سرویس تئاتر هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان صبح امروز ۳۰ مهرماه درتالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور مریم کاظمی دبیر این دوره از جشنواره و فاضل عبادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برگزار شد.

در ابتدای این نشست که اجرای آن برعهده جواد اعرابی بود، فاضل عبادی کثرت مفاخر و بزرگان علم و فرهنگ و هنر را یکی از ویژگی‌های این استان دانست و گفت: سه سالی است که از ابتکارات دولت تدبیر و امید نام‌گذاری سالانه فرهنگی است که علاوه ‌بر معرفی شخصیت‌ها، برنامه‌های مختلفی را نیز در بر می‌گیرد. این امر باعث تحرک‌بخشی در فعالیت‌های هنری استان همدان شده است.

وی همچنین اضافه کرد: بنای ما این است که همدان را به قطب فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودک و نوجوان تبدیل کنیم و در این زمینه نیز برنامه‌های فرهنگی، علمی و هنری را در استان میزبانی کنیم. از این دست فعالیت‌ها می‌توان به تئاتر کودک و نوجوان، فیلم کودک و نوجوان، جشنواره شعر کودک و نوجوان، معرفی بزرگان کودک و نوجوان و برپایی نمایشگاه سراسری کودک و نوجوان اشاره کرد که در جهت تثبیت برنامه‌ها به نام همدان پاسداشت تاریخ سرافراز استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان ضمن اشاره به اینکه نام‌گذاری جشنواره باعث شده نام همدان و هنرمندان نامی آن بیشتر در سراسر جهان به گوش رسد و بالندگی تئاتر و استعدادهای جوان را به دنبال داشته باشد خاطرنشان کرد: همدان ظرفیت فرهنگی بسیار بالایی دارد. 9 شهرستان استان دارای مجتمع‌های فرهنگی هنری هستند و این شهر سالن مجهز برای برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی دارد. در بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شاهد 25 درصد رشد کمی هستیم به طوری که تعداد آثار که سال گذشته 344 اثر بود امسال به 429 نمایش رسیده است. هنرمندان همدانی نیز استقبال شایسته‌ای از جشنواره داشته‌اند و دستگاه‌های فرهنگی استان هم‌افزایی و مساعدت ویژه‌ای نسبت به قبل داشته‌اند.

مریم کاظمی نیز در ادامه با ابراز خوشحالی نسبت به برگزاری جشنواره خارج از تهران، عنوان کرد:  اگر اتفاقات فرهنگی خارج از تهران رخ دهد آدم‌ها را از توجه به مرکز منفک می‌کند و مردم نسبت به تاریخچه، پیشینه و سابقه فرهنگی آن شهر به تحقیق می‌پردازند که همین امر آشنایی را به دنبال دارد. از سویی دیگر مردمی که استان‌شان میزبان برپایی یک جشنواره شده به هنر و فرهنگ نگاه متفاوت‌تری نسبت به گذشته پیدا می‌کنند.

وی فرهنگ را تنها پدیده ماندگار معرفی کرد و اظهار داشت: حضور جشنواره در شهرستان‌ها باعث می‌شود تا مردم از زندگی روزمره خارج شوند و در جشن جمعی خود را سهیم بدانند.

دبیر این دوره از جشنواره در ارائه گزارش آثار رسیده به جشنواره، یادآور شد: در بخش نمایش‌نامه نویسی 67 متن به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 10 نمایش‌نامه برگزیده شد. در بخش خیابانی 169 طرح به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 31 طرح انتخاب و 8 طرح به مرحله نهایی رسید. در بخش خردسال 73 طرح به جشنواره ارائه شد که 21 طرح مورد بررسی قرار گرفت و 7 اثر در بازبینی‌ها انتخاب شد. در بخش کودک 64 نمایش و در بخش نوجوان 48 نمایش از میان آثاری که در طول سال اجرا شده‌اند ارائه شد که نتیجه ارزیابی این هفته اعلام می‌شود. آثار خارجی جشنواره نیز در حال بازبینی است و از میان 120 نمایش ارائه شده برخی‌ها اجرای‌شان قطعی شده و با برخی از گروه‌ها در حال مذاکره هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه شورای سیاست‌گذاری مشخص شده و این هفته جلسه شورا برگزار خواهد شد، اظهار داشت: ما با ارگان‌هایی که در زمینه تئاتر کودک و نوجوان کار می‌کنند از جمله تماشاگان، صدا و سیما، انجمن خانه تئاتر، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان برای همکاری صحبت کرده‌ایم. همچنین قرارداد کاتالوگ بسته شده و در خصوص پذیرایی، اسکان، تعداد میهمانان، نوع پذیرایی برنامه‌های نهایی را پایه‌ریزی کردیم.

کاظمی در این نشست از چاپ 6 کتاب در قالب این جشنواره خبر داد و تصریح کرد:  یکی از  کتاب‌ها، پژوهشی و نقد بیست و چهارمین دوره جشنواره است که بر خلاف دیگر کتب پس از جشنواره منتشر خواهدشد. پوستر جشنواره نیز رونمایی شده است و فکر می‌کنم از این پس هفته‌ای یک بار به همدان بروم تا با سرعت بخشیدن به کار به نتایج مطلوبی برسیم.

دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان  در خصوص حوادث اجتماعی که این روزها برای کودکان رخ می‌دهد و توجه به آن در ارائه آثار نمایشی گفت: جشنواره جشن برداشت محصول است و مخاطبان آن کودکان هستند به نظرم این درست نیست که چنین مضامینی را در قالب نمایش نشان دهیم ما می‌خواهیم امید و حرکت به وجود آوریم. این دوره از جشنواره با شعار "کودکان، همسفر قصه‌ها" برگزار می‌شود.

وی همچنین درباره حواشی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز تشریح کرد: همیشه مشکلاتی وجود دارد ولی ما باید آنها را حل کنیم. من به عنوان دبیر بیست و چهارمین دوره سال‌ها متقاضی حضور در جشنواره بودم. ما مسائل را مطرح می‌کنیم و خواهان هستیم که شرایط همچون سابق نباشد، سطح همکاری‌های برگزار کنندگان پایین آمده و هر مدیر می‌گوید که پول نداریم، این چیزی است که همه می‌گویند ولی برای من جواب قانع‌کننده نیست. اگر چه من نمی‌توانم یک دفعه انقلاب کنم اما تلاش می‌کنم تا بخشی از کاستی‌هایی که پیش از این وجود داشت به شکل بهتری پوشش داده شود.

مریم کاظمی در ادامه اضافه کرد: ما مدیران مقطعی هستیم، در آغاز کار فکر می‌کنیم باید انقلاب کنیم ولی مساله این است که اساس جشنواره کیفیت‌ کارها است که ارتقاء پیدا کند و آدم‌ها در کنار هم قرار گیرند. سالن‌ها باید تجهیز شود، در حالی که هیچ تفاوتی میان آنچه شهرام کرمی در دوره پیشین اعلام کرده با آنچه امروز در همدان مواجه هستیم وجود ندارد و به نوعی شکل اجرای نمایش‌ها از تهران تقلید شده چرا که افراد به جای ساخت سالن‌های بزرگ پلاتوهای تنگ می‌سازند و این چیزی است که از مرکز الگوبرداری شده است. با شروع جشنواره همه فکر می‌کنند که باید تغییر ایجاد شود در حالی که این امر باید در طول سال اجرایی می‌شد. این کار با اعتبار مالی جشنواره محقق نمی‌شود و مشارکت همگانی را می‌طلبد.

وی در خصوص حواشی پوستر این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت:‌ من فراخوانی برای طراحی پوستر منتشر نکردم و کار را به یک نفر سفارش دادم و در همین خصوص پوسترهای پیشین جشنواره و شعارها را نیز برایش فرستادم. طراح پوستر سیاه ‌قلمی به من ارائه کرد که فکر کردم ایده خوبی در خود دارد. حیوانات به همراه کودکان و نوجوانان از کتاب بیرون می‌آیند که به نظرم طراحی مفهومی است. ما به ماهیت و محتوای پوستر فکر کردیم که زیبا و نشاط‌ برانگیز باشد استفاده از حیوانات نیز به این دلیل بود که حیوانات سمبلی برای نشان دادن راه و رسم زندگی هستند.

در پایان این نشست مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی بودجه برگزاری این دوره از جشنواره را اعلام کرد و گفت: مرکز هنرهای نمایشی هزینه تولید آثار نمایشی و حق‌الزحمه داوران را تقبل می‌کند و استان هزینه‌های ایاب و ذهاب و اسکان میهمانان را برعهده خواهد داشت. بودجه بیست و چهارمین دوره جشنواره 15 درصد افزایش داشته است به طوری که مرکز هنرهای نمایشی امسال بودجه 800 میلیون تومانی پیش‌بینی کرده است.

فاضل عبادی نیز بودجه در نظر گرفته شده استان همدان را نیز یک میلیارد تومان عنوان کرد.