سرویس نمایش هنر آنلاین: حامد هوشیاری، کارگردان نمایش "راهمرد" از اجرای این اثر در همایش "عاشورا تا اربعین" در نیمه دوم آبان ماه سال جاری خبر داد و دراین‌باره به خبرنگار هنر آنلاین گفت: با توجه به اینکه نمایش"راهمرد" یک نمایش آیینی بر مبنای تعزیه است، این اثر در دهه دوم ماه صفر و حوالی 14 آبان ماه روی صحنه می‌رود.

وی در خصوص داستان این اثر آیینی اظهار کرد: هادی از شخصیت‌های محوری داستان نمایش است. وی فرزند یک خانواده تعزیه‌خوان قدیمی است که برادرش در قیام 15 خرداد سال 1342 به شهادت رسیده است. در این داستان هادی با بیماری لاعلاج دخترش روبه‌روست به همین خاطر با خود عهد می‌بندد که تا زمان بهبودی فرزندش خادم اهل‌بیت باشد.

این کارگردان در خصوص پیرنگ اصلی نمایش بیان کرد: در پیرنگ این درام اجتماعی فرازهایی از زندگی روح‌الله خمینی توسط هادی روایت می‌شود و بافت آیینی داستان که از هنر تعزیه و نقالی سود می‌برد را تکمیل می‌کند.

هوشیاری در خصوص شخصیت‌های نمایش "راهمرد" توضیح داد: در این نمایش شخصیت اصلی یعنی هادی الگوی ذهنی خود را تحت تأثیر شخصیت دیگر نمایش یعنی معین البکاء دنبال می‌کند زیرا کشمکش‌های درونی و فکری هادی برای بهبود یا از دست رفتن دخترش در تمام نمایش با او همراه است لذا مخاطب نیز همواره در حال گره‌گشایی از معمای رفتن یا بازگشتن این دختربچه به زندگی است.

وی که طراحی و نویسندگی کار را نیز بر عهده دارد، در خصوص مدت‌زمان نوشتن این اثر گفت: با توجه به اینکه در بخشی از نمایش، اثر شکل تئاتر مستند به خود می‌گیرد و بر محور شخصیت امام خمینی (ره) پیش می‌رود، من بالغ‌بر 6 ماه و نیم روی پژوهش این کار وقت صرف کردم.

این کارگردان در خصوص دلیل پرداختن به شخصیت امام خمینی (ره) بیان کرد: از آن‌جایی‌که در نمایش "راهمرد" برادر هادی در قیام 15 خرداد شهید شده است، پرداختن به امام خمینی یک الزام بود زیرا ابعادی از شخصیت برادر هادی را که در راه امام شهید شده را به تصویر می‌کشد.

هوشیاری از شروع تمرین برای این نمایش خبر داد و گفت: بالغ‌بر یک ماه است که تمرین این نمایش آغاز شده و احتمالاً تا دو ماه به طول می‌انجامد.

وی در خصوص انتخاب نام "راهمرد" برای نمایش بیان کرد: "راهمرد" بر مبنای معین البکاء شکل‌ گرفته است چرا که این شخصیت در طول داستان هادی را به نحوی هدایت می‌کند.

این کارگردان تصریح کرد: ا زآن‌جایی‌که داستان به شکل روایتی اجرا می‌شود در بخش‌هایی شخصیت اصلی نمایش یعنی هادی با شخصیت‌های مهم تعزیه نظیر مسلم ابن عقیل و حربن یزید ریاحی همزاد پنداری می‌کند.

هوشیاری در خصوص موسیقی متن این نمایش اظهار کرد: در این نمایش ما از سازهای تعزیه و نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار موسیقی ایرانی بهره خواهیم برد.

وی در خصوص سختی‌های اجرای کار آیینی گفت: از آن‌جایی‌که در این اثر کار آیینی و سنتی به‌موازات یکدیگر اجرا می‌شوند، هم‌خوانی آن‌ها با موسیقی و فضای کار آیینی و تعزیه بسیار سخت بود زیرا هنر تعزیه در کشور ما قدمت بسیار طولانی دارد.

این کارگردان ادامه داد: این اثر با دو بازیگر و به شکل روایت در پلاتو تئاتر شهر به اجرا گذاشته خواهد شد.

هوشیاری رعایت مولفه‌های تئاتری را در آثار آیینی ضروری خواند و گفت: معتقدم که چنین آثاری در درجه‏ اول باید تمامی مؤلفه ‏های تئاتری را رعایت کنند و بعد به دنبال انتقال مضمون مورد نظرشان باشند هرچند نباید از تناسب قالب با محتوا غفلت کرد. البته اکثر ساختارهای متداول نمایشی برای نمایش مذهبی نیز قابل استفاده هستند اما من شیوه‏ اپیک و حماسی و یا رئالیسم جادویی را بیشتر مناسب این کارها می‏‌بینم و همیشه نیز گوشه‏ چشمی به شیوه‏ اجرایی نمایش‌‏های ایرانی به‏ ویژه شبیه‌خوانی دارم.

وی تاکید کرد: هنر تئاتر، بیانی برای دردها، رنج‌ها و معضلات جامعه بوده و ابزاری برای گسترش اخلاق و معارف دینی، تبیین هویت و سبک زندگی ایرانی- اسلامی است؛ بنابراین از نظر من باید از همه ظرفیت‌های تئاتر به‌ویژه در شرایط کنونی استفاده شود تا به سمت موضوعاتی حرکت کنیم که کمتر به آن پرداخت شده یا حتی نگارش و اجرایی درباره آن شکل نگرفته است

این کارگردان ادامه داد: دین و مکتب‌مان هنرور است. اولین نقاش و نگارگر خداوند است؛ بنابراین اولین جلوه هنر در ذات عبودیت است. وقتی اوج زیبایی و هنر در آفرینش وجود دارد و قدرت تصویرگری در قرآن به وضوح آمده است، دلیلی بر نشر‌ ندادن این موضوعات نیست.

هوشیاری تصریح کرد: در جامعه‌ ایرانی، هنر نمایشی که امروز با آن مواجه هستیم، بر ‌اساس قالب تفکر و ساختار هنر غربی شکل گرفته و این مانند بسیاری از پدیده‌های وارداتی دیگر در جامعه مطرح شده و چون از اهمیت خاصی برخوردار است، متولیان فرهنگی کشور ضرورت حضور این هنر را احساس کردند.

شایان ذکر است، حامدهوشیاری نویسنده و کارگردان عرصه نمایش، عضو انجمن نویسندگان و منتقدان خانه تئاتر است که سال 1395 با نمایش  "آخه اینجا نزدیک‌تره به خدا" در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه رفت، که از سوی موسسه هنرمندان پیشکسوت به عنوان کارگردان نسل نو تئاتر دینی مورد تقدیر قرار گرفت.

گفتنی است، از دیگر نمایش‌های این هنرمند می‌توان به "یک از ۱۷۵" در سال 1394 که اولین نمایش صحنه‌ای با موضوع شهدای غواص عملیات کربلای چهار بود و در تالار محراب به روی صحنه رفت اشاره کرد. نمایش "سحرگاه سوم" با مضمونی دینی و موضوع امام زمان(عج) که در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت، نیز از دیگر کارهای این کارگردان است.