سرویس استان‌های هنرآنلاین: نشست مشترک کارگردان‌های خارجی حاضر در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از کشورهای برزیل، فرانسه، اکراین، عراق، آذربایجان و اسپانیا، شب گذشته در تالار اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان با حضور فاتح بادپروا دبیر جشنواره، سامان خلیلیان رئیس کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی و قطب‌الدین صادقی کارگردان شناخته‌شده و عضو هیات داوران جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست فاتح بادپروا دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با اشاره به سابقه دیرینه شهر مریوان در برگزاری جشنواره گفت: انتظار ما از گروه‌های خارجی حاضر در جشنواره این است که اگر تئاتر خیابانی ما را پسندیدند بعد از بازگشت از مریوان بتوانند سفیر هنر خوبی برای شهری باشند که سال‌ها است تنها به دنبال صلح و فرهنگ بوده است. 

بادپروا با بیان اینکه ارتباط فرهنگ‌ها می‌تواند نابسامانی‌های جهان را حل کند، افزود: امیدوارم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از طریق هنرمندان خارجی که به این جشنواره می‌آیند به جشنواره‌های مهم دنیا معرفی بشود.

 قطب‌الدین صادقی کارگردان شناخته‌شده و عضو هیات داوران دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نیز در این نشست با اشاره به ماهیت معترض تئاتر خیابانی،خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی پیش از جنگ اول جهانی یک ماهیت معترض ضدِ سیاسی علیه حکومت‌هایی داشت که واقعیت را حاشا می‌کردند. در واقع گروه‌های تئاتری با آثارشان به خیابان آمدند تا با افشا کردن حقایق کتمان شده توسط نظام دیکتاتور و سرمایه‌داری حاکم، افکار عمومی را متوجه این موضوع کنند. 

صادقی ادامه داد: امروز شرایط تاریخی عوض شده و دستگاه‌های آگاه کننده دیگری به میدان آمده‌اند و نظام چپ فروریخته و برای ضربه زدن به نظام‌های سلطه‌جو راه‌های دیگری‌ وجود دارد. 

این هنرمند مطرح کرد یادآور شد: در واقع اینجاست که سوال‌هایی به وجود می‌آید که وظیفه هنرمندان است روی آنها فکر کرده و بیاندیشند که آیا در چنین شرایطی باید عملکرد دیگری برای تئاتر خیابانی پیدا کرد؟ تا چه حد ژانر نمایشی معترض را با شرایط کنونی جامعه خود آشتی داده‌اند؟ آینده این هنر چخه خواهد بود و چیست؟

همچنین فول ویوو مدیر و کارگردان گروه تئاتر از اسپانیا در سخنان کوتاهی با اشاره به قدمت تاریخ تئاتر خیابانی در کشور خود گفت: تئاتر خیابانی در اسپانیا از تاریخ غنی برخوردار است و ما با قرار دادن انواع موسیقی در کنار نمایش تلاش می‌کنیم آن را به هنر و اتفاقی عالی تبدیل کنیم.

او ادامه داد: نشاندن خنده بر لب مردم چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. ما آمده‌ایم تا مردم مریوان را بخندانیم. و واقعا مهمان‌نوازی و مهربانی و فرهنگ شما را دوست داریم. در واقع این را حتما به مردم خودمان خواهیم گفت که مردم در اینجا چقدر مهربان هستند.

الماندینه ماریلون هنرمند فرانسوی حاضر در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان هم با اشاره به نام گروه خود، گفت: ما  با کار کردن با آرزوهای کوچک می‌خواهیم معانی وسیعی را برسانیم. ما در تئاتر خیابانی می‌خواهیم به مردمی که در خیابان هستند و نمی‌توانند از تلویزیون استفاده کنند، این معانی را نشان دهیم. 

او در ادامه درباره تفاوت تئاتر خیابانی و تئاتر صحنه‌‌ای اظهار داشت: تفاوت تئاتر خیابانی با تئاتر صحنه‌ای این است که در آنجا ترک سالن آسان نیست، اما تماشاگر تئاتر خیابانی به راحتی می‌تواند شما و اجرا را ترک کند.