سرویس تئاتر هنرآنلاین: بخش صحنه‌ای و میدانی هجدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از فردا 10 شهریورماه در مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر، خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر، تالار حافظ و تئاتر محراب برگزار خواهد شد. این جشنواره که تا 15 شهریور ادامه دارد، فرصتی برای علاقه‌مندان به فرهنگ بومی و ملی است که به صورت دوسالانه برپا می‌شود. بر اساس این گزارش مروری خواهیم داشت بر نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی که در نخستین روز این جشنواره یعنی جمعه 10 شهریور ماه اجرا خواهند شد.

مجموعه تئاترشهر

تالار چهارسو این مجموعه روز جمعه در نوبت 18:30 و 20:30 میزبان نمایش "میرزاکشون" به نویسندگی فرهاد نقدعلی و کارگردانی فرشاد منظوفی‌نیا است که با مدت زمان 1 ساعت و 30 دقیقه در این تالار نمایشی به صحنه خواهد رفت.

"هزار و یک مکر" اثری به نویسندگی شه‌ناز روستایی و کارگردانی برکه فروتن است که این نمایش در دو نوبت 17 و 18:30 با مدت زمان 1 ساعت و 15 دقیقه در سالن سایه مجموعه تئاترشهر اجرا خواهدشد.

نمایش "تعبیر یک رویا" نوشته خیرالله تقیانی‌پور و کار سیاوش توده‌فلاح در ساعت‌های 18 و 20 با مدت زمان 1 ساعت و 15 دقیقه روز جمعه در سالن قشقایی تئاترشهر به صحنه می‌رود.

پلاتو اجرای این مجموعه نیز در نخستین روز جشنواره میزبان نمایش "بله دیگ، بله چغندر" به نویسندگی میرزا حبیب اساسی و کارگردانی منیژه داوری خواهد بود. این نمایش با مدت زمانی 1 ساعت و 30 دقیقه اجرا خواهدشد.

تماشاخانه سنگلج

این تماشاخانه نیز روز جمعه 10 شهریور ماه در ساعت‌های 18 و 20 با نمایش "فلان و چنان حکومت خان جان" نوشته و کار رضا شاهبداغی میزبان مخاطبان جشنواره است. این اثر نمایشی با مدت زمان یک ساعت به روی صحنه خواهد رفت.

تالار هنر

"مجلس‌نامه" عنوان نمایشی به کارگردانی محمدعلی دانشگر است که این نمایش برداشتی آزاد از اثری از محمد رحمانیان است. "مجلس نامه" در دو نوبت 17 و 19 در این تالار نمایشی اجرا خواهد شد.

خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر

خانه نمایش نیز در این روز با نمایش "جویندگان عشق" به نویسندگی ع اصانلو و ساسان قجر و کارگردانی ساسان قجر با مدت زمان 1 ساعت و 30 دقیقه، ساعت‌های 17:30 و 19:30 میزبان علاقه‌مندان به تماشای نمایش‌های جشنواره تئاتر آیینی سنتی خواهد بود.

سالن حافظ

بهزاد فراهانی همچنین با نمایش "مطرب" که نوشته و کار خود اوست روز جمعه ساعت‌های 17:30 و 20 در تالار حافظ، اجرا خواهد داشت. این اثر نمایشی با مدت زمان 1 ساعت و 45 دقیقه به روی صحنه خواهد بود.

تالار محراب

"جوحی و کدخدا" عنوان نمایشی به نویسندگی و کارگردانی جواد انصافی است. این اثر در این روز با مدت زمان 1 ساعت و 30 دقیقه در سالن اصلی تالار محراب اجرا خواهد شد.

سالن کوچک تالار محراب نیز جمعه 10 شهریور ماه در دو نوبت 16:30 و 18 میزبان نمایش "صندوق ما، راز داره" به نویسندگی مهدی صفارزاده و کارگردانی نسیم یاقوتی خواهد بود.

یادآور می‌شود بخش میدانی جشنواره نمایش‌های آئینی سنتی با عنوان بخش جوانه‌های نمایش ایرانی، نقالی و خیمه شب بازی از 10 تا 15 شهریور ماه برگزار خواهدشد.

در بخش نقالی روز جمعه 10 شهریور ماه نمایش "فرامرز و گشسب" از کاشان ساعت 19:30 در تالار انتظار تمشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد  و "تولد رستم" از سیاهکل ساعت 18:30 در تالار انتظار تئاتر محراب اجرا می‌شود.

در بخش خیمه‌شب بازی نیز ساعت 18:30 نمایش "در بارگاه سلیم خان" از کرج و ساعت 19 نمایش "خیمه شب بازی" از تهران اجرا خواهدشد.

محوطه پارک دانشجو از ساعت 17 تا 19:30 به بخش جوانه‌های نمایش ایرانی اختصاص دارد. آثاری که در نخستین روز جشنواره در این بخش اجرا خواهند شد به این شرح است:

نمایش "خیمه شب بازی" از کاشان، "بازی‌های بومی گیلان" از سیاهکل، "هفت خوان رستم" از مشهد، "داستان بیژن و منیژه" از تهران، نمایش "نقل بانو گشسب و فرمرز" از تهران و نمایش "سارای" از مرند