به گزارش هنرآنلاین، نشست مجله صفیر با موضوع لمس جهان شگفتی های اپرای عروسکی مکتب آران، با هدف بیان اندیشه های مکتب تئاتر عروسکی آران ، عصر روز شنبه اول مهرماه در موزه اپراهای عروسکی مکتب آران در تالار فردوسی و با حضورهنرمندان تئاترعروسکی همچون مرضیه محبوب ، محمد اعلمی برگزار شد.

درابتدای این نشست علی پاکدست عروسک ساز و بازی دهنده گروه آران ضمن خوش آمد گویی به حاضران در نشست از تاریخچه آغاز فعالیت های گروه آران گفت:  گروه آران فعالیت خود را در تولید تئاتر و اندیشه اپرایی  با ساخت  سالن فردوسی با مدیریت استاد بهروز غریب پور ، از سال  83 شروع  کرد. 

مریم اقبالی بازی دهنده عروسک و سرپرست کارگاه ساخت عروسک به ویژه گی های ساخت عروسک های پروژ های مختلف گروه آران پرداخت و گفت : برای هر اپرا عروسک ها  و شخصیت پردازی آنها توسط استاد غریب پور طراحی و ساخت آنها در کارگاه ساخت توسط علی پاکدست آغاز می شود و  بعد از  پوشیدن لباس ها و گریم هر عروسک مرحله نخ کشی آغاز می شود و عروسک ها دیگر برای به روی صحنه رفتن آماده هستند . 

علی ابوالخیریان بازی دهنده ، دستیار و قالب گیر قطعات عروسک ها با اشاره به ساخت دکورهای عظیم هر پروژهتوضیح داد : در هر پروژه تقریبا گروهی از هنرجویان به گروه ملحق می شوند و علاوه بر آموزش در مرحله ساخت دکور همراه هستند و در آنجا با متریال های مختلف ساخت هم آشنا می شوند .

مریم اقبالی با اعلام برنامه ها و اهداف گروه آران، گفت: هدف گروه تئاتر عروسکی آران در میزبانی مجله صفیر که انجمن نمایشگران عروسکی برگزار کننده آن است ، معرفی و اشتراک گذاشتن تجربیات و  اندیشه های مکتب آران با دوستانی است که زبان مشترک هنری دارند و به تعبیری لمس شگفتی های اپراهای عروسکی مکتب آران است . 

او در ادامه از چگونگی برگزاری رپرتوارهای گروه آران به مثابه یک ضرورت در تئاتر برای بقای گروه های مختلف هنری گفت و تاکید کرد: مدیریت منحصر به فرد بهروز غریب پور باعث ماندگاری گروه آران و مستمر بودن، تکرار اندیشه های مکتب آران و حلول آن در هر نسل شده است و این بقا به خاطر ویژگی های شخصیت آقای غریب پور است؛ در گروه آران علاوه بر آموزش جنبه های مختلف هنرتئاتر عروسکی، زندگی کردن را آموزش می بینند . 

لازم به ذکر است : در بخش هایی از این نشست که در موزه اپرای عروسکی برگزار شد فیلم های مراحل ساخت سالن فردوسی و اپراهای گروه آران از مانیتورهای موزه پخش می شد؛ همچنین در ادامه از حاضرین دعوت شد که به پشت صحنه بروند و از نزدیک با ساختارچگونگی تعویض صحنه ها و بازی دهندگی عروسک ها آشنا شوند که علی پاکدست برای لحظاتی به بازی دهندگی و آموزش آن برای حاضرین پرداخت و در آخر به کارگاه عروسک ها سر زدند و مریم اقبالی ، علی ابولخیریان و علی پاکدست از ساختار کارگاه ساخت ، تربیت هنرجویان و نحوه ی قالب گیری ها گفتند. 

از حواشی این نشست جشن تولدی ویژه مهرماهی های نمایشگران عروسکی از جمله مریم اقبالی ، هانی حسینی ، مرضیه سرمشقی و نسیم میر خسرو بود که با مدیریت انجمن نمایشگران عروسکی برگزار شد .