سرویس تئاتر هنرآنلاین: خیراله تقیانی‌پور نمایشنامه‌نویس و کارگردان جوان تئاتر است و نمایش "بوقلمون" آخرین اثر اجرا شده از او در صحنه به عنوان نویسنده و کارگردان بوده است. این نمایش اواخر سال 94 در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر اجرا شد که با استقبال مخاطبان همراه بود. "بوقلمون" از آثار شرکت‌کننده در سی و سومین جشنواره تئاترفجر بود که موفق به کسب تندیس بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن، بهترین نویسندگی، بهترین موسیقی، لوح تقدیر بازیگر مرد و طراحی لباس از این رویداد بین‌المللی شد. تقیانی‌پور اکنون قصد دارد نمایش "کلنل" که خود نیز نویسنده آن است را از نیمه مهرماه در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر با بازی حسین پاکدل، شهرام‌ حقیقت ‌دوست، اتابک نادری، سیروس همتی، آرش آصفی، مونا فرجاد، آتیه جاوید، مصطفی ساسانی، جواد پورزند، وحید نفر، علی‌رضا ناصحی، الهه شه‌پرست، حسین شفیعی، محمد شکری، سیامک توده فلاح، محسن مهری دروی، آناهیتا خسروی، سمیرا سلیمی، زینب قمری، میلاد ابراهیمی، مهیار طهماسبی، حامد بدیعی، نگار جعفری، سروناز جمشیدی، امیر باد بدست و آیسان حداد روی صحنه آورد.

تقیانی‌پور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش نمایشنامه "کلنل"، ضمن اشاره به اینکه جهل مردم همواره دستاویز من برای تولید آثار صحنه‌ای بوده است، گفت: همیشه در تمام آثاری که نوشته و کارگردانی کرده‌ام جهل مردم  را مورد نقد قرار داده‌ام. جهل برای جامعه مسئله‌ساز است و تبعات ایجاد این معضل اجتماعی توسط مردمان گذشته را، آیندگان به دوش کشیده‌اند.

وی همچنین در ادامه افزود: جهل تاریخ مصرف ندارد و در هر برهه تاریخی گریبانگیر جوامع بشری است. این بار در این نمایش نیز انگشت و نگاه انتقادی من به سمت همین معضل اجتماعی است.

نویسنده و کارگردان نمایش "طروپ طرب" درباره سبک اجرایی نمایش "کلنل" خاطرنشان کرد: داستان این اثر در زمان مشروطه دوم می‌گذرد به همین دلیل سعی شده است تا طراحی لباس به سمت همان دوره تاریخی باشد، اما طراحی صحنه مینی‌مال انجام شده است. میزانسن‌های این نمایش  موجز و شسته رفته است. در آثار قبلی که به صحنه آورده‌ام نیز اینگونه بوده است چرا که به اعتقاد من همه اتفاقات بیشتر از عناصر با بازیگر مواجه هستند.

خیراله تقیانی‌پور افزود: نظریه‌ای در تئاتر است که بر اساس آن هر عنصری در صحنه امکان حذف شدن دارد به جز بازی‌ها. بنابراین در نمایش‌هایی که اجرا می‌کنم بر دیده شدن بازی‌ها تاکید بیشتری دارم.

وی در خصوص حضور سالار عقیلی به عنوان خواننده در این اثر نمایشی عنوان کرد: سالار عقیلی خواننده‌ای شناخته شده با صدای ناب ایرانی است. قطعات ملی و حماسی او بی‌نظیر است. صدای این خواننده به فضای نمایش بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

این کارگردان تئاتر درباره معیار انتخاب بازیگران نمایش "کلنل" نیز یادآور شد: در انتخاب بازیگران این اثر ترجیحا به سراغ بازیگرانی رفته‌ام که در تئاتر شناخته شده هستند. از آنجا که به دنبال شو نیستم اعتقادی به انتخاب بازیگر از میان چهره‌های صرفا سینمایی که تماشاگران برای دیدن آن‌ها به سالن‌های نمایشی می‌آیند، ندارم. نمایش "بوقلمون" نیز با بازیگران تئاتر به روی صحنه رفت و در گیشه و نگاه کارشناسان توفیق داشته است.

خیراله تقیانی‌پور در پایان صحبت‌هایش با گلایه نسبت به این موضوع که مسئولان و سالن‌داران نیز قائل به چهره‌‌ها شده‌اند، اظهار داشت: ما باید مخاطبان را آموزش داده و تربیت کنیم. ملاقات با چهره‌های صرفا سینمایی در کافه‌های شمال شهر و اکران‌های خصوصی امکان‌پذیر است. تئاتر عناصر تعریف شده خود را دارد و ما که مدعی هستیم باید این خوراک را به مخاطب بدهیم. استفاده از سلبریتی‌ها در نمایش‌های روی صحنه، عناصری برای گول زدن مخاطب است و من ترجیح می‌دهم مخاطب از تماشای نمایش لذت ببرد.

یادآور می‌شود قصه‌ نمایش "کلنل" در سال‌های مشروطه‌ دوم (مشروطه صغیر- استبداد محمدعلی شاه قاجار) روایت می‌شود و داستان عزیز جوان 35 ساله متمول و جاه‌طلب از خاندان قجر است که به دنبال پوشیدن ردای حاکمیت تهران است... .