سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "برج‌های خاموش" به نویسندگی و کارگردانی زهرا شایان‌فر از 22 مردادماه ساعت 19:30 در تالار محراب روی صحنه است. او که مدت‌هاست نمایشی را به صحنه تئاتر نیاورده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش این نمایشنامه گفت: چندین سال پیش تصویری در ذهنم می‌آمد که معنایش رو متوجه نمی‌شدم و برایم بی‌ربط بود. این تصویر مربوط به تابلویی از سفیدبرفی و هفت کوتوله بود. در شرایط اجتماعی سال 91 به تدریج شخصیت‌های آن تصویر برایم جان گرفت و تغییر ماهیت داد و تبدیل به شخصیت‌های مجزایی شدند که نمایشنامه "برج‌های خاموش" از آن تصاویر شکل گرفت.

زهرا شایان‌فر با اشاره به اینکه شاید نمایشنامه ارتباطی با آن قصه کودکانه نداشته باشد، اما فانتزی‌های آن داستان در آن حفظ شده است، خاطر نشان کرد: این فانتزی در واقع در ذهن من پوزخندی به شرایط تلخ آن دوران است که در کار نیز دیده می‌شود. این نمایشنامه بیشتر به برج عاج‌نشینانی می‌پردازد که درگیر سیاست و قدرت هستند و مردم را از یاد برده‌اند. در "برج‌های خاموش" تصویر سرنوشت مردمانی را در روز آخر حکومتی می‌بینیم. انسان‌هایی که برای به دست‌آوردن قدرت و ثروت دست به خشونت می‌زنند و از کشتار افراد بی‌گناه و مظلوم باکی ندارند.

کارگردان نمایش "نقاش" قالب ظاهری متن را حماسی عنوان کرد و یادآور شد: فضای این نمایش پارودی از حماسه است که به سمت و سوی جنگ می‌رود و تصویری است از سقوط و نابودی. سعی کرده‌ام زمان و مکان را از آن بگیرم و هیچ نشانه‌ای که مخاطب را به زمان و مکان خاصی هدایت کند در آن وجود نداشته باشد. حتی در صورتی که زمان و مکان خاصی به مخاطب القا شود، بلافاصله در اجرا با استفاده از المان‌ها و رویدادهای هنری آن را نقض می‌کنم و می‌شکنم.

او در ادامه صحبت‌هایش همچنین اضافه کرد: در یک اتاق همه عناصر را کنار هم می‌بینیم و تلاش کرده‌ام تمام مشخصه‌های زمان و مکان را از آن حذف کنم تا تبدیل به اثری شود که متعلق به کل بشریت است. نگاهی به تمام انسان‌ها شاید در قلب تاریخ، شاید درآینده و شاید گوشه‌ای از امروز.

زهرا شایان‌فر درباره معیار انتخاب بازیگران این نمایش اذعان داشت: سعی کرده‌ام از نام‌ها پرهیز کنم و فکر می‌کنم همانطور که برای من اندیشه و درک صحیح از موقعیت فضا زمانیِ اجرا اهمیت دارد، از کسانی در این اثر استفاده کنم که به اندیشه‌هایم نزدیک‌‌اند. البته هنرمندانی هم وجود دارند که مدام در حال فعالیت هستند و به تفکرات من نزدیک هستند، اما برخلاف اشتیاق‌شان نتوانستند زمان‌شان ر ا با اجرای این نمایش هماهنگ کنند.

او همچنین افزود: بنابراین به سراغ کسانی رفتم که با توجه به شرایط، دوره‌ای از تئاتر فاصله گرفتند. در این نمایش هنرمندانی حرفه‌ای از تلویزیون و سینما حضور دارند که به لحاظ فلسفه و اندیشه با من هماهنگ و نزدیک‌‌اند اما مدام به روی صحنه نیستند. علاوه براین در این نمایش تعدادی بازیگر جوان نقش‌آفرینی می‌کنند که برای اولین بار است که به صحنه می‌آیند ولی از آنجایی که بسیار توانمند هستند، تماشاگر متوجه این مسئله نمی‌شود.

این کارگردان درباره طراحی صحنه "برج‌های خاموش" یادآور شد: ایده اولیه طراحی لباس استفاده از حوله و رب دوشام بود. رب دوشام را برای تمام شخصیت‌ها استفاده کردیم و از حوله نیز با تغییر شکل به انواع مختلف  برای طراحی لباس این نمایش بهره بردیم .

این کارگردان ضمن بیان اینکه حدود 4 ماه برای آماده‌سازی این نمایش تمرین کردیم، در خصوص انتخاب تالار محراب برای اجرای آن خاطرنشان کرد: برای من آرامش در حین تمرین بسیار مهم است در صورتی که در نظر داشتم که یک کار بازاری انجام دهم حتما سراغ تماشاخانه‌ای که روی بورس‌تر بود، می‌رفتم. به نظرم ویژگی‌هایی تالار محراب و امنیت فکری که به دلیل همراهی این سالن در حین تمرین داشتم، امتیازی است که هر تماشاخانه‎‌ای ندارد. نمی‌خواستم در تالاری اجرا بروم که مجبور باشم سه هفته تمرین کنم و بلافاصله نمایشم را به روی صحنه آورم.

شایانفر در پایان یادآور شد: هنرمندان بسیاری از تالار محراب به عنوان مکان تمرین استفاده می‌کنند، اما برای تماشای نمایش به این تالار نمی‌آیند. از آنها می‌خواهم که اگر برای تمرین به اینجا می‌آیید حتما برای تماشای نمایش هم می‌توانید به این تماشاخانه بیایید.

 (به ترتیب سن) شهرام نیک‌کار، منیر چراغی، فرهاد شکرالله‌‌زاده، فریبا بگلو، علیرضا رحیم‌‌دل، سهند آدم‌ عارف، سمیرا صارمی، سیاوش قلعه‌وردی، امیر شیخ‌‌زاده، فائزه بهرامی، علی کاظم‌‌لو و خورشید شایان‌فر بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان نمایش "برج‌های خاموش" آمده است: شاید خیلی دورها؛ فاصله‌ای از پس و پیش تاریخ، شاید خیلی نزدیک، افسانه‌ها را مردمانی ساخته‌اند که تلخ و شیرین روزگارشان را نقش آفرینان بازی سیاست و قدرت رقم زده‌اند. مردمانی که مانده‌اند و شاهدان همیشه تاریخ بوده‌اند از آغاز تا پایان. برج‌های خاموش داستان روز پایان است ...

طراح صحنه و مشاور کارگردان: علی شایان‌فر، دستیار کارگردان: حبیبه عبدالهی‌ مشکنلو، منشی و مدیر صحنه: فاطمه رستمی، طراح گریم: سعیده آجربندیان، مجریان گریم:  فاطمه حسین‌خانی،  محمد کاظمی و لیلا مهدی‌پور، طراح پوستر، بروشور و ساخت تیزر:  بهرام شادان‌فر، طراح نور:  اکبر شجاعی، انتخاب موسیقی: محمد شیرازی، افکت و میکس: استودیو زابتیک، طراح لباس و عروسک:  زهرا شایان‌فر، ساخت عروسک، دکور و آکساسوار: ابوذر شایان‌فر، عکاس:  محبوبه فرج‌الهی و روابط عمومی:  مینا صفار.

این نمایش تا 8 شهریور ماه در تالار محراب به روی صحنه است و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.