سرویس تئاتر هنرآنلاین: جواد انصافی پیشکسوت عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی امروز 10 تیرماه در نخستین روز جشنواره، نمایش "جوحی و کدخدا" را که خود نگاشته است در تالار اصلی تئاتر محراب روی صحنه می‌آورد. او در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به اینکه این نمایشنامه را براساس قصه‌ای از مثنوی معنوی مولانا نوشته است، گفت: سعی کرده‌ام در نوشتن این نمایشنامه که بر اساس داستان "جوحی و قاضی" مولاناست، به شکلی عمل کنم که اصل داستان از بین نرود و آن را در قالب نمایشی 90 دقیقه‌ای اجرا خواهیم کرد. این نمایش ریشه‌ای فرهنگ شناختی و جامعه شناختی دارد.

انصافی همچنین در ادامه افزود: طی پژوهش‌هایی صورت گرفته در نهایت متوجه شدم که در آن دوران به جای چای‌خانه و قهوه‌خانه، شربت‌خانه بوده است. در شربت‌خانه انواع شربت‌ها و دمنوش‌های متداول امروزی سرو می‌شد و محوریت موضوع این نمایش شربت‌خانه‌ها است.

این هنرمند با بیان اینکه کشور ما در گذشته از نظر طب بسیار قوی بوده است، خاطرنشان کرد: هر شربت‌خانه در آن زمان عطاری داشته است که وقتی فردی به آن محل وارد می‌شد، ابتدا عطار از رنگ رخسار فرد شربتی را برایش تجویز می‌کرد  و سپس آن شخص می‌توانست هر آنچه که میل دارد بنوشد. عطار در شربت‌خانه‌ها افراد را در بدو ورودشان از نظر پزشکی بررسی می‌کردند.

او همچنین افزود: لیوان‌های رنگی که این روزها در بازار دیده می‌شود متعلق به آن دوران است در شربت‌خانه‌ها از هر مهمان هماهنگ با رنگ لباسش با لیوان‌های همرنگ پذیرایی می‌شدکه در این نمایش نیز به این موضوع اشاره شده است.

جواد انصافی با اشاره به اینکه در این نمایش تلاش شده است، ضربی‌خوانی و کسبی‌خوانی که به دست فراموش سپرده شده است را در "جوحی و کدخدا" نمایش دهیم، عنوان کرد: شعرهایی را در روند این پژوهش‌ها پیدا کردم که روی آن‌ها کار کرده و تکمیل‌شان کردم. در کسبی‌خوانی شخصیتی مانند سیاهِ نمایش‌های سیاه‌بازی وجود داشته است که قصه را پیش می‌برد.

این بازیگر و کارگردان درباره فضای کلی نمایش "جوحی و کدخدا" توضیح دارد و یادآور شد: این نمایش فضای سیاه بازی دارد مضاف براینکه ضربی‌خوانی و کسبی‌‌خوانی نیز به آن افزوده شده است. این اثر را به جرات می‌توان گفت سیاه بازی ریتمیک است. جوحی شخصیت سیاه را بازی می‌کند و گزمه نیز از سنبل‌های قدیمی است.

او با بیان اینکه نمایش فضایی شاد دارد در ادامه افزود: در زمان مولوی فشار مغول‌ها بر مردم شادی را از آن‌ها گرفته بود و جوحی تلاش می‌کند تا با ایجاد شادی، مردم را به حالت اول باز گرداند.

انصافی بازیگران نمایش "جوحی و کدخدا" را سه نسل از هنرمندان عنوان کرد و گفت: امیر پارسی، احمد آهسته، محمدرضا قربانی، محمد نصر، حمید رئوف، فریبا مهدیه، رضا معراجی، فروغ یزدان، محمدرضا لوانی، ابوالفضل عشرب، شیرین کاشفی بازیگران این نمایش هستند.

دیگر عوامل نمایش "جوحی و کدخدا" عبارتند از: نوازنده ویولون حسن مصطفی‌پور، نوازنده تنبک احسان سامانی، طراح دکور ساسان فرهادپور، دستیار دکور مائده محسنی، طراح لباس و دوخت فروغ یزدان، مدیر صحنه مهدی سراج و روابط عمومی امیرمحمد انصافی.

یادآور می‌شود این اثر نمایشی آیینی سنتی روز جمعه 10 شهریور ماه ساعت 17 و 19 در تالار اصلی محراب به صحنه خواهد رفت.