سرویس تئاتر هنرآنلاین: "بوفالوی آمریکایی" نمایشنامه‌‌ای نوشته دیوید ممت نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان آمریکایی است که این شاهکار نمایشی را در سال 1977 خلق کرد. آراز بارسقیان نویسنده و مترجم ایرانی ارمنی تبار این اثر از ممت را ترجمه کرده است. مریم میرعابدی کارگردان جوان تئاتر قصد دارد از امروز نمایش "بوفالوی آمریکایی" را در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه آورد.

او حال و هوای این اثر با جامعه ایرانی را دلیل انتخاب این نمایشنامه از ممت برای اجرا در صحنه عنوان کرد و گفت: هر انسانی درگیر پوچی‌هایی است که در این اثر از آن یاد شده است. رخوت و سکون در کاراکترهای نمایشنامه و بلند پروازی‌هایی که در مردم و جامعه دیده می‌شود، باعث شد تا این اثر از ممت را برای صحنه انتخاب کنم.

کارگردان نمایش "فاوست به روایت شرق" درباره شیوه اجرایی آن نیز یادآور شد: سعی شده است تا بدون حذف و اضافه‌ای، عین متن نمایشنامه را به روی صحنه آوریم و دخل و تصرفی در آن نداشته باشیم. فضای نمایشنامه، بازیگرها و کاراکترها به سمتی که ممت در نمایشنامه پیشنهاد داده، رفته است و در نظر داشتیم که بیشتر با دیالوگ‌های کوتاه و مفهومی به بار کمدی نمایش بپردازیم.

میرعابدی درخصوص انتخاب بازیگران نمایش "بوفالوی آمریکایی" اذعان داشت: از آنجا که این نمایش در تالار مولوی به روی صحنه می‌رود طبق قوانین این تالار 70% کست نمایش باید دانشجو باشند البته این موضوع دلیل بر سخیف یا ضعیف بودن آثار نیست و عوامل و بازیگران تنها به لحاظ سنی دانشجو هستند.

او با اشاره به اینکه تمرینات این نمایش بیش از یک سال به طول انجامید، گفت: از تیر ماه سال 95 تمرینات "بوفالوی آمریکایی" آغاز شد و طی این مدت تعدادی از عوامل و بازیگران به خاطر مشکلات و کمبودهایی که نود درصد تئاتری‌ها به غیر از قشر خاصی با آن درگیرند، از گروه رفتند و جایگزینی برای‌شان در نظر گرفته شد و برخی نیز از همان زمان با گروه ماندند. یکی از مسائل این است که تعیین زمان اجرا در اختیار گروه نیست و تالار نمایشی این زمان را معین می‌کند.

این کارگردان در پایان صحبت‌‌هایش ضمن بیان اینکه این نمایش اولین اجرای عین متن "بوفالوی آمریکایی" است، اظهار داشت: شنیده‌ام که اجراها و نمایشنامه‌خوانی‌هایی از این اثر از ممت بوده است اما این تنها اجرایی از این نمایشنامه است که در آن حذف و اضافه‌ای صورت نگرفته است.

در خلاصه داستان نمایش "بوفالوی آمریکایی" که بازیگران آن میلاد فرج زاده، علی هیهاوند و سپهر محمودی هستند، آمده است: دان صاحب یک بنجل فروشی که یک سکه بوفالوی پنج سنتی را نود دلار فروخته است، مردد می‌شود که نکند ارزش واقعی آن سکه بیشتر از این‌ها بوده باشد. به همراه شاگردش "بابی" خریدار سکه بوفالو را زیر نظر می‌گیرند تا شبانه سکه را از خانه او بدزدند. تیچ رفیق قمارباز دان، اصرار دارد که بابی را از دور خارج کرده و خودش دان را در این سرقت همراهی کند. اما نیمه‌های شب باب مخفیانه وارد مغازه دان می‌شود و ...

دیگر عوامل این درام کمدی عبارتند از: تهیه کننده پیمان عباس‌زاده، مشاور کارگردان هوشنگ هیهاوند، دستیار کارگردان محمد پوراسماعیلی، منشی صحنه سمانه مصفا، طراح صحنه امیرحسین اکبرزاده، مدیر صحنه ستاره حامدی، طراح لباس مریم صادقان، طراح پوستر و بروشور سمیرا نظامی، طراح و اجرای گریم علیرضا رنجبر، عکاس کیارش مسیبی و روابط عمومی مریم رها.

"بوفالوی آمریکایی" تا 17 شهریور ماه با مدت زمان یک ساعت و سی دقیقه در سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه است.