سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست‌ خبری هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه صبح روز یکشنبه ۲۳ شهریور ماه تهران با حضور مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، مهندس علیاری معاون مالی اداری پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دکتر رحمت امینی مدیر گروه هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دکتر زارع مدیر کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران و امیرحسین حریری مدیر تئاتر مولوی در محل تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد.

در آغاز نشست سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران با ابراز خوشحالی نسبت به برگزاری این جشنواره با فراز و فرودهایش به همت دانشجویان گفت: در صورتی‌که به گذشته این جشنواره بنگریم اواخر دهه شصت بحثی در گروه هنرهای نمایشی مبنی بر اینکه ما برای پیوند آموزه‌های درسی دانشجویان با کار عملی آنها و همچنین معرفی استعدادهای جوان به تئاتر کشور کاری انجام دهیم، ایجاد شد. جشنواره تئاتر تجربه، قرار است ماحصل دانشی باشد که دانشجویان در کلاس‌های درسی رشته تئاتر می‌آموزند و بر صحنه اجرا می‌کنند. در واقع این جشنواره، فرصت مغتنمی بود که دانشجویان، تجربه‌های‌شان را در معرض دید قرار دهند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران همچنین ضمن اشاره به اینکه تئاتر دانشگاهی باید حرف‌های جدیدی به هنر نمایش کشور تزریق کند، یادآور شد: توقع ما از تئاتر تجربه، تلقی تئاتری پیشرو و تجربه‌گراست که بتواند مرزهای سنتی اجرا را طی کند و در این حوزه به دستاورد جدید برسد. این جشنواره تلاش می‌کند که در عین حفظ جایگاه و ماندگاری، بیشتر از جشنواره‌های معمول رشد کند و به جشنواره‌ای موقر و آینده‌ساز تبدیل شود.

 وی در ادامه افزود: دانشگاه تهران درنظر دارد در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، الگوی دیگر دانشگاه‌ها باشد و سعی ما بر این است که در کنار فعالیت‌های علمی، کارهای فرهنگی خوبی هم ارائه کنیم که از جمله برنامه‌های ما، برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی است. در این مسابقات دانشجویان فرهنگ ما را به کشورهای دیگر منتقل می‌کنند.

سرسنگی با بیان اینکه علاوه بر جشنواره تئاتر تجربه، جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران نیز یکی از مهم‌ترین و بی‌سابقه‌ترین جشنواره‌هاست که هدف آن ارائه مجموعه‌ای از دستاوردهای دانشجویان است، تصریح کرد: امیدوارم جشنواره تئاتر تجربه نیز بتواند رسالت ویژه خود را به انجام برساند و با همکاری بزرگان و دانشجویان دانشگاه تهران هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه رویدادی ارزشمند باشد.

در ادامه نشست علیاری معاون اداری مالی دانشگاه تهران عنوان کرد: از لحاط مالی تئاتر تجربه، از گذشته اعتبار خاصی داشته ولی به دلایلی که نمی‌دانیم جایگاهش از بین رفته و بودجه لازم دیگر به آن تعلق نمی‌گیرد. تئاتر تجربه همان طور که از نامش برمی‌آید در تمام زمینه‌ها به دنبال تجربه است و امکانات کم افراد را به فکر تبدیل می‌کند. ما نمی‌گوییم پول و اعتبار لازم نیست ولی این‌ طور هم نیست که باید پول کلانی برای آن خرج کنیم و شبیه تئاتر حرفه‌ای به آن نگاه کنیم.

رحمت امینی نیز با بیان این موضوع که معتقدم باید کارها به دست دانشجویان سپرده شود و با نظارت کلی به کار آنها توجه کرد، اظهار داشت: جشنواره‌های این چنینی به نوعی بازتاب دهنده وضعیت آموزشی، علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها هستند و در این فراخوان هم می‌توان دانش روز را دید که بسیار آرمانگرایانه تدوین شده. امیدوارم در ایام برگزاری جشنواره شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

مدیر گروه تئاتر پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران با اعلام این خبر که قرار است از سال‌های آینده جشنواره تئاتر تجربه شاهد بودجه‌ای خاص و مستقل باشد، درباره روند انتخاب دبیر این دوره از جشنواره یادآور شد: برای انتخاب دبیر هر دوره فرآیندی طی می‌شود و جواد کاوندی دبیر این دوره نیز طی این فرآیند انتخاب شده است. مرکز تئاتر تجربی که بازوی همکاری ماست هر ساله اطلاعیه‌ای را صادر می‌کند که بر آن اساس افراد علاقه‌مند به دبیری جشنواره، روزمه و برنامه‌های کاری خود را ارائه داده و از میان آنها یک نفر انتخاب می‌شود. امسال نیز تلاش بر این است که در روز اختتامیه جشنواره، دبیر دوره بعد معرفی شود.

امیرحسین حریری مدیر تئاتر مولوی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به برگزای این دوره از جشنواره فارغ از مسائل حاشیه‌ای تئاتر امروز، به ذات تجربه‌گرا بودن خود بازگردد خاطرنشان کرد: تئاتر مولوی حامی این جشنواره است و تا جایی که بتواند به آن کمک خواهد کرد. مجموعه تئاتر مولوی تلاش می‌کند تا  محلی باشد برای معرفی برگزیدگان خلاق تئاتر دانشگاهی که در قالب جشنواره‌ها، پایان‌نامه‌های برتر و از طریق شرکت در فراخوان، درخواست اجرا دارند.

جواد کاوندی در بخشی دیگری از این نشست به توضیح برنامه‌‌ها و بخش‌‌های این رویداد دانشگاهی پرداخت و عنوان کرد:  امسال برنامه‌ریزی‌های جشنواره به صورت تیمی شکل گرفت است. ما اتاق فکری با حدود 12 نفر و علاوه بر آن شورای سیاست‌گذاری داشتیم که اتفاقات تئاتر را رصد کرده و بر آن اساس فراخوان این دوره منتشر شد. این جشنواره رویکردی آموزشی دارد و برنامه‌های آن طبق نظریه تئاتر اقلیت است. بنابراین در فراخوان نیز عنوان شده است که آثار تجربه محور و آزمایشگاهی باید در این دوره اجرا شود.

دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه در ادامه افزود: پروسه آموزشی این دوره از جشنواره از ابتدای آبان‌ماه آغاز خواهد شد. این دوره جشنواره شامل پنج بخش صحنه‌ای، هنرهای اجرایی، پژوهش، نمایش‌نامه‌نویسی و بخش پوستر، عکس و تیزر است. در بخش صحنه‌ای که تنها دانشجویان تئاتر امکان حضور در آن را دارند سقف مدت زمان نمایش ۳۰ دقیقه است. "هنر- اجرا"، "اجرا منهای تئاتر" و "غیاب تئاتر" در بخش هنرهای اجرایی این جشنواره قرار دارد. بخش پژوهشی نیز شامل سه بخش "مقاله علمی پژوهشی/ علمی ترویجیگ، "ژورنالیسم و تئاتر" و "رساله پژوهشی" است که این بخش با عنوان جایزه بهرام بیضایی معرفی شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: بخش نمایشنامه‌نویسی نیز به نام عباس نعلبندیان نام‌گذاری شده است و افرادی که قصد شرکت در این بخش را دارند باید رزومه و یک نمونه نمایشنامه‌ای را که نوشته‌اند برای ما ارسال و پس از شرکت در کارگاه‌های آموزشی، اثرشان را تولید کنند. بخش پوستر، عکس و تیزر برای اولین بار است که در جشنواره تئاتر تجربه وارد شده است.

کاوندی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: از آبان تا بهمن هر ماه یک سمینار و میزگرد برگزار خواهد شد که در مجموع 4 سمینار و میزگرد طی این جشنواره خواهیم داشت. 9 اسفندماه رپورتوار نمایش‌نامه‌نویسی، 11 اسفند ماه روز پژوهش، 12 تا 18 اسفندماه بخش هنرهای اجرایی، پوستر، تیزر و عکس و بخش صحنه‌ای و 19 اسفند ماه اختتامیه جشنواره برگزار می‌شود.