سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خاتون" به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم‌بخش از جمله 42 اثر نمایشی است که قرار است در همایش "عاشورا تا اربعین" اجرا شود. این نمایش آبان ماه سال گذشته نیز در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه رفت. حسین عالم‌بخش در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تغییراتی که این دوره از اجرای این نمایش نسبت به سال گذشته داشته، گفت: نمایش "خاتون" تغییراتی در نمایشنامه و شیوه اجرایی نخواهد داشت و تنها برخی از بازیگران تغییر کرده‌اند. حضور افشین سنگ‌چاپ، علی سلیمانی، جلیل فرجاد، بهار ارجمند و کیمیا ملایی تا این لحظه قطعی است و دو بازیگر دیگر به این نمایش اضافه خواهند شد. با وجود بازیگران جدید در نمایش نیز اتفاقات تازه‌ای خواهد افتاد.

وی ضمن اشاره به اینکه "خاتون" از 20 مهرماه تا 12 آبان‌ماه به صحنه خواهد رفت، درباره محل اجرای این نمایش عنوان کرد: از سوی دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد پردیس تئاتر تهران برای اجرای این نمایش در نظر گرفته شده است که امکان تغییر آن نیز هست.

عالم‌بخش با بیان اینکه متن این نمایش سال‌های گذشته قرار بود از شبکه 2 در قالب 10 قسمت سریال تولید شود، یادآور شد: متاسفانه در آن برهه، تولید سریال به دلایلی چون نبود بودجه و تعدیل مدیریت امکانپذیر نشد و از تولید آن منصرف شدم چرا که نسبت به آن اجحاف می‌شد و اتفاقی که در نظر داشتم برای سریال نمی‌افتاد. در آن زمان تصمیم بر آن شد تا آن را به نمایشنامه درآورده و اجرا کنم.

این کارگردان درباره نمایشنامه "خاتون" متذکر شد: این اثر محصولی از کتب موثق درباره حضرت رقیه (س) است و رویکرد تاریخی درباره وقایع مهم دوران شهادت امام حسین (ع) دارد. در واقع کنکاش تاریخی در باب اثبات وجود یکی از فرزندان ایشان یعنی حضرت رقیه (س) دارد. در این نمایش تلاش کردیم برخی وقایع پس از عاشورا را تبیین و تشریح کنیم. در آیین و مذهب خود داریم که کسی که اجازه دهد به او ظلمی شود، خود مقصر و خطاکار است و باید دید چرا حادثه کربلا ایجاد می‌شود و نیاز به بررسی و کنکاش دارد.

وی همچنین در ادامه صحبت‌هایش افزود: در این اثر نمایشی نگاه ذکر مصیبت نداریم. ذکر مصیبتی که میان عوام وجود دارد معصومین را در جایگاهی قرار می‌دهد که هر کسی تصور می‌کند به آنها ظلم شده است. استراتژی معصومین عجیب است، اگر امام حسین (ع) تن به شهادت داده است از این منظر بوده که خونش اهدافی بالاتر داشته است.

عالم‌بخش با تاکید بر اینکه در نمایش "خاتون" به مسائل پیرامون وجود حضرت رقیه (س) پرداخته می‌شود، گفت: این داستان نخست به این موضوع اشاره می‌کند که اگر این دختر به شهادت نمی‌رسید جان اهل بیت به خطر می‌افتاد. دوم اینکه دفن او در خرابه‌های کنار کاخ به دستور امام سجاد (ع) منجر به زیر سوال رفتن حکومت یزید شد.

این نویسنده و کارگردان در پایان گفت: در این نمایش اصول تئاتر به درستی رعایت شده است و سعی کرده‌ایم از چارچوب نمایش خارج نشویم. بسیاری از اساتید و صاحب‌نظران پس از تماشای آن همگی اذعان داشتند که تئاتر دیده‌اند. در سال گذشته با تهیه‌کنندگانی برای ساخت سریال این داستان مذاکراتی داشته‌ایم که امیدوارم این امر محقق شود.