سرویس تئاتر هنرآنلاین: یوسف باپیری کارگردان نمایش‌هایی چون "ویران"، "کامنت" و "مرگ هوتن" اکنون نمایش "چشم‌های بسته از خواب" را به نویسندگی محمد چرمشیر از 12 مهرماه ساعت 18 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه آورده است. این نمایش که بازخوانی داستان "پسرم قاتل است" نوشته برنارد مالامود از مجموعه داستان‌های کوتاه با عنوان "مردی که کشتمش" با ترجمه اسداله امرایی است، با بازی پاوان افسر، مهران مرادی و افسون یدملت تا 3 آبان ماه با مدت زمان 50 دقیقه در این تالار نمایشی اجرا می‌شود.

باپیری در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه این نمایشنامه ساختار پیچیده‌ای دارد، خاطرنشان کرد: "چشم‌های بسته از خواب" درباره خانواده‌ای شامل مادر، خواهر و برادر است که در غیاب پدر، روابط‌شان در فرمی خواب‌گونه روایت می‌شود. در این اثر فرم روایی محمد چرمشیر، پیچیدگی و سختی‌های خود را دارد و سعی کرده است میان فرم روایی و بحران یک خانوده نسبتی برقرار کند و به روابط این سه کارکتر بپردازد.

وی درباره شیوه و سبک اجرایی نمایش یادآور شد: این اثر حاصل برگزاری کارگاهی با گروهی از جوانان خلاق و سخت کوش است و در آن سعی شده است بر بازی‌ها و حضور جسمانی آنان در صحنه تاکید کنیم. طبیعی است از آنجا که نمایشنامه به منظور بازگویی روابط کاراکترها، فرم روایی پیچیده‌ای دارد ما نیز ایده‌های خود را در راستای فرم روایی متن که نوعی روایت زبانی با پنهان کردن رویداد اصلی نمایش است را سعی کردیم در فرم اجرایی نیز مطرح کنیم. نوع متریال‌ها و مواد و ایجاد فضاهای دیداری مانند صحنه و لباس براساس ایده‌های گروه  و طراحان در پروسه تمرینات بوده است. 

کارگردان نمایش "کامنت" با بیان اینکه در اجرای این نمایش تا حد بسیاری به متن وفادار بوده‌ایم، عنوان کرد: این اثر نمایشی برخلاف کارهای پیشینی که به صحنه آوردم، تجربه جدیدی است. در نمایش‌های گذشته متن در طول تمرین شکل می‌گرفت اما در این اثر ایده و طراحی بر اساس نمایشنامه محمد چرمشیر بوده و شاید دیالوگ‌های محدودی از متن تغییر کرده است و بر این اساس خلاقیت در بازی‌ها، بداهه‌پردازی و ایده‌های اجرایی کشف شد و مخاطب پس از تماشای نمایش متوجه این ایده‌ها و تغییرات مازاد بر متن اصلی خواهد شد.

یوسف باپیری همچنین افزود: دو سال پیش کارگاهی برگزار شد که این اثر نمایشی ماحصل آن است. از آنجا که این گروه جوان است در نظر داشتم تا در تماشاخانه‌ای که فشار مالی آن کمتر باشد، نمایش را اجرا کنم و در نهایت این نمایش در تالار انتظامی روی صحنه آمد. 

وی با بیان اینکه در حال رایزنی به منظور اجرای نمایشی با گروه اصلی خود است، تصریح کرد: اکنون با مجتبی کریمی در حال تمرین نمایشی با عنوان "فتوحات گلشیری" هستیم که احتمالا آن را اواخر سال جاری در مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌آوریم و شاید نام آن نیز تغییر کند. این نمایش ایده مشترک من و مجتبی کریمی است و مانند آثار پیشین گروه ما، متن آن در روند تمرینات شکل خواهد گرفت و همه اتفاقات منوط به تمرین نمایش است.

کارگردان نمایش "مرگ هوتن" درخصوص استفاده از چهره‌های سینمایی در آثار نمایشی متذکر شد: من همیشه با گروهم کار کرده‌ام که احتمالا اکنون جزو بازیگران چهره دسته‌بندی خواهند شد ولی بازیگرانِ گروه ما بازیگران باهوش و خلاق و سخت‌کوشی هستند که سال‌ها در فضاهای مختلف تئاتر از دوران دانشجویی تاکنون با یکدیگر فعالیت و رشد کرده‌ایم. به اعتقاد من زمانی که بازیگری، گروه و متنی را بپذیرد؛ مهم توانایی‌های اوست و در صورتی‌که بر اساس اصول، در پروسه طولانی تمرینات حضوری مستمر و فعال داشته باشد این موضوع که بازیگر از چه خاستگاهی‌ست اهمیتی ندارد. 

وی در پایان گفت: آنچه که باعث ترس از حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر شده است کوتاه شدن بازه زمانی تمرینات و توجه به فروش گیشه فارغ از اهمیت پروسه تمرینات و نوآوری‌ها در برخی از نمایش‌هاست. 

در خلاصه داستان نمایش "چشم‌های بسته از خواب" آمده است که این نمایشنامه گفت‌و‌گویی است میان سه شخصیت که نام خاصی ندارند و صرفا با عنوان مادر، پسر و دختر شناسانده شده‌اند و ماجرای یک خانواده است که به ظاهر مدت‌ها با هم غریبه شده‌اند و مدام از پدری سخن می‌گویند که در این گفتگو غایب است. 

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه‌کننده: گروه تئاتر تازه، مجری طرح: محمد قدس، مشاور هنری: مجتبی کریمی و اشکان خیل‌‌نژاد، طراح صحنه و لباس: سریه شمسی‌ زاده، دوخت لباس: زهرا بهرامی، ساخت دکور: محمد سلطانی، طراحى صدا: حانیه موسوی، طراح گرافیک: آرمان کوچکی، عکاس: ساینا قادری، گروه کارگردان: درسا بختیار و آیدا (آتنا) نادرزاده، مدیر صحنه: مهدی حسینی، سینا شفاهی روابط‌عمومی: علیرضا حسینی و فرید حسینى، تبلیغات مجازی: (تئاتر بازها) امیر قالیچی و فروش گیشه و حامی: سایت تیوال.

علاقمندان به تماشای نمایش "چشم‌های بسته از خواب" می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.