سرویس تئاتر هنرآنلاین: "به مناسب ورود اشکان" نمایشی است به نویسندگی پوریا کاکاوند و کارگردانی رضا دادویی که از 19 مهرماه ساعت 19 در فرهنگسرای نیاوران با بازی هومن برق‌نورد، نیما رییسی، خسرو شهراز، شمسی صادقی، الهه حسینی، ویدا جوان، آرزو افشار، علی امیری، آزاده نوبهار و امین میری روی صحنه آمده است. 

دادویی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این اثر نمایشی گفت: من ابتدا که نمایشنامه را خواندم، بسیار برایم جذاب بود و از اجراهای پیشین آن، اثری را ندیده بودم. نمایشنامه را به فیلمنامه تبدیل کرده و تصمیم داشتم فیلم سینمایی آن را بسازم اما متاسفانه با سرمایه‌گذار به نتیجه نرسیدم و تا زمان مهیا شدن شرایط، بر آن شدم تا نمایشنامه را به صحنه آورم.

وی ضمن اشاره به اینکه موضوع و مضمون "به مناسبت ورود اشکان" به مشکلات و معضلات اجتماعی انسان‌ها در شهری مانند تهران می‌پردازد، خاطرنشان کرد: این اثر به بحران و درگیری افراد جامعه در مواجهه با اتفاقات ناشی از شرایط اقتصادی که باعث تضعیف بنیان خانواده‌ها می‌شود، توجه دارد.

کارگردان نمایش "ناگهان هذا حبیب الله" درباره شیوه و سبک اجرایی این نمایش یادآور شد: سعی کرده‌ام در اجرای این اثر به نمایشنامه وفادار باشم و شیوه اجرایی آن را رئال در نظر گرفته‌ام و عقیده‌ام بر این بوده است برخلاف آثار تجربه‌گرا که کارگردانی در آنها نمود دارد، در این نمایش کارگردانی دیده نشود و از سوی تماشاگر همه چیز طبیعی جلوه کند. اما در طراحی صحنه متفاوت عمل شده است و تا این حد رئال و واقع گرایانه نیست.

دادوئی در ادامه اضافه کرد: همواره بر این باورم، نمایشی را که روی صحنه می‌آورم باید به مردم و جامعه متعهد باشد و مخاطب را با جنبه‌های متفاوت زندگی آشنا کرده و تاثیرگذاری هر چند کوچکی در زندگی‌شان داشته باشد تا بتوانند با بحران‌های موجود آگاهانه مقابله کنند.

این کارگردان حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر را مقوله جدی نمی‌داند و در این باره متذکر شد: در چند سال اخیر مسئله حضور چهره‌های سینمایی در تئاتر مورد بحث است که به نظرم بحث بیهوده‌ای است. در صورتی‌که کارگردان از بازیگر استفاده صحیح کند تفاوتی ندارد که آن بازیگر از چهره‌های سینمایی باشد و یا تئاتری. سال‌هاست که چهره‌های تئاتری در سینما درخشیده‌اند و اگر این مسئله مورد اعتراض اهالی تئاتر است باید سینماگران نیز نسبت به این موضوع معترض باشند.

وی همچنین در ادامه افزود: در اجرای این نمایش نیازی به حضور چهره‌های سینمایی ندیدم و کار را با بازیگران تئاتر به صحنه آوردم. در تولید فیلم سینمایی این اثر نیز هومن برق نورد را مدنظر داشتم چرا که این هنرمند و دیگر بازیگران این نمایش به لحاظ کاری و اخلاقی فوق‌العاده هستند.

کارگردان نمایش "کشتن گربه بابا فونتن یا دیگه منو صدا نزن مادر" در خصوص استقبال تماشاگران از نمایش "به مناسبت ورود اشکان" تصریح کرد: با اینکه استقبال از نمایش‌های روی صحنه تئاتر در این ماه از سال کم شده است، نمایش ما هر چند که صد در صد رضایت‌بخش نیست اما خوب است. 

رضا دادویی با ابراز گلایه نسبت به نهادها، سازمان‌ها و بخش‌هایی که امکان آن را دارند که حامی تئاتر باشند، اظهار داشت: نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشکل و معضل تبلیغ اثرشان را دارند. اطلاع‌رسانی آثار نمایشی نیاز به حمایت شهرداری و صدا و سیما دارد. با اینکه ما به لحاظ استقبال دغدغه کمتری داریم اما نسبت به این موضوع در ارتباط با دیگر گروه‌های تئاتری بی‌تفاوت نیستم.

یادآور می‌شود خلاصه داستان نمایش "به مناسبت ورود اشکان" از این قرار است که اشکان پسر کوچک خانواده پس از پایان تحصیلاتش به خانه برگشته و مادر جون به مناسبت ورود او یک مهمانی برگزار کرده است. مهمان‌ها به مرور از راه می‌رسند اما بهمن پسر بزرگ خانواده از اتاق بیرون نمی‌آید. او منتظر رسیدن دوست صمیمی‌اش عابدین است که قرار است خبر مهمی را برای او بیاورد. با رفت و آمد هر کدام از اعضای خانواده و مهمان‌ها پرده از رازی بزرگ برداشته می‌شود و خیانتی پنهان آشکار می‌شود...

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: مجری طرح: حسن جودکی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: نسیم حیاتی، طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، طراح لباس: الهام شعبانی، مشاور چهره‏‌پردازی: سارا اسکندری، طراح چهره‌پردازی: عاطفه جعفری، طراح صدا، افکت و موسیقی: بهروز سیفی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح پوستر و بروشور: مهدی دوایی، مشاور رسانه‌ای: سام بهشتی، تبلیغات مجازى: امیر قالیچى (تئاتربازها)، ساخت تیزر: امین احتشامی راد و عکاس: مصطفی پیرهادی.

علاقمندان می‌توانند بلیت‌های این نمایش را که تا 20 آبان ماه روی صحنه است را از سایت ایران کنسرت تهیه کنند.