سرویس تئاتر هنرآنلاین: پرویز سنگ‌سهیل از هنرمندان پیشکسوت نمایش‌های آئینی و سنتی، در سومین روز جشنواره قصد دارد نمایش"لیلی و مجنون" را که خود نگاشته است را در تالار اصلی تئاتر محراب به روی صحنه آورد. این نمایش که از جمله تولیدات تازه این رویداد است، امروز یکشنبه 12 شهریورماه در این تالار اجرا خواهد شد.

سنگ سهیل در گفت‌وگو با هنرآنلاین، با اشاره به اینکه این نمایشنامه روایت او از داستان "لیلی و مجنون" است، گفت: داستان لیلی و مجنون در دو قالب شعر و نثر روایت شده است که من این نمایشنامه را براساس داستان "لیلی مجنون" از طوماری که در قالب نثر موجود بود، برگرفته و با برداشتی که از آن داشته‌ام در قالب نمایشنامه نوشتم.

او با بیان اینکه فضای نمایشنامه "لیلی و مجنون" آئینی و سنتی و میزانسن‎ها و روایت آن به شیوه تخت حوضی است، خاطرنشان کرد: این نمایش کمدی است و ریتم مطربی دارد و اگر در اجرای آن از طنز دور می‌شدیم، تماشاگر با نمایش ارتباط برقرار نمی‌کرد و اجرا چیزی کم داشت.

این کارگردان که تحقیقات و پایان‌نامه تحصیلی‌اش نیز مرتبط با نمایش‌های تخت‌حوضی است، عنوان کرد: این نمایش با روایت‌های دیگری که از این داستان معروف تاکنون دیده‌ شده است، تفاوت دارد. این اثر روایت عشق زمینی است که به صورت امروزی اجرا خواهد شد. موسیقی این نمایش نیز همراه با شعرهای پیش‌پرده‌خوانی است.

پرویز سنگ سهیل با اشاره به اینکه نمایش "لیلی و مجنون" 14 بازیگر دارد، تصریح کرد: از آنجا که این گونه نمایشی رو به فراموشی است، دعوت از 2- 3 بازیگر نیز کار بسیار دشواری است و هنرمندان قدیمی نمایش‌های تخت حوضی نیز مشغله کاری زیادی داشتند. ترجیح می‌دهم بازیگرانی که در نمایش من ایفای نقش می‌کنند همزمان مشغول کار دیگری نباشند.

او با بیان اینکه تمرینات نمایش حدود 5 ماه به طول انجامید، اظهار داشت: دو ماه ابتدای تمرینات را به انتخاب بازیگران اختصاص دادیم. در این مدت 142 بازیگر آمدند و رفتند تا در نهایت به این تعداد از بازیگران جوان رسیدیم. بازیگران نمایش کمدی نباید آن را به شوخی بگیرند زیرا  نمایش به سمت لودگی می‌رود.

سنگ سهیل با اشاره به اینکه نمایش "آخرش چی شد" را سال 90 در جشنواره آئینی و سنتی به روی صحنه آوردم، اما همچنان موفق به اجرای عمومی آن نشدم، گفت: برای اجرای عمومی آن نمایش بسیار پیگیر شدم اما یا اعلام می‌کردند که بودجه ندارند و یا اینکه با سلیقه‌شان سازگار نیست. برخوردها با نمایش‌های آئینی و سنتی سلیقه‌ای است، این همه تمرین و تلاش برای آن است که ثمره‌اش در 30 اجرا دیده شود.

او در پایان عنوان کرد: داوود فتحعلی‌بیگی از هنرمندان این گونه نمایشی است و تمام تلاش خود را کرده است تا این جشنواره به خوبی برگزار شود، اما او به تنهایی نمی‌تواند کاری کند و  برگزاری این رویداد نیازمند تلاش جمعی است.