سرویس تئاتر هنرآنلاین: میثم عبدی نمایش "آندورا" نوشته ماکس فریش و ترجمه حمید سمندریان را اواخر آبان ماه در تئاتر باران روی صحنه می‌آورد. به گفته وی به منظور ایجاد ردپایی از گروه تئاتر اشتباهات، این اثر را "آندورای تئاتر اشتباهات" نامگذاری کرده است.

عبدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون این نمایش گفت: معلم شهری به نام "آندورا" که هیچ نسبتی با سرزمین آندورا در قاره اروپا ندارد و همواره منتقد افکار و اندیشه‌های آندورایی‌هاست، سال‌ها پیش پسر بچه‌ای جهود با نام آندری را از سرزمین همسایه به سرزمین خود می‌آورد و به آن می‌گوید او را از چنگ کسانی که یهودیان را می‌کشتند نجات داده است. حال آندری بزرگ شده و قصد دارد با دختر معلم به نام باربلین ازدواج کند.

وی در ادامه اضافه کرد: مردم شهر با بزرگ شدن آندری مخالفت خود را با حضور یک شهروند غیر آندورایی و جهود اعلام می‌کنند، آنها هر کدام به نحوی مانع پیشرفت و فعالیت او می‌شوند تا اینکه با ورود زنی به نام سینیورا از سرزمین همسایه مشخص می‌شود که آندری پسر واقعی معلم و سینیوراست که سال‌ها پیش، مخفیانه با هم ازدواج کرده‌اند ولی از ترس مردم سرزمین‌شان که همواره با هم در جنگ و ستیز بودند این ماجرا پنهان مانده است. معلم نیز داستان نجات کودک جهود را برای موجه جلوه دادن حضور آندری مطرح کرده است. اما دیگر آندری به هیچ وجه متقاعد نمی‌شود که جهود نیست و قبول نمی‌کند که فرزند واقعی معلم و برادر باربلین است.

این کارگردان افزود: طی حادثه‌ای و از روی خشم و نفرت نسبت به حضور یک زن از سرزمین دشمن در آندورا، سینیورا به قتل می‌رسد. آندورایی‌ها شایع می‌کنند که یک جهود و در واقع آندری این زن را کشته است. معلم تلاش می‌کند مردم شهر را متقاعد کند که به آنها دروغ گفته و آندری پسر واقعی اوست. در نهایت نیروهای نظامی وارد شده و طی مراسم جهودشناسی، آندری را به دار می‌آویزند. باربلین در نبود آندری کفش‌های او را در آغوش می‌گیرد و این پایان گم شدن حقیقت و برچسب زدن به آدم‌هاست.

میثم عبدی نقل قولی از ماکس فریش را یادآور شد و خاطرنشان کرد: نویسنده این نمایشنامه معتقد است "با خودمان فکر می‌کنیم که بالاخره روزی حقیقت را می‌گوییم ولی غافلیم که دروغ زالوست و حقیقت را مکیده است. این زالو رشد می‌کند... من هرگز از چنگش نجات پیدا نمی‌کنم. رشد می‌کند و خون دارد."

وی با بیان اینکه در این نمایش تاکیدمان، برچسب زدن به انسان‌هاست، عنوان کرد: در جامعه انسان‌ها انگی را به فردی می‌زنند و  آن فرد برچسب را باور کرده و در شرایطی که همه بگویند آن برچسب اشتباه بوده است، او دیگر باور نخواهد کرد.

عبدی درباره شیوه و سبک اجرایی نمایش اظهار داشت: ماکس فریش به شدت تحت تاثیر برشت بوده است. در کارهای گذشته‌ای که روی صحنه آورده‌ام سعی کرده‌ام شاگرد خوبی برای برشت باشم و بسیار از ایده‌ها و نوع نگاه او به تئاتر، دنیای نمایش و جامعه ایده گرفته‌ام. برتولت برشت، ماکس فریش و فریدریش دورنمات نویسندگانی هم عصر بوده‌اند و بسیار از یکدیگر تاثیر گرفته‌اند.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه سعی کرده‌ام به جهان‌بینی برشت، دورنمات و فریش تکیه کرده اما در عین حال براساس اصول و قوائدی، نمایش را کارگردانی کنم، تصریح کرد: استاد سمندریان در جایی گفته است که طی مقاله‌هایی که ماکس فریش منتشر کرده است، عنوان کرده که تراژدی در دنیا به پایان رسیده است. تراژدی داستان فروریختن یک عظمت است و زمانی‌که در دنیای معاصر عظمتی وجود ندارد، تراژدی اتفاق نمی‌افتد و همه مسیرها به کمدی ختم می‌شود و دنیا از فرط تراژدی، کمدی شده است.

وی که معتقد است نوشته‌های ماکس فریش در اوج تراژدی به کمدی ختم می‌شود، اظهار داشت: بعدها در نوشته‌های ژان ژنه نیز این نظریه آمده است. در اجرای این نمایش با توجه به اینکه نویسنده اجازه داده است و متن نیز به سمت کمدی رفته است، آن را کمدی اجرا خواهیم کرد.

بازیگران نمایش "آندورای تئاتر اشتباهات" منصور اسکندری، اسماعیل باستانی، پریسا بهپوری، شیما بهرمن، لیلا جهان‌پویا، آریاز ذوالفقاری، منوچهر رمضانی، ناصر سرلک، محمد صادقی، امید طاهری، امین قاضی، سینوره کفاش طلب و مهدی مجنونی هستند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده آناشید شهیدی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: آرزو ندرلو، دستیار دوم کارگردان مسعود صالحی، طراح صحنه نور و لباس علی تابع امام، منشی صحنه شیما بهرمن، مدیر تولید آرمین تقی نژاد، مدیر صحنه نسترن پارسائیان، روابط عمومی و تبلیغات حامد روحی، تبلیغات مجازی یاسمن طاهری، عکاس مهدی رضایی و طراح پوستر ماریا عبدی.