سرویس تئاتر هنرآنلاین: نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور مهدی شفیعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی و سید فاتح بادپروا دبیر این دوره از جشنواره، یکشنبه 12 شهریورماه در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مهدی شفیعی در ابتدای جلسه با اشاره به اینکه این جشنواره یکی از مهمترین رویدادهای تئاتری و بزرگ‌ترین اتفاق نمایش‌های خیابانی است گفت: یک سال‌هایی جشنواره‌های خیابانی که از بزرگترین اتفاق‌های بیرونی ماست در کنار برجسته‌ترین جشنواره‌های ما بودند، ولی با توجه به ظرفیت‌های مردم کردستان و توانمندی اهالی هنرمند مریوان و کردستان این رویداد نمایشی مستقل شد.

او در ادامهافزود: اقشار مختلف مردم این استان با علاقه به دیدن تئاتر می‌آیند و به نوعی مخاطب فهیم و منتقد نمایش هستند. این جشنواره از جایگاه ویژه‌ای در آن اقلیم برخوردار است و مدیران و مسئولان نیز همراه این رویداد شدند و جزئیات آن را پیگیر بودند. خوشبختانه این جشنواره در جغرافیای ویژه‌ای است که شاید آن سوی مرزها امنیت وجود نداشته باشد اما این رویداد در شهری با ایمنی صد در صد برگزار می‌شود.

شفیعی انتخاب فاتح بادپروا را به عنوان دبیر این دوره جشنواره، اتفاق خوبی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: یکی از مطالبه‌های جدی گروه‌های نمایشی این موضوع بود که محقق شد. بلافاصله پس از اختتامیه دوره پیشین جشنواره یکی از هنرمندان خوش‌نام و توانای تئاتر خیابانی به عنوان دبیر جشنواره معرفی شد. دبیرخانه به واقع یک سال فعالیت کرد و از روزهای اول با برنامه‌ریزی و هم‌فکری کار را به جد پیش برد. با اینکه سرپرستی اداره کل استان حدود دو ماه مشخص نبود، اما من شاهد مذاکرات آقای بادپروا با مسئولان مربوطه بودم و او وظیفه دبیری را به شایستگی انجام داد.

مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: حضور گروه‌های خارجی نیز امسال نسبت به سال‌های گذشته گسترده‌تر شده است و به نظر می‌رسد این دوره یکی از دوره‌های موفق جشنواره مریوان باشد.

در ادامه مهدی شفیعی از پوستر جشنواره که توسط حمید نیک‌خواه هنرمند گرافیست شهر مریوان طراحی شده بود، رونمایی کرد.

سپس فاتح بادپروا، این جشنواره را تخصصی‌ترین رویداد تئاتر خیابانی کشور نامید و گفت: این جشنواره از ابتدا موفق عمل کرد و ما توانستیم در روستاها تئاتر را به مردم بشناسانیم. جشنواره مریوان امسال با شرکت هنرمندان، اهالی رسانه و شرکت‌کنندگان خارجی برگزار می‌شود. من از تک تک مسئولان هنرهای نمایشی که در کنار ما بودند تشکر می‌کنم و امیدوارم پاسخ خوبی به این مدیران و مسئولان بدهیم. اگر حضور و استقلال تماشاگران خوب مربوان نبود، جشنواره هرگز تا این حد موفق نمی‌‌‌شد که بتوان به آن افتخار کرد. ما با دل پاک و روح هنرمندانه، مثلث هنرمندان، مردم و مسئولان را در این جشنواره ایجاد می‌کنیم

او همچنین افزود: خوشحالیم این جشنواره از سال 62 زیر بمب و موشک چراغش روشن مانده و تا الان حفظ شده است، تئاتری که با سیاهی و تاریکی و جنگ مبارزه کرد. این جشنواره از هفده شهریور با پذیرش گروه‌ها آغاز می‌شود و هجدهم کارناوال باشکوهی با حضور مردم ترتیب داده‌ایم.

بادپروا با بیان اینکه امسال طرح و ایده با انتخاب سه داور به روند جشنواره اضافه شد، اظهار داشت: 72 اثر در بخش مسابقه آزاد و 26 اثر در بخش آیینی انتخاب شدند و همچنین بخش کودک نیز به جشنواره اضافه شد. در مجموع 26 اثر از سراسر ایران به این بخش ارسال شد که پنج اثر انتخاب شدند.

او درباره دیگر بخش‌های جشنواره توضیح داد: در این دوره بخش کودک اضافه شده است که ۵ اثر برای اجرا انتخاب شدند. بخشی دیگر با عنوان "جشن کودک خلاق مریوان" خارج از جشنواره برگزار می‌شود که خانواده‌ها از آن استقبال کردند. در این بخش کودکان ۷ تا ۱۲ سال ثبت نام کرده‌اند و قبل از جشنواره در مریوان اجرا خواهند داشت.

دبیر جشنواره مریوان با اشاره به اینکه شاهد استقبال خوبی در بخش مرور بوده‌ایم، عنوان کرد: در این بخش ۶ برگزیده جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، جشنواره سراسری لاهیجان، جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، جشنواره تئاتر رضوی و جشنواره تئاتر ایلام حضور دارند.

او همچنین درباره بخش بین‌الملل جشنواره تصریح کرد: دبیرخانه این دوره از جشنواره با حدود صد کمپانی تئاتر در کشورهای مختلف دنیا مکاتبه کرد تا آثار را که با فرهنگ کشور ما و شاخصه‌های جشنواره همخوان باشند را انتخاب کنیم. بر همین اساس از کشورهای فرانسه، اسپانیا، آذربایجان، برزیل، کردستان عراق و اوکراین آثاری در جشنواره خواهیم داشت. یک نمایش ویژه نیز در بخش خارج از مسابقه که در بخش معلولین خواهد بود، در جشنواره اجرا می‌شود.

بادپروا در ادامه از تجلیل و بزرگداشت سه هنرمند خبر داد و متذکر شد: شهرام کرمی، نامق خدایار و فرامرز قلیچ‌خانی سه هنرمند فعال و متخصص این حوزه هستند که در این دوره از جشنواره تجلیل خواهند شد. همچنین سه کارگاه آموزشی با حضور محسن اردشیر، یاسر خاسب و قطب‌الدین صادقی در این رویداد برگزار خواهد شد. از سوی کانون ملی منتقدان تئاتر نیز آثار پس از اجرا توسط دو تن از اعضای کانون نقد و بررسی خواهند شد. رونمایی از دو کتاب نوشته علی ظفر قهرمانی‌نژاد و فریندخت زاهدی و افتتاح پورتال جشنواره با مسئولیت سامان خلیلیان نیز از دیگر اقدامات این دوره از جشنواره است.

او با بیان اینکه با پشتیبانی مهدی شفیعی و استانداری کردستان طی چندین نشست، بودجه مشخصی را برای جشنواره دریافت کردیم، یادآور شد: خوشبختانه برای نخستین بار ۲۵۰ میلیون تومان به این جشنواره کمک شد و اداره کل هنرهای نمایشی نیز نسبت به سال‌های گذشته بودجه بیشتری به این رویداد اختصاص داد که جای خوشحالی دارد. در تلاش هستیم تا ردیف بودجه مشخصی برای جشنواره تعیین شود تا از این پس با دغدغه مالی رو‌به‌رو نباشیم.

سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمیشی در ادامه این نشست درباره رویکرد این دوره از جشنواره گفت: رویکرد سال جاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، ارتباط بین‌المللی و دیپلماسی فرهنگی به منظور افزایش مراودات‌ با دیگر کشورهاست. در پی این اتفاق گروه‌های ایرانی نیز امکان دعوت به جشنواره‌های خارجی را خواهند داشت.

او همچنین اضافه کرد: در انتخاب آثار تلاش بر تنوع آثار بوده، اما به هر حال برخی آثار خارجی متناسب با شرایط  فرهنگی ما نبودند. با این حال سعی کردیم آثاری متنوع و با کیفیت در شیوه‌های اجرایی انتخاب کنیم.

مدیر کانون تئاتر خیابانی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تلاش شده با تنوع نگاه اجرایی و حضور هنرمندان فعال، گونه‌ها و تکنیک‌های متنوع و کمتر دیده شده، مورد حمایت قرار گیرند، عنوان کرد: از آنجا که باید شکل اجرایی مطلق تئاتر خیابانی، شکسته شود. به همین منظور در این دوره شاهد اجرای آثار محیطی، شورایی و آلترناتیو خواهیم بود.

او در پایان این نشست خاطرنشان کرد: از اردیبهشت ماه سال جاری اداره کل هنرهای نمایشی و دفتر تئاتر خیابانی مبلغ سه میلیون تومان به منظور برگزاری کارگاه‌های آموزشی در هر استان مصوب کرده است که تاکنون، هفت استان این کارگاه‌ها را برگزار کرده و همچنین از طرف این اداره کل بودجه‌ای به انجمن‌های نمایشی استان‌ها برای تولید تئاتر خیابانی اضافه شده است.