سرویس تئاتر هنرآنلاین: علی روان‌بد نمایش "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" نوشته بهرام بیضایی را از 12 شهریور ماه در تئاتر باران به روی صحنه آورده است. او که اولین تجربه کارگردانی حرفه‌ای خود را پشت سر می‌گذارند در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: 15- 16 سال پیش برای نخستین بار که تماشاگر نمایشی به روی صحنه بودم این اثر از بهرام بیضایی را که توسط گروهی دانشجویی اجرا شد را دیدم که اجرای ضعیفی از این نمایشنامه بود. از آن زمان همیشه آرزو داشتم تا آن را به روی صحنه آورم.

روان‌بد که تاکنون در زمینه طراحی حرکت و فرم فعالیت داشته است و در عرصه تئاتر دانشجویی نیز کارگردانی کرده است، با اشاره به اینکه قصد دارد از این پس حرفه کارگردانی را دنبال کند، یادآور شد: در نظر داشتم که سال گذشته نمایش "سه خواهر" را به روی صحنه آورم اما از آنجا که طی این مدت چندین اجرا از این نمایشنامه به روی صحنه آمد بهترین انتخاب برایم اجرای نمایش "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" بهرام بیضایی بود.

او با بیان این موضوع که از آذرماه تمرینات نمایش "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" را آغاز کردیم، تصریح کرد: از طریق آرش اشاداد مشاور اجرایی نمایش و با اعتبار او که از شاگردان استاد بیضایی بود مجوز اجرای این اثر را از آقای بیضایی دریافت کردم. این نمایشنامه سال 57 نوشته شده است و آخرین بازنویسی آن مربوط به سال 62 است که در همان سال نیز توسط انتشارات دماوند که اکنون منحل شده است، منتشر شد و سپس نیز در سال 71 انتشارات دیگری آن را مجدد منتشر کرد.

این کارگردان جوان درباره سبک اجرایی این نمایش، عنوان کرد: شیوه اجرایی این اثر براساس نمایشنامه است و در توضیح آن آمده است که در صحنه به جز سکوی دایره شکلی چیز دیگری وجود ندارد. من با بهره‌گیری از همین المان فضا را به نمایشنامه نزدیک کردم. از آنجا که نمایشنامه مهندسی شده است و خط به خط آن به هم لینک و مربوط است، دخل و تصرفی در آن انجام ندادم. در صورتی‌که قصد چنین کاری را داشتم شیرازه کار از هم می‌پاشید. بنابراین تصمیم گرفتم بر اساس متن پیش بروم.

علی روان‌بد با اشاره به اینکه داستان نمایش به صورت راوی‌گونه است، خاطر نشان کرد: در گیرودار انقلاب دو مرد شهرستانی که به دنبال کار هستند، اتفاقی وارد گروهی می‌شوند. این گروه که در جریانات سیاسی دست دارند، آن دو را به مجامع عمومی برده و به آن‌ها خط مشی می‌دهند و ...

او با بیان این موضوع که اثر قابلیت اجرا در زمان و مکان‌های متفاوت را دارد گفت: نمایش‌نامه "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" اثری هرمونیتیک است که می‌توان آن را در موقعیت‌های مختلف مشاهده کرد و این یکی از دلایلی بود که مرا به انتخاب آن وا داشت.

روان‌بد همچنین درباره معیار انتخاب بازیگران نمایش اظهار داشت: گروه نمایش ما دارای هسته مرکزی است که در ابتدا از بازیگران اصلی استفاده کردیم. در بهمن‌ماه سال گذشته نیز با نمایشنامه‌خوانی این اثر در جشنواره بیضایی شرکت کردیم و موفق به دریافت جایزه ویژه بازیگری نقش اول مرد و زن، همچنین بازیگری نقش دوم زن، جایزه ویژه هیأت داوران، طراحی صحنه و کارگردانی شدیم.

او همچنین در ادامه صحبت‌هایش افزود: پس از جشنواره تصمیم گرفتیم نمایش را به روی صحنه آوریم. سپس چند نفر به گروه اضافه شدند و تا حدودی قالب‌ها و میزانسن‌ها تغییر کرد.

این کارگردان تئاتر باران را جزء سه سالن برتر تئاتر کشور ذکر کرد و گفت: تئاتر باران به دلیل فعالیت‌های آکادمیک و اجرایی و همچنین از نظر ابعاد و اندازه از تالارهای نمایشی خوب محسوب می‌شود. از آنجا که تصمیم داشتیم که با این اثر در جشنواره امسال تئاتر فجر شرکت کنیم زمانی را که تئاتر باران برای اجرا در اختیارمان قرار داد مناسب‌تر از دیگر زمان‌های پیشنهادی تالارهای نمایشی دیگر بود.

علی روان‌بد در پایان با ارائه پیشنهادی یادآور شد: کاراکترهای این نمایش در اطراف ما هستند و زندگی می‌کنند، بنابراین پیشنهاد می‌کنم که حتما این اثر را ببینید. در صورتی‌که کسانی از نظر مالی امکان تماشای آن را ندارند هزینه‌اش را متقبل خواهم شد و پیشنهاد می‌کنم که حتما این نمایش دیده شود. پس از ایام عزاداری محرم و صفر نیز این نمایش را در تماشاخانه پالیز یا پایتخت اجرا خواهیم کرد.

 امیر شریعت، ایمان نظیفی، مریم قریشی، فربد علی‌نقیان، مرتضی مرادی، ابوالفضل سلحشور، مسعود رحیمی، حوریه پورصائب، بهاره اشخاصی، نیلوفر امامی، حانیه پورمحمدیان، سجاد غفاری، حسن هژبری، پریا خماریان بازیگران "خاطرات هنرپیشه نقش دوم" هستند.

یادآور می‌شود علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را که تا 24 شهریور ماه ساعت 21 در تئاتر باران به روی صحنه است از سایت تیوال تهیه کنند.