سرویس تئاتر هنرآنلاین، پیام عزیزی نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش "اون دیگه این‌جا زندگی نمی‌کنه" را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه دارد، مهمان غرفه هنرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات شد.

این کارگردان در خصوص سوژه نمایش خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: به عنوان یک نمایشنامه‌نویس و کارگردان همیشه نگاهی اجتماعی دارم و سعی می‌کنم مشکلات اجتماع را از زوایای مختلف ببینم. یکی از معضلات اجتماع هم فشاری است که به زنان تنها و مستقل تحمیل می‌شود و من این موضوع را سوژه اصلی نمایشم قرار داده‌ام.

عزیزی درباره میزان فراهم‌شدن بستر برای پرداختن به موضوعات اجتماعی در سال‌های اخیر بیان کرد: شرایط همچنان فرقی نکرده و بستری برای پرداختن به کارهای اجتماعی فراهم نشده است. ما همچنان در حیطه نمایش نمی‌توانیم خیلی حرف‌ها را بزنیم و ارگان‌ها و اشخاص را نقد کنیم. نمایش ما دو بار توقیف شد و در نهایت با ممیزی‌هایی روی صحنه رفت.

کارگردان نمایش "اون دیگه این‌جا زندگی نمی‌کنه" درباره ممیزی‌های نمایشش توضیح داد: ما مجبور شدیم خیلی چیزها را اصلاح کنیم. به ما گفتند شما نمی‌توانید بگویید فلان ارگان در الگوهای رفتاری‌اش مرتکب اشتباه شده است. ممیزی‌ها در دو اپیزود نمایش ما تغییرات اساسی ایجاد کردند که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، نمایش ما عمیق‌تر و تلخ‌تر از این می‌شد.

پیام عزیزی به متن این نمایش اشاره کرد و اظهار داشت: نمایشنامه "اون دیگه این‌جا زندگی نمی‌کنه" را در سال 89 نوشتم و پس از مدت‌ها توانستم مجوز اجرایش را بگیرم. این نمایشنامه متعلق به 7 سال پیش است ولی برای اینکه آن را در سال 96 روی صحنه ببرم، چندان تغییرش ندادم چون موضوع زن‌های تنها همچنان مسئله روز است. نگاه جامعه به زن‌های تنها و مستقل هنوز بهتر نشده و شاید بدتر هم شده باشد. بستر متن این نمایش امروزی است و شما فکر می‌کنید همین امروز اتفاق افتاده است.

عزیزی بازخورد مخاطبان را خیلی خوب دانست و در این‌باره گفت: بعضی شب‌ها جای نشستن برای تماشاگران وجود ندارد و آن‌ها به صورت ایستاده نمایش را می‌بینند. امیدوارم استقبال از نمایش به همین خوبی پیش برود و حرف‌هایی که نمایش می‌خواهد بزند، به گوش آدم‌های بیشتری برسد. این نمایش بعد از 6-7 سال مجوز گرفته و حالا لازم است آدم‌های بیشتری ناگفته‌هایش را بشنوند.

این کارگردان ارزیابی خود از وضعیت فعلی هنر نمایش را نیز این‌گونه بیان کرد: اوضاع نمایش بهتر شده است. گستره مخاطبان و تعداد اجراها نسبت به 7- 8 سال پیش بیشتر شده و اکنون هر شب حدود 100 تا 150 اجرا در سطح شهر تهران روی صحنه می‌رود که این نشان‌دهنده رونق تئاتر است.

وی افزود: بالا رفتن تعداد اجراها و مخاطبان تئاتر باعث شکل‌گیری رقابت شده و به نظرم این فضای رقابتی خیلی خوب و کمک‌کننده است. در این فضا هر کسی که سعی کند اثرش کیفیت بهتری داشته باشد، موفق‌تر است و مخاطب بیشتری دارد.

پیام عزیزی در پایان در خصوص ارتباط رسانه با هنر تئاتر نیز گفت: رسانه یک رکن اصلی برای معرفی کردن آثار هنری است. یک گروه نمایشی هر چقدر که بتواند به لحاظ رسانه‌ای فعال‌تر باشد و اخبار نمایشش را انعکاس بیشتری بدهد، قطعاً نتیجه بهتری می‌گیرد. امیدوارم رسانه‌ها در آینده هم همین نقش کمکی خودشان را در قبال هنر نمایش حفظ کنند.