سرویس تئاتر هنرآنلاین: "قند خون" عنوان نمایشی نوشته و کار لیلی عاج است. این اثر از 23 شهریور ماه اجرای خود را با بازی الهام شعبانی، ارسطو خوش‌رزم و پریا وزیری در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر آغاز کرده است. لیلی عاج به عنوان نخستین تجربه کارگردانی نمایش "باله روی سطرهای بی‌معنی" را با بازی هانیه توسلی حدود 10 سال پیش در مجموعه تئاترشهر به صحنه آورد و بازیگر این نمایش در جشنواره دانشگاهی آن زمان موفق به دریافت جایزه بازیگری زن شد. "خواب زمستانی" دومین اثری بود که عاج آن را سال گذشته نوشته و در تالار مولوی به صحنه آورد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش نمایشنامه "قند خون" گفت: تعطیلی کارخانه لوازم خانگی ارج، مرا بسیار تحت‌تاثیر قرار داد و پیگیری اخبار مربوط به این اتفاقات از طریق فضای مجازی و نشریات باعث آزار و ناراحتیم می‌شد. نویسندگان معمولا در دو حالت تصمیم به خلق اثری می‌گیرند؛ در شرایطی که بسیار خوشحال می‌شوند و یا در موقعیت‌های ناراحت‌کننده که من از دسته دوم هستم.

عاج در ادامه افزود: زمانی‌که کارخانه‌ای تعطیل و کارگری بیکار می‌شود، این موضوع مستقیما بر روی اعضای خانواده تاثیرگذار خواهد بود. پس از جستجو و سرچ‌هایی که در این خصوص انجام دادم به تعطیلی کارخانه قند پاکدشت ورامین رسیدم. فکر کردم از آنجا که قند مفهومی شیرین دارد و به دنبال بیکاری کارگران کارخانه، تلخی‌هایی گریبانگیر اعضای خانواده می‌شود، این موضوع پارادوکسی ایجاد کرده و فضای دراماتیکی خواهد داشت.

کارگردان نمایش "خواب زمستانی" خلاصه داستان این اثر را اینگونه شرح داد: شخصیت مرد خانواده از کار در کارخانه بیکار شده. او در خانه همسر و خواهری دارد که در پی این بیکاری، اتفاقاتی رقم می‌خورد. قتل رئیس کارخانه در خانه آن‌ها رخ می‌دهد که اعضای خانواده تمام مدت تصور می‌کنند مقصر کشته شدن رئیس کارخانه بوده‌اند و ...

وی با بیان اینکه نمایش ریتم بسیار مناسب همراه با پایانی خوب دارد، درباره شیوه اجرایی "قند خون" عنوان کرد: نمایش کاملاً رئالیستی است و شاید تماشاگر در برخورد اول تصور کند همه اتفاقات شبیه زندگی روزمره است اما با قاطعیت می‌گویم که چنین نیست و در مدت زمان 65 دقیقه، مخاطب مدام درگیر اتفاقات جدید از سوی این خانواده خواهد شد. بسیار ریتم  برایم اهمیت دارد و معتقدم تماشاگر نباید گذر زمان را احساس کند.

لیلی عاج در خصوص انتخاب بازیگران این اثر نمایشی متذکر شد: الهام شعبانی پس از نمایش "خواب زمستانی" برای دومین بار است که با من همکاری دارد. ضمن اینکه او توانسته در اولین تجربه همکاری‌مان جایزه بازیگری جشنواره تئاتر فجر سال گذشته را دریافت کند. ارسطو خوش‌رزم و پریا وزیری نیز بازیگران توانائی هستند. این نمایش در زمان فشرده‌ای تمرین شد و به لحاظ بدنی و بیانی، بازیگران تمرینات دشواری را پشت سر گذاشتند.  

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه طراحی صحنه نمایش رئالیستی نیست، یادآور شد: علی پویا قاسمی طراح صحنه نمایش است که صحنه را با عنصر قند طراحی کرده است. نام یکی از شخصیت‌های نمایش کوهستان است که نامی کردی است و فروریزی او پس از بیکار شدنش، باعث شد که با همین ایده کوهستانی از قند که کم کم فرو می‌ریزد به عنوان طراحی صحنه نمایش انتخاب شود.

وی همچنین درباره موسیقی نمایش خاطرنشان کرد: فرشاد رضایی آهنگساز نمایش است. این نمایش موسیقی دلهره‌آور دارد که ترکیبی از اوج شادی و غم است.

عاج درباره انتخاب پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر به منظور اجرای این اثر تصریح کرد: واقعیت این است که در شرایط کنونی کارگردان‌ها این امکان را ندارند تا تصمیم بگیرند که در کدام تالار نمایش‌شان را اجرا کنند. آن‌ها تنها می‌توانند نمایشنامه مورد علاقه خود را انتخاب کنند و یا بنویسند و به بهترین شکل ممکن کارگردانی کنند. اجرا در سالن‌های دولتی با حجم تقاضاها کار سختی است. قرار بود این نمایش را اواخر پاییز در تالار مولوی اجرا کنیم اما با توجه به یک ماه و نیم تمرینی که داشتیم احساس کردم در صورتی‌که فاصله‌ای به وجود آید، مانند غذای سرد از دهان خواهد افتاد. مدیریت تئاترشهر بسیار لطف داشتند و این فرصت را در اختیار گروه‌مان قرار دادند. به نظرم لوکیشن چندان اهمیتی ندارد و مهم حس و حال تماشاگر پس از خروج از سالن نمایش است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در پایان صحبت‌هایش گفت: پس از دو یا سه اجرا از نمایش، قصد داریم عواید اجرای آن را به خانواده‌ای که در نتیجه تعطیلی کارخانه قند ورامین دچار بیکاری سرپرست‌شان شده‌اند، تقدیم کنیم. به نظرم اکثر اتفاقات بد ریشه‌اش در بیکاری است و آرزوی قلبی‌ام این است که خانواده‌ای درگیر این اتفاق ناخوشایند نشوند.

نمایش "قند خون" تا 5 مهرماه ساعت 18:30 در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.