 60 و 90 را خودم به عهده گرفته‌ام.

همتی در پاسخ به سؤالی در مورد این‌که چرا علیرغم موفقیتش در تئاتر، در عرصه سینما چندان دیده نشده است، بیان کرد: فکر می‌کنم دیده شدن به یک اتفاق نیاز دارد که احتمالاً این اتفاق هنوز برای من نیفتاده است اما می‌خواهم خیلی صادقانه به شما بگویم که هرگز خودم را مفت نمی‌فروشم چون نمی‌خواهم آن پشتوانه‌ای که در تلویزیون و تئاتر به دست‌ آورده‌ام را خیلی راحت از دست بدهم.

سیروس همتی

وی ادامه داد: خیلی وقت‌ها با من تماس می‌گیرند و می‌گویند همین حالا یا فردا بیا سر فیلمبرداری! من این‌ را توهین به هنر بازیگری می‌دانم و سر چنین کارهایی نمی‌روم چون بازیگری نیستم که بدون تفکر یا تحلیل نقش جلوی دوربین بروم. بعضی وقت‌ها هم نقش‌های یکی دو سکانسی به من پیشنهاد می‌کنند که علیرغم پول خوبی که می‌دهند این‌ها را هم نمی‌پذیرم.

همتی اضافه کرد: همیشه دوست دارم با تفکر و تحلیل نقش سر فیلمبرداری بروم و خوب می‌دانم که خیلی از بازیگرها این کار را انجام نمی‌دهم و حتی بازیگرهایی وجود دارند که با گریم یک کار خودشان را به کار بعدی می‌رسانند. یک سری از بازیگرهای ما در همه شبکه‌های تلویزیونی حضور دارند و هر لحظه روی آنتن هستند اما من نمی‌خواهم اینطور باشم و فکر می‌کنم کم دیده‌شدن و خوب دیده‌شدن بهتر از همیشه دیده‌شدن است.

این بازیگر در خصوص آخرین تجربه سینمایی خود گفت: آخرین فیلمی که بازی کردم، فیلم "به کارگر ساده نیازمندیم" به کارگردانی آقای منوچهر هادی بود که بازخوردهای خوبی از آن دریافت کردم. بعد از آن فیلم دو پیشنهاد سینمایی دیگر هم داشتم که آ‌ن‌ها را به خاطر ضعف فیلمنامه رد کردم. آلفرد هیچکاک می‌گوید یک فیلم خوب سه شرط دارد؛ فیلمنامه خوب، فیلمنامه خوب و فیلمنامه خوب. من ترجیح می‌دهم دستمزد کمتری بگیرم اما در فیلمی بازی کنم که فیلمنامه و نقش‌ خوبی برایم دارد.

وی افزود: خدا را شکر می‌کنم که معلم هستم و از این منبع هم درآمد دارم و مجبور نیستم به خاطر مسائل اقتصادی تن به کارهایی بدهم که به آن‌ها علاقه‌ای ندارم. این موضوع باعث می‌شود که در عرصه بازیگری به جای آن‌که انتخاب شوم، انتخاب کنم. فکر می‌کنم این بهترین اتفاق برای هر بازیگری خواهد بود.

سیروس همتی در مورد حضور سلبریتی‌ها و چهره‌های سینمایی در تئاتر گفت: هر کسی که از سینما به تئاتر آمد، خوش آمد. در دنیای هنر هر شخصی که کارش را بلد باشد، جای خودش را پیدا می‌کند. فکر می‌کنم حضور یک چهره سینمایی در تئاتر برای این هنر آورده‌هایی هم داشته باشد و باعث می‌شود مخاطبان بیشتری به دیدن تئاترهای روی صحنه بیایند.

این بازیگر سینما و تئاتر ادامه داد: اگر بازیگری از سینما به تئاتر بیاید و بتواند از پس خواسته‌های کارگردان‌های تئاتر بر بیاید، اتفاق خوبی است و اگر آن بازیگر نتوانست این کار را انجام بدهد، مطمئن باشید که زیاد در تئاتر نمی‌ماند. همین اتفاق در مورد بازیگرانی که از تئاتر به سینما می‌روند هم می‌افتد و ماندگاری آن‌ها در سینما هم فقط منوط بر این‌ است که بتوانند جلوی دوربین موفق ظاهر شوند و کارگردان‌‌ها و مخاطبان سینما را راضی نگه دارند. 

همتی افزود: اکنون خیلی از بازیگرهای چهره از جمله رضا کیانیان، امیر جعفری، پانته‌آ بهرام، هدایت هاشمی، شهرام حقیقت‌دوست و ... در تئاتر حضور داریم و در این‌جا جا باز کرده‌ایم. مطمئن باشید اگر تماشاگر به دیدن نمایش‌های این بازیگرها می‌آید، صرفاً به خاطر چهره بودن‌شان نیست. تماشاگر شاید بار اول یا دوم به خاطر چهره بودن یک بازیگر به دیدن نمایش او برود اما شک نکنید که بار سوم حتماً توانایی‌های خاصی از آن بازیگر دیده که رغبت کرده یک بار دیگر حضورش روی صحنه را تماشا کند.

سیروس همتی در پایان در مورد تعاملش با رسانه‌ها نیز گفت: تعامل خوبی میان من و رسانه‌ها برقرار است که اگر چنین نبود، الان در نمایشگاه مطبوعات نبودم. همیشه اخبار بنده در رسانه‌ها منتشر شده و هنرآنلاین هم یکی از آن رسانه‌هایی است که همیشه به من لطف داشته و اخبارم را منتشر می‌کند. فرصت را غنیمت می‌شمارم و از هنرآنلاین تشکر می‌کنم و به دست‌اندرکاران این رسانه خسته نباشید می‌گویم.