سرویس تئاتر هنرآنلاین، کیانوش احمدی نمایش "به خاطر خواب من" نوشته مهدی نصیری را از 12 شهریور ماه در پردیس تئاتر تهران به روی صحنه آورده است. او که نخستین تجربه اجرای عمومی خود را پشت سر می‌گذارد و پیش از این دو اثر دیگر را در جشنواره‌های تئاتری اجرا کرده، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباه جذابیت انتخاب این نمایشنامه گفت: این اثر را سال گذشته از میان 100 نمایشنامه‌ای که برای اجرا در جشنواره فتح خرمشهر خواندم، انتخاب کردم. هر چند که نمایشنامه در این جشنواره پذیرفته شد اما این اثر برای شرکت در آن آماده نشد.

وی در ادامه افزود: "به خاطر خواب من" نگاهی نو دارد به موضوع دفاع مقدس و جامعه زنانی که همسران‌شان به جنگ رفته‌اند. رویکرد نمایش علاوه بر زمان هشت سال دفاع مقدس، مدافعان حرم را نیز شامل می‌شود. نمایشنامه با چاشنی طنز زیبایی، کمترین دیالوگ و بیشترین مفهوم را در بر دارد. مجموع این عوامل باعث شد تا جذب این اثر شوم.

این کارگردان درباره شیوه اجرایی نمایش خاطرنشان کرد: در اجرای این اثر منحصر به سبک خاصی نشدم. از شیوه برشت برای بازی‌های رئالیستی استفاده کردم. شاید می‌توان میزانسن‌‌ها را به سمت شیوه اکسپرسیونیسم دانست و در این اثر از نورپردازی نیز بهره برده‌ام. بنابراین به نظر، ساختارشکنی اصطلاح خوبی برای سبک اجرایی نمایش باشد.

احمدی با بیان اینکه اخلاق‌مداری و وقت‌شناسی از معیارهایم برای انتخاب بازیگران بود، یادآور شد: برای اجرای نمایش به دنبال بازیگرانی جوان، خلاق و همدل بودم. اکنون معتقدم بازیگرانی که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند نسبت به بسیاری از هنرمندان چهره، بازی‌های بهتری را ارائه می‌دهند.

وی که خود طراح نور و صحنه نمایش است، در این باره توضیح داد: در طراحی صحنه نمایش، زاویه دید نویسنده را سه زن که شخصیت‌های اصلی هستند، تشکیل می‌دهد. برای اینکه تماشاگر را با دیدن خواب همراه کنیم، فضا را سفید در نظر گرفتم. کلاه‌خودها، سه چراغ رنگی و دیگر المان‌ها علاوه بر اینکه مفهومی دارند، به لحاظ زیبایی‌شناسانه در فضای نمایش به کار گرفته شده‌اند.

کیانوش احمدی خلاصه داستان "به خاطر خواب من" را این‌گونه شرح داد: زنانی به دنبال شوهران‌شان به خط مقدم می‌روند و هرکدام مشکلات‌شان را برای همسران‌شان شرح می‌دهند، اما آن‌ها درخواست بازگشت زنان‌شان را نمی‌پذیرند و در جبهه می‌مانند و شهید می‌شوند.

وی در پایان صحبت‌هایش درخصوص انتخاب پردیس تئاتر تهران به منظور اجرای این نمایش، یادآور شد: حمایت مالی پردیس تئاتر تهران از آثار ژانر دفاع مقدس در حالی‌که هیچ یک از سازمان‌ها حامی این‌گونه آثار نیستند، از دلایل انتخاب من برای اجرا این تماشاخانه بود. به علاوه اینکه این مکان دارای سالن‎های مناسبی است. از لحاظ تماشاگر نیز خودمان اقدام به تبلیغات مجازی و محیطی کرده‌ایم که خوشبختانه در پایان هفته استقبال خوبی صورت می‌گیرد. با فرهنگ‌سازی، این پردیس تئاتری در آینده بیشتر توسط ساکنان منطقه شناخته خواهد شد و نمایش‌ها توسط مخاطبان استقبال خواهد شد.

نمایش "به خاطر خواب من" با بازی پناه باقریان، عاطفه حق‌شناس، نغمه نخعی‌شریف، محمد جبارنیا، محمود ساعی، علی محمدی و عباس رحمانی‌مطلق تا 21 مهر ماه ساعت 18:30 در سالن علی نصیریان پردیس تئاتر تهران به روی صحنه است.