به گزارش هنرآنلاین، علی نصیریان نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورمان یکشنبه دوازدهم شهریور ماه با حضور در پلاتو اجرا مجموعه تئاتر شهر از نمایش "بنگاه تئاترآل" به کارگردانی نسیم تاجی در چارچوب برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی دیدار و با عوامل اجرایی این اثر نمایشی گفت‌وگو کرد.

علی نصیریان پس از پایان اجرا ضمن تقدیر از عوامل نمایش گفت: وقتی من نمایشنامه "بنگاه تئاترآل" و نمایشنامه‌های دیگرم را می‌نوشتم هیچ‌گاه به این موضوع فکر نمی‌کردم که این آثار را کارگردانان دیگر نیز استفاده کنند زیرا من این آثار را می‌نوشتم تا آنها را با سبک، شیوه و شناخت خودم اجرا کنم، به همین جهت وقتی می بینیم تعدادی از هنرمندان ما این نمایشنامه را برای اجرا انتخاب کرده و تغییراتی را درآن ایجاد می کنند فضا برایم جالب توجه می شود.

وی ادامه داد: من مخالف تغییر و برداشت کارگردان‌ها از نمایشنامه‌‌ها نیستم اما وقتی می‌بینم که برخی از این تغییرات با تفکرات من بسیار متفاوت است موضوع برایم جالب توجه می‌شود. البته من کار گروه شما را تحسین می‌کنم و امیدوارم در راهی که انتخاب کردید همواره موفق باشید. اما به یک نکته اعتقاد راسخ دارم که برای پیشرفت هنرمندانی که در عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی به ویژه نمایش‌های شادی‌آور حضور جدی دارند، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی امری واجب است که امیدوارم این موضوع هرچه زودتر مورد توجه برگزارکنندگان جشنواره قرار گیرد.

این بازیگر مطرح تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: نمایش تخت حوضی قابلیت‌های بسیار فراوانی دارد که می‌توانیم از این نشانه‌ها برای تئاترهای صحنه‌ای نیز استفاده کنیم اما این کار مستلزم حضور در کارگاه‌های عملی است که باید هرچه زودتر نسبت به برگزاری آنها اقدام کرد. ای کاش این فرصت پیش می‌آمد که بتوانم تجربیات خودم در عرصه‌های مختلف نمایش‌های آیینی و سنتی را تا زمانی که زنده هستم در اختیار هنرمندان جوان قرار دهم و با آنها از نزدیک حرف بزنم.

نسیم تاجی کارگردان نمایش "بنگاه تئاترآل" نیز در پایان اجرای این اثر نمایشی از حضور علی نصیریان به عنوان نویسنده اثر در پلاتو اجرا مجموعه تئاترشهر تقدیر و این اثر را به وی تقدیم کرد. این در حالی است که داریوش مودبیان و جواد انصافی نیز از مهمانان ویژه اجرای نمایش "بنگاه تئاترال" بودند.

 

اجرای "مجلس مهمانی امام حسین (ع) " توسط نونهالان و نوجوانان

"مجلس مهمانی امام حسین(ع)" با حضور شبیه‌خوانان نونهال و نوجوان هم‌زمان با  هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی اجرا شد. محمدحسین سلجوقی‌نژاد شبیه‌گردان، گفت: با توجه به این که در پنج دوره جشنواره حضور داشتم و این رویداد دارای مقاطع سنی مختلف است تصمیم گرفتم "مجلس مهمانی امام حسین(ع)" که غریب است را در بخش جوانه‌ها اجرا کنم. معتقدم باید مجالس غریب که بعد از دوره قاجار کمتر خوانده شده را احیا کنیم. علاقه‌ام به مجالس غریب موجب شده 114 مجلس را آماده اجرا داشته باشم. 

وی با بیان این که مجلس "مهمانی امام حسین(ع)" نسخه‌ای اصل از دوران قاجار است، تصریح کرد: در این مجلس از حبیب بن مظاهر و علاقه او به امام حسین(ع) گفته می‌شود که 2 بار جان خود را فدای سالار شهیدان می‌کند. بازگو کردن این واقعه هم نوجوانان را با زندگی این شخصیت آشنا می‌کند و هم هم‌سالان خود را در نقش شبیه‌خوان تماشا می‌کنند که تاثیرگذار است. این مجلس به سرپرستی خودم با حضور بزرگ‌سالان نیز اجرا شده ولی با حضور در بخش جوانه‌ها تصمیم داشتم تاکید دوباره‌ای نسبت به علاقه بچه‌ها به امام حسین(ع) داشته باشم و جوان‌ها را پیرامون داستان و روایت‌های مذهبی مشتاق‌تر کنم.

امیرمهدی فتاحی، محمدعلی معین‌قفقازی، سامان فرح‌بخش، سعید فرح‌بخش و وحید سلجوقی‌نژاد شبیه‌خوانان این مجلس بودند که پس از 6 ماه تمرین و تغییر چند بازیگر عصر روز گذشته یک‌شنبه 12 شهریورماه در محوطه پارک دانشجو اجرا شد.

حمدحسین سلجوقی‌نژاد در مجتمع "گذرگاه حضرت ابوالفضل(ع)" در زنگی‌آباد کرمان به آموزش شبیه‌خوانی مشغول است. او دبیر انجمن تعزیه کرمان نیز هست.

 

ایرانیان به حفظ سنت‌های نمایشی علاقه دارند

زینال عبداللطیف پژوهشگر مالزی تبار، با این توضیح که در کشورم نمایش سنتی در حال مرگ است، تصریح کرد: هزینه تولید این نوع نمایش‌ خیلی گران است و هنرمندان ترجیح می‌دهند به تئاتر مدرن بپردازند. هنرمندان پیش‌کسوت آیینی سنتی نیز به دلیل کهولت سن امکان فعالیت ندارند و نسل جدیدی نیز در این زمینه تربیت نشده است. 

وی با تاکید بر این که جای خوشبختی دارد کشور ایران به تئاتر سنتی اهمیت می‌دهد و بودجه و مکان‌هایی برای برگزاری جشنواره در نظر می‌گیرد، افزود: این فرصت برای شما وجود دارد که سنت‌ها را حفظ کنید البته خود ایرانیان به حفظ سنت‌های نمایشی علاقه دارند. در کشور مالزی این هزینه صرف توسعه صنعت می‌شود.

عبداللطیف با مثبت ارزیابی کردن جشنواره نمایش آیینی سنتی، توضیح داد: خیلی خوب است که این نوع آثار ضبط شوند و با زیرنویس در سطح بین‌المللی در دسترس مخاطبان علاقه‌مند قرار بگیرند. همچنین نمایش‌ها به صورت زنده و یا ضبط شده به مناسبت‌های مختلف و مستمر برای بچه‌ها پخش شود تا نسل جدید علاقه‌مند را تربیت کرد.

دکترزینال عبداللطیف مقاله "بکارگیری هنرهای رزمی مالایا در تمرین تئاتر و بازیگری بازیگر" را در ششمین سمینار بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ارائه داده است.

 

ایرانیان به حفظ هویت خود  اصرار دارند

زلالم تفری پژوهشگری که از کشور اتیوپی، با این توضیح که در کشورم بیش از 86 نوع نمایش سنتی وجود دارد، اظهارداشت: گروه‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند و جشنواره‌های داخلی و دانشگاهی با این محوریت برگزار می‌شود.

وی با بیان این که در کشورم آن‌گونه که لازم است به تئاتر آیینی سنتی بها داده نمی‌شود، گفت: بسیار ارزشمند است که ایرانیان اصرار دارند هویت‌شان را حفظ کنند و چنین فستیوال‌هایی برگزار می‌کنند. این نشان می‌دهد برای حفظ و نگهداری هویت‌ ارزش قائل هستید.

تفری با تاکید بر این که از تماشای اجراهای صحنه‌ای و محیطی جشنواره آیینی سنتی لذت بردم، تصریح کرد: تنها راه معرفی فرهنگ و سنن برگزاری جشنواره در سطح بین‌المللی است. نمایش‌های سنتی شالوده فرهنگ مردمی محسوب می‌شوند و توسعه کشور برمبنای سنت اتفاق می‌افتد. با حفظ سنت‌ها می‌توان کشور را حفظ و نگهداری کرد.

وی به میزبانی و مهربانی ایرانیان اشاره کرد و افزود: تنها فرد سیاه پوست گروه خارجی هستم که در جشنواره حضور دارد ولی برخورد دیگران با من فرقی ندارد و همه به من لبخند می‌زنند و مهربان هستند. وقتی تصمیم گرفتم در جشنواره شرکت کنم دوستانم مرا از این کار منع کردند ولی گفتم می‌خواهم سفر به ایران را تجربه کنم. خیلی خوشحالم که آمدم و بسیار مهربانی دیدم.

زلالم تفری مقاله "مراسم آیینی در اتیوپی" را در ششمین سمینار بین‌المللی جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ارائه داد. 

 

نمایشی که به ریتم‌خوانی کاسب‌ها می‌پردازد

نمایش "صندوق جوحی و کدخدا" کاری از جواد انصافی در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی روی صحنه رفت.جواد انصافی با اشاره به اقتباس از مثنوی توضیح داد: نمایش‌نامه "صندوق جوحی و کدخدا" را براساس یک قصه کوتاه از مثنوی معنوی مولوی نوشتم. مولوی چند قصه درباره جوحی دارد که شخصیتی مانند "سیاه" در نمایش‌های سیاه‌بازی است. در کتاب "سیاه بازی از نگاه یک سیاه باز" به بررسی شخصیت‌های برجسته که در طول تاریخ عین سیاه بودند چون تلخک، کل عنایت، لوطی صالح و غیره پرداختم. جوحی تنها شخصیتی به شمار می‌آید که درباری نبوده است.

وی با بیان این که در نمایش "صندوق جوحی و کدخدا" ضرب‌خوانی، ریتم‌خوانی و کاسب‌خوانی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، ادامه داد: در گذشته ریتم‌خوانی‌های مربوط به کاسبی و دست‌فروشان وجود داشته که در این نمایش به اجرا درمی‌آید. همچنین از شربت‌خانه‌ها که انواع و اقسام دمنوش‌ها و شربت‌ها در آن به فروش می‌رفته گفته می‌شود. هنوز هم در بازارهای شیراز، کاشان، یزد و اصفهان شربت‌خانه وجود دارد اما متاسفانه اسم آن‌ها به کافه تغییر یافته است. حدود هفت ماه درباره شربت‌خانه‌ها تحقیق و پژوهش میدانی داشتم و فقط در کاشان یک شربت‌خانه پیدا کردم که با همین نام از گردش‌گران پذیرایی می‌کند.

در این نمایش مردم شهر مشکلاتی‌ دارند ولی کدخدا همراه افراد کلاهبردار است. عده‌ای سراغ جوحی می‌روند تا دست کدخدا را رو کنند.

در نمایش "صندوق جوحی و کدخدا" سه نسل بازیگر حضور دارند. جواد انصافی، امیر پارسی، احمد آهسته، محمدرضا قربانی، محمد نصر، حمید رئوف، رضا معراجی، فریبا مهدیه، فروغ یزدان، فرشته اعظمی، امیرمحمد انصافی، محمدرضا لوانی و ابوالفضل عشرب از بازیگران نمایشند.

طراح دکور ساسان فرهادپور، طراح صحنه و لباس فروغ یزدان و موسیقی کاری از حسن مصطفاپور، رامین عبداللهی و احسان سامانی است.

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از 8 تا 15 شهریورماه با دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار می‌شود.