سرویس تئاتر هنرآنلاین: سیاوش اسد کارگردان نمایش‌هایی چون "پنج میلیون روبل" و "تطهیر بلانکو پوزنت" قصد دارد نمایش "مرد بالشی" نوشته مارتین مک‌دونا را از 16 مهر ماه در تماشاخانه پایتخت به روی صحنه آورد. این کارگردان جوان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه برای اجرا گفت: تاکنون کمتر به موضوعاتی که به کودک آزاری در جامعه اتفاق می‌افتد، پرداخته شده است. از این رو تصمیم گرفتم که این اثر از مارتین مک‌دونا را با بازنویسی اجرا کنم.

وی همچنین در ادامه افزود: از آنجا که هرگاه تصمیم به اجرای نمایشی می‌گیرم، متن آن را بازنویسی، دراماتورژی و یا اقتباس می‌کنم، نمایشنامه "مرد بالشی" را نیز بازنویسی کرده و دو شخصیت به آن اضافه کردم. شخصیت ماریان دختر لالی است که داستان نمایش را روایت می‌کند و شخصیت پدر ولش از نمایشنامه "غرب غمزده" اثر مارتین مک‌دونا نیز وارد این نمایش شده است.

این کارگردان با اشاره به اینکه نمایش "مرد بالشی" تلفیقی از سه نمایشنامه مارتین مک‌دونا است، خاطرنشان کرد: "ملکه زیبایی لی‌نین"، “جمجمه‌ای در کانامارا” و "مرد بالشی" سه اثر از این نویسنده است که با تلفیق و ادغام آن‌ها این نمایش شکل گرفته است.

سیاوش اسد درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "مرد بالشی" عنوان کرد: مارتین مک‌دونا نویسنده‌ای است که علی الرغم اینکه گرمی جامعه در آثار او دیده می‌شود اما سردی روابط انسان‌ها را وارد داستان‌هایش می‌کند. من نیز از این سردی در روابط، در میزانسن‌ها، نور و لباس این نمایش استفاده کرده‌ام و در اقدامی کمتر دیده شده فست فوروارد را وارد تئاتر کردم. در این شیوه کنترل به دست تماشاگر است و در ذهن او اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه افزود: در واقع در روایت داستان را جلو می‌زنیم و تماشاگر به صورت سریع و کلیدی صحنه‌ها را می‌بیند و می‌شنود. از آنجا که مک‌دونا در آثارش از شیوه گروتسک استفاده می‌کند ما نیز با استفاده از این سبک آن را ابزورد و کلاسیک کار کرده‌ایم.

کارگردان این نمایش درباره انتخاب بازیگران یادآور شد: در نمایش‌هایی که به روی صحنه می‌آورم به دنبال استعدادیابی هستم و از بازیگران تئاتری استفاده می‌کنم که مستعد هستند اما در گروه‌های حرفه‌ای نیستند.  در نظر داشتم تا بازیگری حرفه‌ای در کنارمان باشد، بنابراین ساناز سماواتی که هنرمندی با اخلاق و بازیگری حرفه‌ای است را در نظر گرفتم. او دراین نمایش نقش متفاوتی را ایفا می‌کند.

اسد همچنین درخصوص انتخاب تماشاخانه پایتخت برای اجرای این نمایش گفت: این تالار نمایشی خصوصی از سالن‌های بسیار خوب تئاتر است که از نظر منتقدین نیز نمره مثبتی کسب کرده است. برخورد پرسنل این تماشاخانه بسیار حرفه‌ای و مودبانه است.

وی در پایان ضمن بیان اینکه اجرای این نمایش به کودکان این سرزمین که مورد شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند، تقدیم خواهد شد، متذکر شد: "مرد بالشی" از 16 مهر ماه به روی صحنه خواهد رفت که اجرای اول آن به حمید سمندریان و هما روستا تقدیم می‌شود. ساناز سماواتی نیز از شاگردان استاد سمندریان بوده است.

ساناز سماواتی، محسن رشیدی، کیارش حقگو، بهنام سرلک، ترانه ولدیان، غزل مردی و سیاوش اسد در "مرد بالشی" ایفای نقش می‌کنند و خشایار راد، پرهام رادش، پریسا زندباف، تمیم سعیدی و پرتو ربیعی بازیگران فرم این نمایش هستند.