سرویس تئاتر هنرآنلاین: در آستانه آغاز ماه محرم و شروع ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع)، اجرای بسیاری از آثار نمایشی صحنه‌ای تا جمعه 31 شهریور ماه خاتمه یافته و برخی از نمایش‌های روی صحنه نیز آخرین هفته اجرای خود را پشت سر گذاشته و پیش از آغاز شب‌های تاسوعا و عاشورای حسینی اجرای آن‌ها به پایان خواهد رسید.

به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی نیز همایشی با عنوان "عاشورا تا اربعین" از دهه دوم محرم با حضور بیش از 40 گروه نمایشی صحنه‌ای و خیابانی در تهران و 12 استان کشور برگزار خواهد شد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نمایش‌هایی که آخرین روزهای اجرای خود را پشت سر می‌گذارند و معرفی آثاری که در این همایش اجرا خواهند داشت.

 

نمایش‌هایی که اجراهای پایانی خود را طی می‌کند

محمد رحمانیان فیلم تئاتر "آینه‌های روبرو" را تا 30 شهریور ماه ساعت 18:30 در تالار وحدت اجرا می‌کند.

آرش شریف‌زاده نیز نمایش موزیکال "کلوچه‌های خدا" را تا 31 شهریور ماه ساعت 17:30 در سالن شماره سه پردیس، مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان به روی صحنه دارد.

"شیرهای خان‌ بابا سلطنه" به نویسندگی و کارگردانی افشین هاشمی است که تا  31 شهریور ماه ساعت 21:30 در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

"شب دشنه‌های بلند" به نویسندگی و کارگردانی علی شمس در تئاتر مستقل تهران تا 31 شهریور ماه ساعت 19 اجرا خواهد شد.

نمایش "نامه‌های عاشقانه از خاورمیانه" عنوان نمایش دیگری است که به کارگردانی کیومرث مرادی در تماشاخانه مستقل تا 31 شهریور ماه ساعت 21 به روی صحنه است.

"زبان تمشک‌های وحشی" نوشته نغمه ثمینی و کار شیوا مسعودی تا 31 شهریور ماه ساعت 18:45 در سالن شماره 1 تماشاخانه پالیز به صحنه می‌رود.

"خروس زری پیرهن پری و خاله سوسکه" عنوان نمایشی برگرفته از قصه‌های فولکلور احمد شاملو است که سینا نورائی آن را کارگردانی می‌کند. این نمایش تا 30 شهریور ماه ساعت 17 در سالن شمارهدو تماشاخانه پالیز روی صحنه است.

در تالار سایه مجموعه تئاترشهر نیز نمایش "شب شرقی" به نویسندگی و کارگردانی ناصح کامگاری تا 31 شهریور ماه ساعت 19:30 به روی صحنه است.

نمایش محیطی "خرده ریز" نوشته ادوارد آلبی و کارگردانی سارا کریمیان تا 31 شهریور ماه ساعت 18 در کافه تریای تالار اصلی مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود.

"عشق لرزه" نوشته امانوئل اشمیت و کارگردانی محمدحسین خادمی در تماشاخانه استاد مشایخی تا 31 شهریور ماه ساعت 19 اجرا می‌شود.

تالار محراب با نمایش "برج‌های خاموش" نوشته و کار زهرا شایان‌فر تا 30 شهریور ماه ساعت 19:30 میزبان تماشاگران است. 

همچنین "اتاق سیاه" نوشته محسن عظیمی و اثر نمایشی گروهی تا 31 شهریور ماه ساعت 19:30 در سالن کوچک تالار محراب به روی صحنه خواهد رفت.

همچنین فرهاد خوشه نمایش "قوی‌تر" نوشته یوهان آگست استریندبرگ را کارگردانی کرده است. این اثر نمایشی تا 31 شهریور ماه ساعت 21 در  تماشاخانه باران اجرا می‌شود.

"ماه پیشونی" نمایشی نوشته ایوب آقاخانی و کار آزاده انصاری است که تا 31 شهریور ماه ساعت 19:30 در سالن استاد محمد پردیس خاوران به روی صحنه است.

"ببخش سایمون جان" عنوان اثری به نویسندگی عرفان اسلامیه و کارگردانی امیدرضا سپهری است، این نمایش تا 31 شهریور ماه ساعت 22 در این تالار نمایشی روی صحنه است.

آریان رضایی نمایش "خداحافظ" نوشته محمد یعقوبی را تا 31 شهریور ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه پایتخت اجرا می‌کند.

نمایش "فالومی" نوشته پیتر شفر به کارگردانی کورش سلیمانی نیز تا 31 شهریور ماه ساعت 19:30 در سالن اصلی تالار مولوی اجرا می‌شود.

"نامه آخر" نام نمایشی به نویسندگی ساغر خواجه امیری و کارگردانی علی برجی است. این اثر نمایشی تا 31 شهریور ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه ماه حوزه هنری اجرا می‌شود.

اردلان شجاع کاوه نیز نمایش "بازی بی پایان" را تا 31 شهریور ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری اجرا می‌کند. این اثر نمایشی که نوشته الیزا اورامی است ساعت 19 به صحنه می‌رود.

نمایش "دم خروس" به کارگردانی شیرین سپهراد تا 30 شهریور ماه ساعت 17:30 در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه اجرا می‌شود.

سالن استاد رکن‌الدین تماشاخانه سه نقطه نیز تا 30 شهریور ماه ساعت 19:30 با نمایش "شام با دوستان" به نویسندگی و کارگردانی ایوب (عماد) ابوالفتحی میزبان مخاطبان تئاتر است.

16 نمایش و هفته پایانی اجرا

نمایش "چشمانی که مال توست"  اثری به نویسندگی و کارگردانی بهاره رهنماست که تا 3 مهر ماه ساعت 21:30 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.

"کدو زری" اثری نوشته راضیه برومند و گیتی مرتضوی و کار محمد اعلمی است. این نمایش نیز تا 7 مهر ماه ساعت 20:30 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

"پچپچه‌های پشت خط نبرد" از آثار نمایشی حوزه جنگ و دفاع مقدس به نویسندگی علیرضا نادری و کارگردانی اشکان خیل‌نژاد تا 7 مهر ماه ساعت 20 در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه است.

نمایش "شرقی غمگین" نوشته سجاد افشاریان و به کارگردانی سعید زارعی، با بازی سجاد افشاریان و سید هومن شاهی تا 5 مهر ماه ساعت 18:30 و 20:30 در سالن شماره 2 پالیز اجرا می‌شود.

"هزار شلاق" عنوان اثر نمایشی نوشته ناصر حبیبیان و کارگردانی احسان ملکی است که تا 4 مهر ماه ساعت 21 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی ایرانشهر به روی صحنه می‌رود.

پارسا پیروزفر نیز نمایش "ماتریوشکا" را  تا 6 مهر ماه ساعت 18 در تالار استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه دارد.

نمایش "رولور" به نویسندگی و کارگردانی پوریا کاکاوند تا 6 مهر ماه ساعت 19:15 در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.

جابر رمضانی همچنین نمایش "نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم" نوشته پیام سعیدی را تا 6 مهر ماه ساعت 21 در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌کند.

نمایش "قند خون" به نویسندگی و کارگردانى لیلى عاج تا 5 مهر ماه ساعت 18:30 در پلاتو اجراى مجموعه تئاترشهر به روى صحنه است.

"فکر کنم فرشته است" به نویسندگی و کارگردانی نرگس صفدریان تا 5 مهر ماه ساعت 20:30 در تماشاخانه استاد مشایخی اجرا می‌شود.

تئاتر باران نیز تا 4 مهر ماه ساعت 19 میزبان نمایش "حکایت حکایت طبیب اجباری مولیر" نوشته سیاوش طالبیان و کار رضا یزدانی و کاوه توکلی خواهد بود.

سعید حشمتی نمایش "خانه عروسک" اثر هنریک ایبسن را تا 6 مهر ماه ساعت 17 در تئاتر باران اجرا می‌کند.

تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان تا 4 مهر ماه ساعت 17:15 میزبان نمایش "عروسان" نوشته و کار آرش سنجابی است.

نمایش "هنگامه‌ای که هملت به دست جادوگران مکبث کشته شد" به نویسندگی و کارگردان مسعود طیبی نیز تا 4 مهر ماه ساعت 21 در خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

نمایش "اندر حکایت شمشک" نوشته امید اسدی و کارگردانی داوود اسدالهی تا 5 مهر ماه ساعت 18:30 در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر به روی صحنه است.

نمایش"ماه هفتم" به نویسندگی و کارگردانی امیر زاوش تا 5 مهر ماه ساعت 20 در خانه نمایش اداره تئاتر  اجرا می‌شود.

 

نمایش‌های که روی صحنه می‌مانند

در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر نمایشی با عنوان "هفت عصر هفتم پائیز" به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی تا 28 مهر ماه ساعت 19:45 به صحنه خواهد بود.

"چه کسی سهراب را کشت" عنوان نمایش دیگری به نویسندگی و کارگردانی شهرام کرمی است که تا  20 مهر ماه ساعت 19 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود.

نمایش "بخاطر خواب من" نوشته مهدی نصیری و کار کیانوش احمدی، تا 21 مهر ماه ساعت 18:30 در سالن علی نصیریان پردیس اجرا می‌شود.

نمایش "پایان بازی" بر اساس نمایشنامه "رومولوس کبیر" با ترجمه سید محمد سعیدی و با بازنویسی و کارگردانی افشین زمانی تا 19 مهر ماه ساعت 18:30در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود.

"غسال‌خونه" عنوان نمایشی به نویسندگی سهند خیرآبادی و کارگردانی مصطفی ملک مکان است که تا 14 مهر ماه ساعت 19 در تالار حافظ به روی صحنه است.

نمایش "در باب ماراساد" اثری دیگر از رپرتوار "عصر تجربه" که از 26 شهریور ماه ساعت 17 به کارگردانی حسام‌الدین لک به روی صحنه آمده است، اجرای آن تا 22 آبان ماه ادامه خواهد داشت.

"کوریولانس" نیز نمایشی دیگر به نویسندگی حامد اصغرزاده و جواد ابراهیمی‌نژاد و کارگردانی حامد اصغرزاده از این رپرتوار است که از 29 شهریور ماه ساعت 17 به روی صحنه رفته و اجرای آن نیز تا 30 آبان ماه ادامه دارد.

"1978" نام نمایشی از آثار رپرتوار "عصر تجربه"، به نویسندگی و کارگردانی محمد شجاعی تا 30 آبان ماه ساعت 16:30 در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود.

 

همایش "عاشورا تا اربعین"

در ادامه نیز مروری داریم بر آثاری که از دهه دوم محرم در همایش "عاشورا تا اربعین" اجراهای صحنه‌ای و خیابانی دارند که به زودی برنامه دقیق و محل اجراها از سوی دبیرخانه این همایش اعلام خواهد شد.

نمایش صحنه‌ای "راهمرد" به کارگردانی حامد هوشیاری (تهران)

نمایش صحنه‌ای "کاظم ساروقی" به کارگردانی ابوالفضل حاج علیخانی (تهران)

نمایش صحنه‌ای "دل در کدام سوی سینه است" به کارگردانی امیر رضازاده (تهران)

نمایش صحنه‌ای "خاتون" به کارگردانی حسین عالم بخش (تهران)

نمایش صحنه‌ای "آن که گفت نه" به کارگردانی اکبر قهرمانی (تهران)

نمایش صحنه‌ای"بچه های محرم" به کارگردانی علیرضا ترمان (تهران)

نمایش صحنه‌ای "بازگشت منا" به کارگردانی مریم جعفری (تهران)

نمایش صحنه‌ای "کافی شاپ" به کارگردانی حسین علی بینوایی (تهران)

نمایش صحنه‌ای "آن سه نفر" به کارگردانی شهاب راحله (تهران)

نمایش صحنه‌ای "شافع محشر"به کارگردانی مرتضی کهن (تهران)

نمایش صحنه‌ای "فراموش خانه"به کارگردانی سیدرضا رضائیان (تهران)

نمایش صحنه‌ای "کتاب ممنوعه"به کارگردانی سعید مشکوری (تهران)

نمایش صحنه‌ای "آن کس که نیامده می داند" به کارگردانی محسن متین (بومهن)

نمایش صحنه‌ای "بینایی" به کارگردانی کاظم مژدهی (رشت)

نمایش صحنه‌ای "یک جرعه آب"به کارگردانی نگار داری (لاهیجان)

نمایش صحنه‌ای "پشت پرچین رویا پرواز دارند" به کارگردانی معصومه عموری (اهواز)

نمایش صحنه‌ای "بیداری در خواب هزاره من" مصطفی بوعزار (اهواز)

نمایش صحنه‌ای "از خواب هایم خون می چکد" به کارگردانی احسان جانمی (اصفهان)

نمایش صحنه‌ای "کابوس سرخ" به کارگردانی احمدرضا رافعی (اصفهان)

نمایش صحنه‌ای "شهادت خوانی" به کارگردانی محمد قاسمی (ملایر)

نمایش صحنه‌ای "نقل عاشقی" به کارگردانی ساجد قدوسیان (کرج)

نمایش صحنه‌ای "کرب و بلا" به کارگردانی اسدی مرام (کرمانشاه)

نمایش صحنه‌ای "هنگامه ای که آسمان شکافت" به کارگردانی حسین کارگر (ماهشهر)

نمایش صحنه‌ای "شب سیزدهم" به کارگردانی علی غلامی(آبادان)

نمایش صحنه‌ای "لیلاترین لیلا"به کارگردانی پژمان شاهوردی (بروجرد)

نمایش صحنه‌ای "غروب کن عاشورا" به کارگردانی محسن خسروی (کاشان)

نمایش صحنه‌ای "شاهد" به کارگردانی هادی وکیلی (تربت حیدریه)

نمایش صحنه‌ای "حرم داران" به کارگردانی حسن‌زاده (تربت حیدریه)

نمایش صحنه‌ای "مدافع حرم" به کارگردانی کاظم ارجمندنیا (بوشهر)

نمایش صحنه‌ای "رسم سم پاشی" به کارگردانی رضا گشتاسب (گچ ساران)

نمایش صحنه‌ای "گاهی دلم برای خودم تنگ می شود" به کارگردانی احمدشاهین (اصفهان)

نمایش صحنه‌ای "با من به جهنم بیا" به کارگردانی مالک آبسالان (ایلام)

نمایش صحنه‌ای "خورشیدکاروان" به کارگردانی ایزد دوست (اصفهان)

نمایش صحنه‌ای "افسانه" به کارگردانی هومن روح تافی (کرمانشاه)

نمایش میدانی "مرگ" به کارگردانی سعید ذبیعی (کرمانشاه)

نمایش میدانی "تعزیه علی اکبر" به کارگردانی داود بهمنی (اراک)

نمایش میدانی "آئین زیارت" به کارگردانی اسدی مرام (کرمانشاه)

نمایش میدانی "امیرکبیر" به کارگردانی مهدی دریانی (اراک)

نمایش میدانی "کله قندی" به کارگردانی سعید خیراللهی (ایلام)

نمایش میدانی "نوحه آخر" به کارگردانی پژمان شاه‌وردی (بروجرد)

نمایش میدانی "رهسپارخیمه ها" به کارگردانی مصطفی بوعزار (اهواز)

نمایش میدانی "محاربه با شمر" به کارگردانی حیدر رضایی (ایلام)