سرویس تئاتر هنرآنلاین، روز گذشته نمایشنامه "دوقلوهای ونیزی" نوشته کارلو گولدونی که توسط صنم نادری برای نخستین بار به فارسی ترجمه شده است، در کافه تماشاخانه سنگلج رونمایی شد. کارلو گولدونی نمایشنامه‌نویس مشهور ایتالیایی است که امروزه منتقدان هنری او را یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان اروپا به شمار می‌آورند. تعدادی از آثار او در زمره بهترین و محبوب‌ترین کمدی‌های جهان قرار دارد که مشهورترین‌ کمدی او "یک نوکر و دو ارباب" است. آثار او به زبان‌های ایتالیایی (ونیزی) و فرانسه تالیف شده ‌است. بزرگ‌ترین تاثیر کارلو گولدونی بر تئاتر ایتالیا اصلاح کمدیا دلارته بوده است. در دوره‌ای که او آثارش را می‌نوشت، کمدیا دلارته از خلاقیت تهی شده بود و به ورطه تکرار و ابتذال افتاده بود.

صنم نادری مترجم نمایشنامه "دو قلوهای ونیزی" درگفت‌وگو با هنرآنلاین در این باره گفت: این اثر نمایشنامه‌ای بسیار خوش فرم است و داستان دو برادر است که سال‌ها پیش از یکدیگر جدا شده‌اند. یکی از برادران در شهر عموی‌شان بزرگ شده است و دیگری نیز در ونیز مانده است. آن دو تصادفا روزی در شهری دیگر با یکدیگر ملاقات می‌کنند. یکی از برادران برای خواستگاری از دختری به آن شهر می‌آید و برادر دیگر به دنبال معشوقه‌اش به آن مکان سفر می‌کند و از آنجا که این دو برادر دو قلو بودند آن‌ها را با هم اشتباه می‌گیرند. نمایشنامه کنش و واکنش بسیار خوبی دارد و بسیار خوش ریتم است.

وی همچنین در ادامه صحبت‌هایش افزود: به واقع پیش از این  کارلو گولدونی را نمی‌شناختم و هیچ یک از آثارش را  نخوانده بودم. این اثر بسیار برایم خوشایند است و به زبان شمال ایتالیا نوشته شده است. در ترجمه سعی کرده‌ام در عین وفاداری به متن آن را به فارسی روان ترجمه کنم.

نادری با اشاره به اینکه این نمایشنامه نخستین ترجمه مطلق من در زمینه ترجمه است، عنوان کرد: این اثر از سوی یکی از دوستانم به من معرفی شد و پیش از ترجمه آن هرگز فکر نمی‌کردم که بتوانم مترجم باشم. آن را سه سال پیش ترجمه کردم که اکنون منتشر شده است. پس از آن پنج اثر دیگر را نیز ترجمه کرده‌ام که هنور به چاپ نرسیده و در آینده توسط نشر آواژ منتشر خواهد شد.  

وی در ادامه گفت: نمایشنامه "باغچه‌ای برای اوفلیا" نوشته پیترو فلوریدیا، "نیمکت آخر" و "حیوانات شبگرد" نوشته نمایشنامه‌نویس اسپانیایی به نام کوآن مایورکا آثاری است که به زودی به زبان فارسی منتشر خواهند شد.

صنم نادری که دانشجوی رشته مهندسی معماری از دانشگاه بلونیای ایتالیا است درباره فعالیتش در عرصه تئاتر خاطر نشان کرد: زمینه کاری من ارتباطی با رشته تحصیلی‌ام ندارد. در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنم و بازیگر و مدرس این رشته در شهر بلونیای ایتالیا هستم و حدود 10 سال است که در یک کمپانی تئاتری مشغول به فعالیت هستم.

نمایشنامه" دو قلوهای ونیزی" در 116 صفحه توسط نشر آواژ منتشر شده است. نشر آواژ در نظر دارد با همکاری گروه تئاتر موج به سرپرستی آرش عباسی مجموعه نمایشنامه‌هایی با عنوان "موج" را منتشر کند.