به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی، علی مرداخانی در آیین افتتاحیه  ششمین سمینار نمایش‌های آیینی سنتی با بیان این مطلب افزود: همواره گفته‌ایم که تئاتر مقوم فرهنگ است و امیدواریم به این موضوع به ویژه در نمایش‌های آیینی سنتی توجه ویژه‌ای شود. همچنانکه در این سال‌ها راهبرد اصلی ما این بوده که بتوانیم معرفتی عمومی نسبت به تئاتر ایجاد کنیم و فضای موجود و رشد کمی و کیفی نمایش‌های روی صحنه نیز نشان می‌دهد تئاتر ما از حالت کلوپی بودن بیرون آمده و با کمیت و کیفیت قابل ملاحظه آن رو به رو هستیم به طوری که در حال حاضر شبانه 118 نمایش در تهران روی صحنه می‌رود. 

مرادخانی که روز چهارشنبه 8 شهریور ماه در سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر سخن می‌گفت، بر ضرورت توجه به مباحث هویت ملی اشاره کرد و یادآور شد: در دوره‌ای بیشتر نمایش‌نامه‌های غیر ایرانی روی صحنه می‌رفتند که ایرادی هم نداشت زیرا تئاتر هنری جهانی است اما امروزه استفاده از نگاه نمایشنامه‌نویسان خودمان، یکی از چالش‌های مهم ماست و دوستان ما در مرکز هنرهای نمایشی کوشیده اند بیشتر به این حوزه و بخصوص در حوزه نمایش‌های آیینی سنتی توجه کنیم.  

او ادامه داد: در کشورمان دستمایه‌های اصیلی داریم که در وهله نخست باید خودمان آنها را باور کنیم و در مرحله بعدی بتوانیم آنها را به دیگران معرفی کنیم تا اگر هنرمندی از خارج از کشور به ایران آمد و خواستار دیدن یک نمایش ایرانی بود، بتوانیم کاری در خور را به او نشان دهیم. 

معاون هنری افزود: راهبرد اصلی ما این است که تئاتر بتواند معرفت عمومی جامعه را ارتقا دهد و داشته های خودمان را معرفی کند و این موضوع در آینده باید بیشتر مورد توجه باشد چرا که در حال حاضر جوانان زیادی به بدنه تئاتر ما می‌پیوندند. 

در ادامه مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی نیز جشنواره نمایش های آیینی سنتی را متنوع‌ترین رویداد فرهنگی کشور دانست و با برشمردن بخش‌های گوناگون این جشنواره، از بخش جوانههای نمایشی به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره یاد کرد که با هدف معرفی و ترویج نمایش‌های آیینی سنتی در بین  کودکان و نوجوانان طراحی شده است که در آن 11 نقال کودک حضور دارند که از این میان 6 نفر دختر هستند.

وی ادامه داد: اداره کل هنرهای نمایشی همه توان خود را برای توجه به نمایش‌های آیینی سنتی مصروف داشته و دارد هرچند در این زمینه ایرداهایی هم داریم اما ظاهرا برخی نهادها که باید در این حوزه فعال باشند، این مسئولیت را فراموش کرده‌اند و کسی هم در این زمینه از آنها پرسشی نمی‌کند و این در حالی است که  60 مرکز آموزش عالی در تئاتر درایم که دست کم 20 تای آن فعال هستند و باید پژوهش جزو سرفصل‌های آنان باشد اما چه پژوهشی از آنان دیده‌ایم؟!

سپس داوود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی در سخنانی گفت: خوشحالم بذر این جشنواره که در سال 68 با 12 نمایش آن را کاشتیم، به مرحله‌ای رسیده که امروز نزدیک به 550 اثر متقاضی شرکت در بخش‌های گوناگون جشنواره هستند. 

او با ابراز خرسندی از رشد کمی و کیفی آثار شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی ادامه داد: در بسیاری از کشورها برای نمایشهای آیینی سنتی شان یک وازرتخانه دارند اما در اینجا فقط یک دفتر داریم بدون اینکه هنرستان یا رشته تخصصی دانشگاهی برای آموزش این هنرها داشته باشیم و امیدوارم تا دیر نشده این آروزی ما نیز به تحقق برسد. 

این سمینار با حضور دکتر محمدحسین ناصربخش دبیر ششمین سمینار نمایش‌های آیینی سنتی، کار خود را آغاز کرد و ناصربخت ریاست جلسه نوبت صبح  را بر عهده داشت.