سرویس تئاتر هنرآنلاین: "نمایش نذار این خواب تعبیر بشه" به نویسندگی و کارگردانی مهدی نصیری و تهیه‌کنندگی گروه هنرهای نمایشی روایت فتح، این روزها در تالار سایه تئاترشهر روی صحنه است. نمایشی که در میان آثار مشابه ژانر دفاع مقدس به واسطه نگاه واقع گرایانه و ساختار دیگر گونه‌اش، متفاوت است.

نصیری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع این اثر نمایشی گفت: سه زن با یک خواب مشترک به سراغ همسران‌شان در سومار می‌روند و می‌خواهند آن‌ها به خانه بازگردانند. زن‌ها سه داستان، سه موقعیت، سه جغرافیا و بوم متفاوت را با خودشان به کارخانه‌ای متروک در مرزهای غرب آورده‌اند و ....

وی همچنین در ادامه افزود: "نذار این خواب تعبیر بشه" هم بغض دارد و هم خنده! و تماشاگر را با احساسات و عواطف انسانی تحت تاثیر قرار می‌دهد و همین‌گونه است که ریتمی احساسی به وجود می‌آورد و تاثیر می‌گذارد.

نصیری 2

این منتقد و کارگردان تئاتر با بیان اینکه سعی شده است صحنه‌ از جلو تا عمق چیده شود، خاطرنشان کرد: در طراحی صحنه سه ردیف میز با طول زیاد که تا عمق صحنه ادامه دارند وجود دارد و بازیگران در دو طرف آن حرکت می‌کنند. حرکت از جلو تا عمق صحنه است و ریتمی پویا و زنده به نمایش می‌دهد. نورپردازی هم به این ریتم بصری کمک می‌کند تا فضای رئالیستی در عین حال که در ذهن تماشاگر تکمیل می‌شود از واقعیت خارج نشود و زنده و واقعی دیده شود.

نصیری در ادامه اضافه کرد: "نذار این خواب تعبیر بشه" درباره زندگی است. زندگی و ایستادن و دفاع کردن! اما هیچ‌گاه شعار نمی‌دهد و به جای شعار دادن مسئله‌اش را در میان اتفاقات و موقعیت‌های نمایشی‌اش به مخاطب می‌گوید. آنجا که یکی از مردها درباره خانه خودش در مشهد صحبت می‌کند و می‌گوید که در سردخانه زندگی با کسی شوخی ندارم! در واقع داستان، انگیزه، هدف و محتوایش را از موقعیتی رئالیستی و داستانی وارد محدوده وسیع‌تر فکر و اندیشه نمایشی می‌کند.

نصیری 3

وی یادآور شد: همچنین در جایی مرد دیگر نمایش که در زندگی خانوادگی همیشه فرار کرده و از مشکلات گریخته می‌گوید: حالا اومدم که وایستم، اونوقت تو اومدی می‌گی برگرد؟! او ایستادن و دفاع کردن و مبارزه کردن را آموخته است. اما هیچ‌گاه خارج از دنیای نمایش و اثر شعار نمی‌دهد. آنچه شخصیت‌ها می‌گویند متعلق به زندگی واقعی‌شان و تجربه حضور در جنگ تحمیلی است. اما اندیشه‌ای که وسعت پیدا می‌کند به طور غیرمستقیم و به همان تفکری است که اندیشه و معرفت دفاع مقدس به دنبال آن است.

نمایش "نذار این خواب تعبیر بشه" با بازی ترانه کوهستانی، فریبا امینیان، بهروز پناهنده، بهرام تشکر، هما پریسان و رضا جوشنی ساعت 18 هر شب در تالار سایه به صحنه می رود و اجرای آن تا پایان آبان ادامه دارد.