سرویس تئاتر هنرآنلاین: به دعوت تئاتر مستقل پنج گروه تجربه‌گرا و جوان در یک دوره سه ماهه طی رپرتواری با نام "عصر تجربه" آثار نمایشی خود را به صحنه می‌آورند. "1978" عنوان اثری به نویسندگی و کارگردانی محمد شجاعی است که از ۲۰ شهریور ماه اجرای آن در قالب این رپرتوار در تئاتر مستقل تهران آغاز شده است.

شجاعی در گفت‌وگو با هنرآنلاین در این‌باره گفت: در شرایط پیچیده سال‌های اخیر که فعالیت‌های گروه‌های نمایشی تحت تاثیر پروسه و توافقات مالی و اداری میان تالارهای دولتی، خصوصی و اهالی تئاتر قرار گرفته، رپرتوار "عصر تجربه" توسط تئاتر مستقل تهران در حال برگزاری است که عمده هدفش حمایت از چند گروه تجربه‌گرا و با سابقه اما کمتر شناخته شده است که به صورت دوره‌ای و به مدت سه ماه از شهریور تا آذر 96، نمایش‌های خود را به صحنه می‌آورند.

وی همچنین درخصوص ایده نگارش نمایش "1978" خاطرنشان کرد: در جریان جستجوی پیشینه و قرینه‌هایی مرتبط با موضوع خودکشی انسان برای مراحل تدوین یک سناریو، با ماجرای تراژیک داستان مرگ جمعی اعضای فرقه معبد مردم در آمریکا روبرو شدم که به کشتار دسته جمعی در 18 نوامبر 1978 منجر شد که مرگ نزدیک به 1000 انسان را در پی داشت.

این کارگردان جوان با اشاره به اینکه علیرغم اهمیت و منحصر به فرد بودن این واقعه در تاریخ مدرن، کمتر در حیطه هنرهای نمایشی به آن پرداخته شده‌ است، عنوان کرد: ابعاد گسترده این موضوع و پژوهش‌های مرتبط با آن، نیاز به صرف انرژی و زمان زیادی داشت و نبود اطلاعات جامع و معتبر درباره ابعاد و چگونگی این رویداد به زبان فارسی نیز بر سختی کار پژوهش می‌افزود. تمامی منابع به زبان انگلیسی بود و انواع کتاب، مقاله، نشریات، فیلم‌های مستند و نیز چند اثر سینمایی، می‌بایست در خلال پژوهش، ترجمه شده و پس از ‌ترجمه و بازخوانی، بخشی از داده‌ها، ساختارمند شده و در نهایت به نمایشنامه تبدیل می‌شد. روند پیچیده‌ای که از بهمن 93 آغاز و تا فروردین 96 به طول انجامید.

محمد شجاعی درباره شیوه و سبک اجرایی این اثر توضیح داد و گفت: داستان این نمایشنامه از زبان 6 بازمانده آن اتفاق روایت می‌شود که پس از 38 سال گرد آمده‌اند تا مروری بر آن رخداد داشته باشند. بازماندگانی که هر کدام به شکلی از آن مهلکه گریختند. ‌ساختار روایی نمایشنامه، کلاسیک و  خطی نیست و در ابعاد زمان و مکان سیال است و هر کدام از این کاراکترها در طول نمایش، داستان را از منظر شخصیت‌های غایب این قصه نیز روایت می‌کنند. اما در عین حال ماجرای این جنبش از ابتدای شکل‌گیری تا روز 18 نوامبر 1978 برای مخاطب بازگو می‌شود. 

وی انتخاب بازیگران "1978" را مانند دیگر آثار نمایشی بر اساس ویژگی‌های متنی و شیوه اجرایی مدنظر عنوان کرد و اظهار داشت: از میان بازیگران با تجربه تئاتر بابل و بر مبنای مدل اجرایی این کار، که تلفیقی از روایت مینیمالیستی آن اتفاقات و بازسازی فیزیکال آن رویدادها بود به ترکیب فعلی رسیدم و بازیگرانی انتخاب شدند که از لحاظ فیزیکی و سبک بازیگری به آنچه که مورد نظرم بود نزدیک‌تر بودند.

این نمایشنامه‌نویس ضمن ابراز تشکر از مصطفی کوشکی به عنوان مدیر مجموعه تئاتر مستقل و همکارانش برای ایده رپرتوار "عصر تجربه" و اجرایی کردن آن، خاطرنشان کرد: در این دوره که برخی از تالارهای نمایشی آثاری را فارغ از کیفیت آنها و صرفاَ به پشتوانه حضور تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار در نوبت اجرا قرار می‌دهند، این مجموعه به چند گروه با تجربه و ناشناخته اعتماد کرده و آن‌ها را مورد حمایت قرار داده‌ است.

محمد شجاعی در پایان یادآور شد: این اثر حاصل سه سال پژوهش و تمرین است که تا کنون با اقبال فراوانی از سوی اهالی هنر و فرهنگ قرار گرفته و امیدوارم در اجراهای آتی خود در رپرتوار "عصر تجربه" نیز مورد توجه دوستداران شیوه‌های اجرایی نوین تئاتر قرار گیرد.  

در این نمایش که از 20 تا 24 شهریور، 23 تا 27 مهر و 7 تا 9 آبان ماه ساعت 16 در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه است، محمدشجاعی، مهدی گدازگر، روجا رنجبر، میثم مجاوری، مطهره ابراهیمیان و علی محمودی ایفای نقش می‌کنند. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.